Ferihegy repülőtér: Az idén ünnepeljük a magyar motoros repülés kezdetének 100. évfordulóját.

Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 2432 fő
  • Képek - 2477 db
  • Videók - 210 db
  • Blogbejegyzések - 780 db
  • Fórumtémák - 52 db
  • Linkek - 197 db

Üdvözlettel,

Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 2432 fő
  • Képek - 2477 db
  • Videók - 210 db
  • Blogbejegyzések - 780 db
  • Fórumtémák - 52 db
  • Linkek - 197 db

Üdvözlettel,

Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 2432 fő
  • Képek - 2477 db
  • Videók - 210 db
  • Blogbejegyzések - 780 db
  • Fórumtémák - 52 db
  • Linkek - 197 db

Üdvözlettel,

Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 2432 fő
  • Képek - 2477 db
  • Videók - 210 db
  • Blogbejegyzések - 780 db
  • Fórumtémák - 52 db
  • Linkek - 197 db

Üdvözlettel,

Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

1910. január 10-én Adorján János gépészmérnök, repülőgép-tervező a hazai repülés egyik úttörő személyisége megépítette a „Libelle” (Szitakötő) nevű, kéthengeres (18,4 kW-os) Adorján-Dedics motorral szerelt repülőgépét. Első, sikeres felszállását 1910. január 10-én hajtotta végre. A próbaút egyben az első olyan alkalom volt, amikor magyar pilóta magyar tervezésű és kivitelezésű repülőgéppel emelkedett a levegőbe.

 

Ennek előzménye volt az, hogy 1909. október 17-én Louis Blériot, a La Manche csatorna első átrepülője Budapesten, Rákosmezőn légi bemutatót tartott. Ez volt az első felszállás Magyarország területén.

 

A nagy szenzációnak köszönhetően a magyar mérnökök igencsak belelkesedtek és hozzáláttak saját repülőgépeik megépítéséhez, illetve külföldről vásárolt gépekkel való kísérletezéshez.

 

1909. decemberében Kutassy Ágoston Farman típusú francia repülőgépével emelkedett a levegőbe, 1910. január 10-én pedig felszállt az első magyar gyártmányú repülőgép Adorján János tervezővel és építővel a pilótaülésben.


Adorján János (1882-1964) gépészmérnök 1906–1909 között Párizsban dolgozva ismerkedett meg a repüléssel és ennek hatására kezdett hazatérve itthon is a repüléssel foglalkozni.

 

 1909-ben gróf Andrássy Géza támogatásával, Blériot monoplánjának mintájára építette meg a „Libelle” (Szitakötő) nevű kéthengeres (18,4 kW-os) Adorján-Dedics motorral szerelt repülőgépét.

 

Első, sikeres felszállását 1910. január 10-én hajtotta végre Rákosmezőn. A próbaút egyben az első olyan alkalom volt, amikor magyar pilóta magyar tervezésű és kivitelezésű repülőgéppel repült.


Libelle archiv

 

 

 

Adorján János (balról a harmadik) segítőivel és a Libelle, a Kölber Kocsigyár udvarán, 1909 decemberében.


A kép forrása: a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum gyűjteménye.

 


Libelle replika új

 

 

 

A képen a Váradi László által épített hiteles Libelle másolat az atkári sportrepülőtéren.

Foto: Szabó Attila

 

A replikát a HungaroControl Zrt. támogatásából vásárolta meg a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum. 2010. március elején a HungaroControl  épületének aulájában várta az átszállítást a múzeumba.

 

 

network.hu

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

„A Libelle nevű első magyar motoros repülőgép próbaútja 1910. január 10-én volt.


A gépet feltolták a Rákos-mezőnek az egykori Wander gyár felőli részén levő dombra, hogy a nekifutást megkönnyítsék. Adorján beült az ülésbe, és a motort berántották. A szuszogva működésbe lépő szerkezet hátul olajat fröcskölt, megnehezítve a gépet kézzel visszatartó segédkező dolgát. A pilóta intett, mire mindenki elengedte a gépet, és Libelle lassan gurulni kezdett. Mikor elérte a megfelelő sebességet, megemelkedett, és egyszer csak fenn volt a levegőben. Szépen, egyenletesen repült a hangárok felé.

 

Magyar pilóta magyar repülőgépen a magyar légtérben, erre eddig még senki sem volt képes.

 

Mikor Adorján a levegőben – ahol már-már súlytalanul könnyűnek érezte magát – körülnézett, észrevette, hogy a törzs bambuszrúdja erősen felgörbült, és az átlós huzalmerevítés egyes drótjai lazán lógnak a túl ritka törzsbordák között.

 

Kutassy korábbi tanácsára enyhén előrenyomta a kormánykereket, mire a gép gyorsulva közeledett a füves-homokos rét felé. Adorján János ügyes kezű szakember, de tapasztalatlan pilóta volt. Ahelyett, hogy enyhén belehúzott volna a kormányba, inkább még erősebben előre nyomta az irányító szerkezetet. A Libelle pedig enyhe szögben belerepült a lágy homokba. A futó egyet reccsent, a drága francia Integral légcsavar eltörött, egyébként más komolyabb baj nem történt. A lelkes közönség azonban nem a szokásos gúnyos kacajjal, hanem kitörő lelkesedéssel ünnepelte a levegőt legalább ideiglenesen meghódító bajnokot. Ez volt az első pillanat, mikor magyar pilóta fölülről tekinthetett le Zuglóra".

 

(Magyar repülés története)


 

Címkék: 100. évforduló adorján jános motoros repülés

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

B Klári üzente 7 éve

Repüléstörténeti konferencia



A repülős szakma a magyar repülés története és kiváló szereplői, hősei előtti tisztelet szellemében kívánja megünnepelni a teljes 2010. évet, amely a 2010. január 9-én nyilvános repüléstörténeti konferenciával egybekötött ünnepséggel indult.A Magyar Repüléstörténeti Társaság (MRT) a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum (MMKM) dísztermében tartotta meg az ünnepi összejövetelt.

A rendkívüli érdeklődéssel kísért találkozón a hazai légiközlekedési társadalom egyes szereplői kaptak lehetőséget arra, hogy értékeljék az elmúlt időszakot és persze a jelen állapotokat is bemutatva adjanak képet az előttünk álló közös feladatokról, kihívásokról. A rendezvényt jelenlétével megtisztelte Lotz Károly elnök úr. A HungaroControl képviseletében Bakos József légiforgalmi igazgató úr mondott beszédet.

A beszédek mellett ’A magyar repülés centenáriuma’ címmel megjelent – erre az eseményre készült - hiánypótló könyv bemutatására is sor került.

Kuriózumként került bemutatásra a „Libelle” repülőgép replikája, amely a mai modern magyar gyártású repülőgép mellett lett kiállítva, láttatva az elmúlt 100 évben bekövetkezett technikai fejlődést.

Január 10-én az évforduló tiszteletére a repülés barátai megemlékezést és koszorúzást szerveztek az Őrs vezér téren lévő repülési emlékműnél. Sokan jöttek el és rótták le tiszteletüket. Természetesen a repülőgépek sem hiányozhattak, a Járműtörténeti Emlékekért Társaság Alapítvány (JET AGE) szervezésében 25 repülőgép tisztelgő repülését várta mindenki, de a ködös időjárás közbeszólt.

Válasz

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu