Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
14 éve | B Klári | 0 hozzászólás
A huszadikszazad.hu oldalon találtam a következő technikatörténeti helyzetkép leírást Gépmadarak vizsgája, a „fuldoklási próba” címmel.
Leginkább a műszaki beállítódottságúak fogják értékelni:
A sztori:
A laboratórium főmérnöke vezet körbe érdeklődő de műszaki szempontból laikus döntéshozókat a teremben.
Belépünk a terembe és körülnézünk:
Egy asztalon, gumicsövek és műszerek garmadája között,
hatalmas üvegharang alá helyezett gépalkatrészeket figyel komoly
tekintettel egy szakmunkás. Valahol az asztal alatt szirénázó hangon búg
egy villanymotor.
- Dolgozik a légszivattyú – mutat vezetőnk a szerkezetre, - most folyik a „fuldoklási próba”.
Nem értjük. Mi fuldoklik itt és miért kell fuldokolnia? Ijedten nézünk körül, miféle élőlényt kínoznak ebben a laboratóriumban?
- Csak azok az eszközök „fuldokolnak” – mosolyog a főmérnök, - ott az
üvegharang alatt. Szakszerűen: alkatrészvizsgálat folyik itt, „légritka
térben”. A szivattyú olyan ritkára szívja a levegőt a harang alatt,
amilyen a levegő hat-nyolcezer méter magasságban és megfigyeljük, miként
viselkednek benne a repülőgépműszerek és motoralkatrészek.
A mai bombavetők sokszor ilyen, sőt még nagyobb magasságból támadnak; a
vizsga tehát arra is kiterjed, beválnak-e a gép alkatrészei az ott
uralkodó ritka levegőben. Amelyik géprész, műszer nem „fullad” el, azaz
kiállja a próbát, azt nyugodtan beszerelhetjük a gépbe; nem fog csődöt
mondani. Amelyik viszont „fuldoklik” vagy működése megromlik, azt persze
kicseréljük. Vagy addig tökéletesítjük, amíg kifogástalanná válik.
Mennénk most tovább az egymásba nyíló vizsgáló-laboratóriumok végtelen
sorozatán, de a főmérnök úr órájára pillant és feltartóztat.
- Csak nem akarnak az urak minden egyes vizsgálati eljárással
megismerkedni? Egy motor valamennyi alkatrészét vagy ezer különféle
próbának vetik alá. Minderre pedig most már aligha marad időnk. Ezért
inkább (és egy másik ajtót nyit fel) nézzük meg inkább, hogyan
szállítják az apróra megvizsgált, új motort a szerelőműhelybe.
Két munkás, kézitargoncán, éppen most gördít egy burkolattal ellátott
kész motort a szomszédos hangárba. Ott már várja egy emeletmagasságú
óriás-bombavető, hogy rászereljék. Mi pedig most megértjük a főmérnök
szavait: hogy a próbarepülés csak befejezője a vizsgának. Mert a
bonyolult gépeket, beszerelés előtt, töviről-hegyire minden elképzelhető
módon úgy kipróbálják, hogy emberi számítás szerint ezután már semmi
meglepetés nem érheti a repülőket.
A mágneses detektív
Ezalatt a gyár más műhelyeiben magát a repülőgépet is éppen ilyen
szigorú vizsga alá vetik. Sebtében átfutjuk ezeket a vizsgatermeket is,
mert az idő már erősen szorongat. Egyik helyen a testet és a szárnyakat
merevítő gerendák összehegesztése folyik. Emberéletek biztonsága függ a
hegesztés sikerétől. S a véletlen ördöge itt is csúnya tréfákat űzhet,
ha alaposan körmére nem néznek. Szabadszemmel hibátlannak tűnhetik egy
hegesztett megerősítés. De elég egy láthatatlanul finom hajszálrepedés
és a gerenda a zuhanórepülésnek éppen legválságosabb pillanatában válik
le helyéről. Akkor azután megszaporodik a hősi halottak száma és odavész
az értékes gép, csak azért, mert egy hegesztés nem sikerült eléggé jól.
