Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
14 éve | B Klári | 0 hozzászólás
1950. május 7-én szállt le az első, Budaörsről átrepülő Li-2-es utasszállító repülőgép Ferihegyen és ezzel vette kezdetét a polgári repülés a mai repülőtéren
Az évforduló alkalmából a Budapest Airport május 3-án és 4-én születésnapi ünnepséget tartott a dolgozók-, a sajtó- és a nagyközönség részére. A két napon keresztül mutatták be a repülőtér történetének legizgalmasabb fotóit, relikviáit és repülőgépeit. Az ünnepségre ellátogatott Budaörsről a világon egyetlen működőképes Li-2-es repülőgép, valamint egy An-2-es és egy Po-2-es repülőgépet is láthattak az érdeklődők.
A Budapest Airport és a repülőtér többi vállalatának munkatársai, volt dolgozói és más ferihegyhez kötődő szakmabeliek gazdag ünnepségsorozattal emlékeztek meg a repülőtér fennállásának hatvanadik évfordulójáról.
Május 8.-án délelőtt a Goldtimer Alapítvány közreműködésével megismételték a hatvan évvel ezelőtti átrepülést: a felújított veterán Li-2-es repülő Budaörsről másfél napra áttelepült Ferihegyre, ahol több más veterán géppel együtt megtekinthető volt az egész hétvégén.
Hatvanegy éves kora ellenére könnyedén indult a felújított Li-2-es
motorja. 1950. május 7-én - Budaörsről indulva - egy ugyanilyen
utasszállító avatta fel a ferihegyi légikikötőt. A repülőtér 60 éves
fennállásának alkalmából a többi között ezt a repülést ismételték meg.
Szűcs
József, aki navigátor-gyakornokként szolgált a hatvan évvel ezelőtt
repülő Li-2-esen, elmondta, hogy aznap nem szállítottak utasokat, a
főpilóta pedig egy szovjet tiszt volt.
Ezeken a repülőtereken,
abban az időben, az 1950-es években eszetlen biztonság volt. Ha
megközelítette az ember, akkor már lőttek.
Légi bemutatót is tartottak Veres Zoltán műrepülő világbajnok bemutatójjával a reptér felett
Megnyilt továbbá az 1-es terminál halljában a „60 év - 60 képben”
elnevezésű fotókiállítás, amelynek anyagát a Magyar Távirati Iroda
archívumának felhasználásával került összeállításra.
Ferihegy 1950-ben egy híres Li-2-es repülőgéppel. Több mint ezerszeresére nőtt a forgalom Fotó: retronom.hu
|
Kevesen tudjuk, hogy a repülőterünk mai területét már 1938-ban kijelölte a főváros kettős, polgári-katonai repülőtér céljaira, azonban a II. világháború közbeszólt. Ferihegyen – bár megindult az ifj. Dávid Károly által tervezett utasforgalmi épület kivitelezése – elsősorban a Magyar Királyi Légierő és a Repülő Kísérleti Intézet hangárjai épültek meg, civil utasforgalom alig volt.
A repülőteret 1944-ben több szövetséges bombatámadás is érte, emiatt csak 1950-re épült újjá és május 7-én fogadta az első Li-2-es (az amerikai Douglas DC-3 Dakota típusú gép szovjet licenc változata) utasszállító gépet.
Hatvan évvel ezelőtt 1950. május 07-én Bebrits Lajos Közlekedés- és Postaügyi Miniszter ünnepélyes keretek között adta át Budapest első szilárd burkolatú futópályával rendelkező repülőterét a közforgalomnak. A részben elkészült repülőtér megnyitó ünnepségén magas rangú párt és állami vezetők mellet sok ország követsége is képviseltette magát.
Másnap reggel a Magyar-Szovjet Polgári Légiforgalmi Rt. (MASZOVLET)
induló Li-2-es repülőgépei már a főépület előtt sorakoztak feltankolva
és
utasokra várva. Az első Ferihegyről induló gép Prágába szállította a
magyar kulturális küldöttséget. Még aznap délelőtt megérkeztek az első
külföldi (szovjet, francia, lengyel, stb.) repülőgépek is, melyek a
Szakszervezeti Világszövetség budapesti tanácskozására érkezett
küldötteket hozták hazánkba.
