Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A légirendészeti tevékenység már az első világháborút követő években kialakult Magyarországon. Az 1920-as évek elejétől, amikor Magyarországon is beindult a nemzetközi és a belföldi légi közlekedés, az ezzel kapcsolatos összes rendészeti és közbiztonsági szolgálat ellátására a csendőrséget hatalmazták fel. Munkájukhoz tartozott többek között a Mátyásföldi, majd 1937-től a Budaörsi repülőtér őrzése, az ottani földi közlekedés megszervezése, a le- és felszállási díjak beszedése, a repülőgépek, a pilóták és az utasok okmányainak átvizsgálása és az érkezők szükség szerinti útbaigazítása.
Az 1920-as években a rendészeti és a légiforgalmi irányítási
tevékenység gyakorlatilag még egyet jelentett. Mivel ekkor
még hiányoztak a biztonságos leszállást segítő rádiókészülékek
és világító berendezések, borús, ködös időben vagy este
a csendőrök kötelessége volt, hogy világító rakétákkal vagy
a földön rakott tüzekkel jelezzenek a közeledő repülőgépeknek.
Tevékenységük fontosságát jelzi, hogy akkoriban a repülőtérről
csak a csendőrparancsnok engedélyével lehetett felszállni.
A csendőrök ügyeltek arra is, hogy a repülőgépek felszerelésében
vagy az utasok poggyászában senki ne tehessen kárt. Ha ez
a szigorú ellenőrzés mellett nagy ritkán mégis bekövetkezett,
a csendőrök feladata volt a bűncselekmény kivizsgálása és
a tettesek kilétének felderítése. A repülőtéri tevékenység
ellátásához azonban nem csak, szakértelemre, vagy kulturált,
tiszteletet parancsoló megjelenésre, hanem még nyelvtudásra
is szükség volt. Budaörsön például dolgozott olyan csendőr-tiszthelyettes,
aki folyékonyan nyolc nyelven beszélt. A repülőtéri csendőr
tehát a szó mai értelmében egyszerre volt hatósági személy,
jogász, nyomozó, repülés-irányító, s bármilyen meglepően
hangzik, néha idegenforgalmi propagandista is.
A második világháború után a csendőrséget feloszlatták.
Az újjászervezett rendőrség keretében létrehozott, speciális
egység feladata kezdetben csak a háború alatt elpusztult
vagy megrongálódott, de még így is jelentős értéket képviselő
polgári repülőterek ellenőrzésére és őrzésére korlátozódott.
Ugyancsak részt vettek a repülőgép roncsok felkutatásában
és újjáépítésében is.
1946-ban, a menetrend szerinti belföldi légi forgalom újra
indulásával párhuzamosan, már konkrét repülésbiztonsági
feladatok is jelentkeztek. A repülőtéri és biztonsági ellenőrzések
köre az 1950-es években a magyar sportrepülés rohamos fejlődésével
tovább bővült. Ezt a munkát nagyban segítette, amikor a
KPM átadta számukra a HA-SOA (majd később HA-REA) lajstromjelű,
háromüléses "Sokol" gépet, amelyet a mátyásföldi
javítóüzemben újítottak fel, s tettek repülőképessé. Ezt
egy Aero-45-ös követte, amely korábban az OMRE és a Maszovlet
üzemeltetésében repült, HA-AEA lajstromjellel. A másik Aero-45-öst
(HA-REC) a hadseregtől kapta meg a légirendészet.
1959-ben belügyminiszteri rendelet intézkedett az Országos
Légirendészeti Kapitányság felállításáról. 1960-ban és 1962-ben
egy-egy L-200A "Morava" gépet vásároltak. Mivel
időközben a kapitányság kikerült a polgári légügyi hatósági
rendszerből, gépei új jelzéseket (R-01-től R-05-ig) kaptak.
1964-től a szervezet Légirendészeti Parancsnokság néven
működött tovább, s feladatköre más rendőri feladatokkal
is kibővült. Így kapcsolódtak be a vízi rendészeti és a
közúti, közlekedésrendészeti feladatok végrehajtásába. A
nyári főszezonban ügyeleti szolgálatot adtak a Balatonon,
ahol a légimentőkkel kooperálva végezték ellenőrző repüléseiket.
Ezek nyomán a vízi rendőröknek számtalan emberéletet sikerült
megmenteniük az évtizedek során a Balatonból.
