Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
14 éve | B Klári | 1 hozzászólás
1910. január 10-én Adorján János gépészmérnök, repülőgép-tervező a hazai repülés egyik úttörő személyisége megépítette a „Libelle” (Szitakötő) nevű, kéthengeres (18,4 kW-os) Adorján-Dedics motorral szerelt repülőgépét. Első, sikeres felszállását 1910. január 10-én hajtotta végre. A próbaút egyben az első olyan alkalom volt, amikor magyar pilóta magyar tervezésű és kivitelezésű repülőgéppel emelkedett a levegőbe.
Ennek előzménye volt az, hogy 1909. október 17-én Louis Blériot, a La Manche csatorna első átrepülője Budapesten, Rákosmezőn légi bemutatót tartott. Ez volt az első felszállás Magyarország területén.
A nagy szenzációnak köszönhetően a magyar mérnökök igencsak belelkesedtek és hozzáláttak saját repülőgépeik megépítéséhez, illetve külföldről vásárolt gépekkel való kísérletezéshez.
1909. decemberében Kutassy Ágoston Farman típusú francia repülőgépével emelkedett a levegőbe, 1910. január 10-én pedig felszállt az első magyar gyártmányú repülőgép Adorján János tervezővel és építővel a pilótaülésben.
Adorján János (1882-1964) gépészmérnök 1906–1909 között Párizsban dolgozva ismerkedett meg a repüléssel és ennek hatására kezdett hazatérve itthon is a repüléssel foglalkozni.
1909-ben gróf Andrássy Géza támogatásával, Blériot monoplánjának mintájára építette meg a „Libelle” (Szitakötő) nevű kéthengeres (18,4 kW-os) Adorján-Dedics motorral szerelt repülőgépét.
Első, sikeres felszállását 1910. január 10-én hajtotta végre Rákosmezőn. A próbaút egyben az első olyan alkalom volt, amikor magyar pilóta magyar tervezésű és kivitelezésű repülőgéppel repült.
Adorján János (balról a harmadik) segítőivel és a Libelle, a Kölber Kocsigyár udvarán, 1909 decemberében.
A kép forrása: a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum gyűjteménye.
A képen a Váradi László által épített hiteles Libelle másolat az atkári sportrepülőtéren.
Foto: Szabó Attila
A replikát a HungaroControl Zrt. támogatásából vásárolta meg a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum. 2010. március elején a HungaroControl épületének aulájában várta az átszállítást a múzeumba.
„A Libelle nevű első magyar motoros repülőgép próbaútja 1910. január 10-én volt.
A gépet feltolták a Rákos-mezőnek az egykori Wander gyár felőli részén levő dombra, hogy a nekifutást megkönnyítsék. Adorján beült az ülésbe, és a motort berántották. A szuszogva működésbe lépő szerkezet hátul olajat fröcskölt, megnehezítve a gépet kézzel visszatartó segédkező dolgát. A pilóta intett, mire mindenki elengedte a gépet, és Libelle lassan gurulni kezdett. Mikor elérte a megfelelő sebességet, megemelkedett, és egyszer csak fenn volt a levegőben. Szépen, egyenletesen repült a hangárok felé.
Magyar pilóta magyar repülőgépen a magyar légtérben, erre eddig még senki sem volt képes.
Mikor Adorján a levegőben – ahol már-már súlytalanul könnyűnek érezte magát – körülnézett, észrevette, hogy a törzs bambuszrúdja erősen felgörbült, és az átlós huzalmerevítés egyes drótjai lazán lógnak a túl ritka törzsbordák között.
Kutassy korábbi tanácsára enyhén előrenyomta a kormánykereket, mire a gép gyorsulva közeledett a füves-homokos rét felé. Adorján János ügyes kezű szakember, de tapasztalatlan pilóta volt. Ahelyett, hogy enyhén belehúzott volna a kormányba, inkább még erősebben előre nyomta az irányító szerkezetet. A Libelle pedig enyhe szögben belerepült a lágy homokba. A futó egyet reccsent, a drága francia Integral légcsavar eltörött, egyébként más komolyabb baj nem történt. A lelkes közönség azonban nem a szokásos gúnyos kacajjal, hanem kitörő lelkesedéssel ünnepelte a levegőt legalább ideiglenesen meghódító bajnokot. Ez volt az első pillanat, mikor magyar pilóta fölülről tekinthetett le Zuglóra".
(Magyar repülés története)
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!