Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
2005. február 17-től léptek életbe azok az új uniós előírások, amelyek a visszautasított beszállásról, a légijáratok törléséről vagy hosszú késése esetén az utasoknak nyújtandó kártalanításról, valamint a segítség közös szabályainak megállapításáról szólnak.
Az új szabályozások új jogokat biztosítanak a repülőjáratokat igénybevevő utasoknak. A szabályozás
szerint a járatok késése és törlése, valamint túlfoglalás esetén a
repülőtársaságoknak kártérítést kell fizetniük a járataikat igénybe vevő
utasoknak.
Ezek
a szabályok az uniós országok menetrendszerinti belföldi járataira,
valamint az uniós repülőterekről induló, illetve ezekre érkező charter
gépekre vonatkoznak. Az Unión kívülről érkező járatok esetében ezek a
szabályok csak az uniós légitársaságok vonatkozásában érvényesek.
E jogok alapján a légitársaságok kártérítési felelősséggel tartoznak:
Visszautasított beszállás esetén
Ha
több utasnak foglaltak helyet, mint a rendelkezésre álló helyek száma, a
légitársaságnak először is önkénteseket kell keresnie, akik készek
feladni foglalásukat. A légitársaság csak ezután dönthet úgy, hogy egyes
utasokat nem enged beszállni.
Ilyenkor az utas 250 és 600 euró közötti kártérítésre jogosult, az út hossza és a késedelem mértéke függvényében
1500 km távolságú járat esetén - 250 euró
1500-3500 km közötti járat esetén - 400 euró
3500 km feletti járat esetén - 600 euró
A
kártérítés összege ugyanakkor a felére csökken, ha a légitársaság
eljuttatja az utast úti céljára és a késés így nem haladja meg az a két,
három illetve a négy órát (az útvonal hosszától függően).
Alacsonyabb
osztályon történő elhelyezés esetén a társaság köteles a repülőjegy
árának egy részét visszatéríteni, míg magasabb osztályon való
elhelyezéskor nem kérheti a különbözet megfizetését.
Fontos
megjegyezni, hogy főszabály szerint a kártérítést készpénzben kell
kifizetni. Csak az utas írásos beleegyezése alapján kerülhet szóba egyéb
szolgáltatás (pl. utazási csekk) felajánlása.
Járattörlés esetén
Pénzbeli
kártérítés jár, kivéve, ha Önt 14 nappal a járat indulása előtt erről
tájékoztatták, vagy az eredeti induláshoz közeli (2-4 óra) időpontra
átirányították.
A légitársaság akkor sem köteles fizetni, ha
bizonyítani tudja, hogy a járat törlését rendkívüli körülmények (pl.
időjárás, terrortámadás gyanúja és előre be nem jelentett sztrájk)
indokolták.
Egyéb esetekben a légitársaság köteles visszatéríteni
a jegyárat (a beszállás megtagadásánál említettel azonos mértékű
összeget) vagy más közlekedési eszközzel eljuttatni Önt úticéljára.
Jelentős mértékű késés
Kérheti a jegy árának megtérítését, ha a késés meghaladja az 5 órát, de csak akkor, ha úgy dönt, nem óhajtja a késésben lévő járatot igénybe venni. A kártérítés összege maximum 4150** SDR lehet.
Segítségnyújtás a légitársaságok részéről
A
körülményektől függően, ha megtagadják Öntől a beszállást, törlik a
járatát, illetve az jelentős mértékben késik, a kártérítésen kívül
bizonyos szolgáltatásokra jogosult:
- étel és ital biztosítása
- 2 díjtalan telefonhívás, fax vagy e-mail küldési lehetőség
- szükség esetén szállodai szoba és transzfer biztosítása
Kárigény elveszett, sérült poggyász vagy baleseti halál esetén
Kárigényünket
ahhoz a légitársasághoz kell bejelenteni, amellyel a szerződést
kötöttük. Ha egy code-share (két légitársaság által közösen
üzemeltetett) járat esetén bizonytalanok vagyunk, küldjük meg mindkét
társaságnak az igényt.
Fontos megjegyezni azt is, hogy légi
utazással kapcsolatos bármilyen kárigényünket (legyen az a járat késése,
törlése vagy poggyász sérülése) csak a rendeltetési helyre való
megérkezésünktől számított 2 éven belül érvényesíthetjük bíróság előtt.
Poggyász
Az
utasok legfeljebb 1000 SDR (kb. 1200 euró) összegű kárigénnyel
léphetnek fel, ha a világ bármely részén egy EU-s légitársaság járatán
kár éri őket amiatt, hogy megsemmisül, megsérül, elvész vagy késve
érkezik meg a poggyászuk.
A feladott poggyász károsodásával
kapcsolatos kárigényünket célszerű azonnal, személyesen és írásban
bejelenteni. Erre a poggyász átvételét követő 7 napon belül, késve
érkező poggyász esetén pedig az átvételt követő 21 napon belül van még
lehetőség, postai vagy elektronikus úton.
Érdemes külön-külön
feladni csomagjainkat, ha többen utazunk együtt, hiszen a szabály
értelmében akkor is 1000** SDR a kárigény maximuma, ha egy utas nevén
több csomag volt.
Baleseti sérülés vagy halál
Az
utasok és hozzátartozóik kárigénnyel léphetnek fel, ha a világ bármely
részén egy EU-s légitársaság járatán baleseti sérülés vagy haláleset
következtében kárt szenvednek. Ilyen esetekben a légitársaságokat
maximum 100 000 SDR összegű felelősség terheli.
Sürgős anyagi
szükségletek fedezésére a károsultaknak jogukban áll ebből az összegből
előleget is kérni, a pénzfelvételre jogosult személy azonosságának
megállapítása után 15 napon belül. Halálesetnél ez az előleg nem lehet
kevesebb 16 000** SDR-nél.
Panaszbejelentés
Visszautasított
beszállás, légijáratok törlése vagy hosszú késése illetve poggyásszal
kapcsolatos problémák esetében az utasok a légitársaságnál és/vagy az
illetékes nemzeti szervnél az ún. EU panaszbejelentő nyomtatvánnyal kérhetnek kártalanítást, segítséget.
A légitársaság illetősége
Az
utasoknak előzetes tájékoztatást kell kapniuk arról, hogy melyik
légitársaság(ok) üzemelteti(k) járatát. A nem biztonságosnak ítélt
fuvarozók működését az Európai Unióban betiltják, vagy működésüket
korlátozzák.
Az EU-n belül működési tilalom alá tartozó légitársaságok listája itt található
Szervezett társasutazások
A fenti jogokon kívül kárigénnyel léphet fel az utazási irodánál az utazó, ha az utazási iroda - az úti céltól függetlenül - nem nyújtja az EU-n belül kötött megállapodás szerinti szolgáltatásokat. Ezek a jogok a meghirdetett utazás szerinti járat igénybevételének meghiúsulására is vonatkoznak. Ha az utazási iroda által meghirdetett szolgáltatások jelentős része meghiúsul, az utazási iroda köteles segítséget nyújtani, valamint - további költség felszámolása nélkül - más
megfelelő intézkedéseket tenni, beleértve az utazást is.
A fent említett szabályozások közvetlenül alkalmazhatók az Európai Unió valamennyi tagállamában.
A témáról bővebben az Európai Unió hivatalos honlapján.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Poggyászkár és járattörlés esetén: Bemutatkozik a határokon átnyúló panaszokra szakosodott, ingyenes jogi segítséget nyújtó szervezet
Kié a budapestairport.hu domain neve?