A Légirendészeti Kapitányság, majd Parancsnokság első főpilótája
Gidáli József volt, aki szakmai pályafutását 1949-ben vitorlázórepülőként
kezdte, majd az OMRE vezetői iskolájára került, és a MÁVAG
Repülőklub titkára lett. 1951-ben vonult be a Szolnoki Killián
György Repülőtiszti Iskolára, ahol egy év múlva kinevezték
az UT-2 "Galamb" típuson növedék-oktatónak. 1953-ban
avatták tisztté, ezt követően még hét évig az iskolán teljesített
szolgálatot. 1957-ben került át a BM állományába, ahol részt
vett a légirendészeti tevékenység újjászervezésében. Több
mint hétezer repült óra után, 1985-ben vonult nyugállományba,
de kapcsolata nem szakadt meg a repüléssel. Nyugdíjasként
először a légügyi igazgatóságon dolgozott, majd 1989-től
a Siófok-Kiliti repülőtér parancsnoka és az LRI Zenit Sportrepülő
Egyesület titkára lett.
Mivel az 1960-as években a belügyminisztérium mind többször
igényelte a légirendészet munkáját, a feladatok sokoldalúsága
miatt, helikopterekre is szükségük lett. Eleinte a határőrségtől
kértek kölcsön alkalmanként háromüléses, szovjet tervezésű
Mi-1-eseket, majd végül R-009-es és R-032-es jelzéssel,
szolgálatba állíthattak két ilyen típust, mivel a korábbi
rendőri és határőrizeti szervek helikopteres alosztályait
összevonták. 1970-ben, amikor a légierő (és a mezőgazdasági
repülés) beszerezte a típust, egy R-401-es számú, Ka-26-os
helikopterrel bővült a flotta.
1972-ben két PZL-104 "Wilga"(R-06 és R-07), 1976-ban
pedig egy Zlin-43-as (R-01) gépet vásároltak. A Zlin 43-as
1976 júniusában a Balatonba zuhant, pilótája, Szűcs Imre
pedig életét vesztette. Ez volt az utolsó merevszárnyú gép
a légirendészetnél, mert ezt követően megkezdődött a helikopterek
korszaka.
1977 októberében vették át az első, R-10-es jelzésű Mi-2-es
helikoptert, amelyet 1982 januárjáig további hat követett.
Ebből a flottából később négy semmisült meg különböző balesetekben.
Ekkoriban már a jól felszerelt, korszerű kiszolgáló és javító,
valamint parancsnoki objektumokkal rendelkező, ferihegyi
bázison működött a légi rendészet.
1983. március 16-án jelent meg a belügyminiszter 3/1983
számú rendelete, amely újra szabályozta a polgári repüléssel
összefüggő rendészeti feladatokat. Ezek ellátását első fokon
a BM Országos Rendőr-Főkapitányság (ORFK) Légi Rendészeti
Parancsnoksága hatáskörébe helyezte. Ugyanezen ügyekben,
másodfokon a BM ORFK Közbiztonsági és Közlekedési Csoportfőnöksége
lett az illetékes hatóság. Ugyanakkor, bizonyos feladatokat
a budapesti és megyei főkapitányságok is elláthattak, a
Légi Rendészeti Parancsnokság irányítása mellett.
A légirendészeti feladatok igen szerteágazóak voltak, így
kiterjedtek többek között a különböző repülő és ejtőernyős
tevékenységek végrehajtásának engedélyezésére, a repülőbalesetek
vizsgálatára, a repülőterek létesítésével, bővítésével,
átalakításával és megszüntetésével kapcsolatos hatósági
eljárásokra. A BM Légi Rendészeti Parancsnokság ellenőrizte
a polgári repülések jogszerűségét, a polgári légi járművek
okmányainak meglétét, érvényességét, a repülőterek engedély
szerinti üzemeltetését, és az általa engedélyezett, nagyobb
szabású repülési rendezvények lebonyolítását. Ugyancsak
feladatkörébe tartozott a légifotózási, légi reklámozási,
röpcédulaszórási és tárgy ledobási (beemelési) engedélyek
kiadása, és az ilyen jellegű tevékenység ellenőrzése. (Az
elkészült felvételek közzétételét egyébként a katonai cenzúra
hivatal engedélyezte vagy tiltotta meg.)