Tanult szakmunkások vagy mérnökök ellenőrzik ezért minden elkészült
hegesztés jóságát. Erős nagyítóval vizsgálják meg a összehegesztett
részeket, nem bujkál-e bennük valahol valami hiba. De ez nem elég. Az
emberi szemnél megbízhatóbban nyomoz a „mágneses detektív”. Ügyes
villanyszerkezet ez, amelynek fogantyúját végig kell húzni a hegesztett
rész felett. Mágneses erővel működik és a hozzákapcsolt műszer mutatója
azonnal kilendül, mihelyt repedést vagy hasonló zavart talál a
hegesztett anyag belsejében.
A gépesített kínzókamra
Gépek fülsiketítő csörömpölése fogad, amikor benyitunk a következő
terembe. – Ez a mi „kínzókamránk” – mondja a főmérnök. – Itt próbáljuk
ki, elbírják-e a gép testét és szárnyait alkotó tartók, gerendák,
lemezek azt a rengeteg hajlítást, csavarást, remegést, nyomást, lökést,
húzást és egyéb hatást, amit a valóságban, repülés közben el kell
viselniök.
Az egyik gép két acélmarokba fogott hosszú aluminiumrudat hajlítgat
konok buzgalommal. Tízszer, százszor, ezerszer görbíti a szerencsétlen
rudat, de az csak nem akar eltörni. Egy másik gép szakadatlan
pörölyütéseket mér egy törzsbe való alkatrészre; egy harmadik
szorgalmasan próbál egy csavarokkal lerögzített szárnygerendát helyéből
kificamítani. Egy negyedik gépen a vizsgáló mérnök acélkábelt igyekszik
elszakítani. Addig feszíti, amg végül egy pendüléssel ugyancsak
kettészakad. A gép jelzőműszere abban a pillanatban mutatja, mekkora
szilárdságú volt a kábel. Az embernek önkéntelenül a középkori
kínzókamrák borzalmai jutnak eszébe, ahol szintén ravaszul szerkesztett
hajlító-, csavaró-, feszítő- és egyéb szerszámok bírták színvallásra az
áldozatokat.
- Ezek az anyagvizsgáló-gépek – magyarázza kalauzunk, - sokmilliószor
nyomják, húzzák, hajlítják vagy rázogatják a vizsgált alkatrészeket.
Mesterségesen utánozzák így azokat az erőfeszítéseket, amelyeket majd a
levegőben száguldó vagy zuhanórepülésben alásüvítő gépben valóságosan el
kell viselniök. Amelyik gépalkatrész kibírta ezeket a teherpróbákat,
abban már megbízhatunk.
De nemcsak egyes alkatrészeket, rudakat, gerendákat próbálnak ki ebben a
gépesített inkvizíciós teremben, hanem teljes, összeépített géprészeket
is, törzseket, szárnyakat futóművet. Végignézzük éppen egy
futószerkezet „vizsgáját”. Egy szerelő műszerrel megméri, helyes-e a
nyomás a rugózókészülékben, meg a kerekek felfujt gumiabroncsaiban.
Aztán soktonnás vasteherrel rakja meg és nagy magasságból földre ejti a
kerekeket. A lezuhanó futómű hatalmas ütéseket, lökéseket szenved;
ugyanúgy, mint a leszálló repülőgép alatt a földreérés pillanatában.
Kemény vizsga, de ilyenkor tűnik ki ennek vagy amannak az alkatrésznek
az esetleges gyengéje. Azt persze tüstént kijavítják.
Ez hát a modern harci repülőgépek megbízhatóságának titka! Most már
magunk is természetesnek találjuk hogy a próbarepülés, mindezek után,
csak sikerülhet! Végignézzük még, amint a szerelőhangárban újonnan
összeépített gép méreteit és alkatrészeinek helyes fekvését
távcsőszerkezettel ellenőrzik, aztán kimegyünk a repülőtérre.
Odakinn már töltött tartályokkal, teljes fegyverzettel és forgó
csavarokkal várja az indulást a légi óriás. Néhány pillanat még: aztán a
motorok üvöltő búgással emelik a hatalmas fémtestet a magasba. Egy
óráig végzi odafenn a gép a leghajmeresztőbb harci gyakorlatokat. Végül
leszáll. A pilóta ragyogó szemmel jelentkezik az átvevő katonai
küldöttség parancsnokánál:
- Alázatosan jelentem, a gép mindenben megfelel az előírásoknak. A próba kitűnően sikerült.
A főmérnök leveri cigarettája hamuját és mosolyogva fordul felénk:
- Ugy-e, megmondtam?....
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!