Ferihegyre az első időkben menetrend szerint csak a hazánkhoz
hasonló politikát folytató országok repülőgépei jártak. A MASZOVLET
ekkor még csak Prágába, Bukarestbe, Varsóba és Szófiába repült, a
belföldi járatok pedig az ország közlekedési gondjait enyhítették. A
hétvégeken és a repülési szünetekben pedig sportrepülők vették birtokba a
folyamatosan bővülő repülőteret.
A Budapest Airport vezetősége sajtótájékoztató keretében értékelte az elmúlt hatvan évet. Elmondták, hogy az elmúlt évtizedekben számos átalakuláson, bővítésen ment át a Ferihegyi repülőtér:
A megnyitáskori repülőtérnek mindössze 1 500 méter hosszú betonozott futópályája volt, amelyet később, a sugárhajtású gépek miatt fokozatosan meghosszabbítottak. Csak 1958-ra épült meg mai teljes hosszában, 3 000 méteren az 1-es futópálya.
A hetvenes évekre (1974-re) az utasforgalom meghaladta az évi egymilliót, a mai 1-es terminál már nem győzte a forgalmat. Emiatt 1977-ben megkezdődtek az új irányítótorony, a párhuzamos 2-es futópálya (3 700 m) és az új műszaki bázis, a javítóhangárok építése. A mai 2A terminál épülete, amely a schengeni járatok utasait kezeli, 1985-ben készült el, és 1998-ban adták át a mai 2B terminált.
A repülőtéren jelentős szervezeti változás is történt 2002-ben, az addigi Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóságból (LRI) kivált a légiforgalmi irányítás (HungaroControl) és megalakult a repülőteret jelenleg is üzemeltető Budapest Airport Zrt.
A privatizációt követően 2006. januárjától brit irányítás alatt működött a Budapest Airport Zrt., majd 2007 júniusától a német Hochtief AirPort (jelenleg Hochtief Concessions AG) vezette nemzetközi konzorcium vette át a részvények 75 százalékát, míg a részvények 25 százalék +1 szavazatnyi része a magyar állam tulajdonában maradt. Az új tulajdonos összesen 261 millió euró (75 milliárd forint) értékű fejlesztési projektre vállalt kötelezettséget.
Az eltelt hat évtizedben Ferihegy hatalmas fejlődésen ment keresztül, mely által Kelet-Közép Európa egyik központi légikikötőjévé vált.
Érdekes belegondolni, hogy 1950-ben 49 955 utas fordult meg a repülőtéren, míg ez a szám 2009-ben 8.1 millióra nőtt.
A le és felszállások száma 1950-ben 4786 volt, míg ez a szám 2009-ben 109 811 volt.
– Számtalan érdekes emléket őriz Ferihegy. Ilyen például a kettes kifutó mögött lévő állatkert is, ahol elkobzott állatokat, többek között egy oroszlánt is tartottak – mondta Hardy Mihály, a repülőtér közkapcsolatokért felelős igazgatója.
Anno. 1950. május 7-én nagy politikai és honvédelmi erődemonstráció részeként átadták a Ferihegy 1-es repülőgép-terminált
|
Egy kertészet is tartozott Ferihegyhez, ahol tizenhét kertész fáradozott azon, hogy mindig friss bokréta várja a reptérre érkező küldöttségeket.
A kezdetekkor mindössze 1500 méter hosszú volt a futópálya, mára ennek a duplája – tette még hozzá Hardy Mihály.
Most. Az épület látszólag semmit nem változott, azonban a korszerűsítések által ma már a modern európai repülőterek közé sorolják a Ferihegy 1-es terminált, ahol légi bemutatóval és fotókiállítással emlékeznek a 60 évvel ezelőtti átadásra
|
A Ferihegyi repülőtéren három roncsgép is található. Ezek nem szörnyű balesetek emlékeit őrzik, hanem rajtuk gyakorlatoznak a tűzoltók.
Az IVAO-HU, a Budapest Airport és a HungaroControl egy 24 órás rendezvénysorozattal emlékezett meg a repülőtér születésnapjáról, melyen látogatást tettek a repülőtér VIP vendégei, a média, a Budapest Airport és a HungaroControl munkatársai, irányítói is.
Akik éjszaka is a helyszínen maradtak, azoknak - a rendezvény megkoronázásaképpen - egy éjszakai buszos reptérbejárás élményét is nyújtotta a Budapest Airport.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!