Ebben az időben jelentek meg a főváros és az M7-es autópálya felett a rendszeresen járőröző, kék-fehérre festett Mi-2-es helikopterek, amelyek fedélzetén a rendőrségi szakemberek mellett a közlekedés, az építés és természetesen a sajtó munkatársai is gyakran helyet kaptak.Az ilyen forgalomellenőrző repüléseket használták ki egyes cégek - köztük a Malév is - a reklám és propaganda célú légi fotó- és filmfelvételek elkészítéséhez. Az autópálya ellenőrzésekhez - illetve az autósok levegőből történő figyelmeztetéséhez - kísérleti jelleggel, nagy teljesítményű hangszórókat helyeztek el a helikoptereken, de az új technika nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket.
A Légi Rendészeti Parancsnokság 1989-ben kapta meg az első,
MD 500 típusú, amerikai gyártmányú helikoptert, amelyből
1991-ig összesen ötöt állítottak üzembe R-501-től R-506-ig
terjedő számozással. Mivel ezt megelőzően már a MÉM Repülőgépes
Szolgálat is üzemeltetett ilyen helikoptereket, s megfelelő
alkatrész készlettel is rendelkezett, az új típus bevezetése
semmilyen problémát nem jelentett a légi rendészet számára.
Első alkalommal fordult viszont elő, hogy egy a "Varsói
Szerződés"-hez tartozó tagállam nyugati gyártmányú,
harci használatra is alkalmas helikoptereket állított üzembe.
(Az MD-500-ast ugyanis, mint könnyű támadó gépet igen nagy
számban alkalmazta az USA hadserege a vietnami háborúban.)
Újdonság volt az is, hogy az új gépek pilótái az Amerikai
Egyesült Államokban egy olyan tanfolyamon vettek részt,
ahol a gép gyártási folyamatát is tanulmányozhatták.
Egy helikopter ára ebben az időben 39 millió forint volt,
melyet gépipari áruszállítással fizettek ki az amerikai
félnek. Bár az MD-500-as a pilótán kívül csak három személyt
szállíthatott, igen nagy sebessége, jó manőverező képessége
és gazdaságosabb üzemeltetése miatt kiválóan bevált a speciális
rendőri feladatok - például kommandós akciók - ellátásához.
Míg egy Mi-2-es fogyasztása óránként 460 liter kerozin,
az MD-500-asé mindössze 190 liter. További előnyt jelentett,
hogy a fél évet is meghaladó nagyjavítást a Mi-2-eseken
1000 repült óra után kell elvégezni, ezzel szemben
az MD-500-asnál
ugyanerre a munkára csak 3500 óra után kerül sor.
1998-ban már 46 fő - közülük 11 hajózó és 10 műszaki - teljesített
szolgálatot a légi rendészetnél, s a gépek évente összesen
1800-2000 órát repültek. A szolgálati rend szerint egy olyan
helikopter egész évben készenlétben áll Ferihegyen, amelyik
riasztás esetén 15-20 percen belül fel tud szállni az adott
feladatra. Egy másik helikopter a nyári főszezonban a Balaton
térségében, Siófok-Kiliti repülőtéren ad készenléti szolgálatot,
de szükség esetén Ferihegyről is riasztható további gép.
A légirendészet napi feladatai mellett a tűzoltóság, a határőrség
és a polgári védelem részére is végez repüléseket, ezen
kívül alkalmanként magas rangú állami vezetőket is szállítanak.
1999. március 1-jétől - a közlekedés biztonságának érdekében
- együttműködési megállapodást kötött az egyik fővárosi
kereskedelmi rádió és a Készenléti Rendőrség Légirendészeti
Parancsnoksága. Ez alapján a rádió a főváros reggeli aktuális
közlekedési információit egy MD-500-as rendőrségi helikopterről
közvetítette. A megállapodás alapján, a rádió 6000 liter
kerozinnal támogatta a parancsnokságot.
Az elmúlt két évtized tapasztalatai azt mutatják, hogy a
magyarországi légirendészeti tevékenység ellátásához egy
olyan helikopter lehetne a legideálisabb repülőeszköz, amelyik
a Mi-2-es szállító kapacitását ötvözni tudná az MD 500-as
sebességével és gazdaságos üzemeltetésével. Ilyen korszerű
típusok mind Európában, mind az Amerikai Egyesült Államokban
rendelkezésre állnak, beszerzésükről azonban - a Gripen
vadászgépekhez hasonlóan - valószínűleg kormányszinten fognak
dönteni.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!