A színes füst a repülő mögött létrejött örvényeket mutatja
A hír kapcsán a rádióban a Budapest Airport szóvivője tájékoztatta a
riportert, hogy egyáltalán nem biztos, hogy a leszálló / felszálló
repülőgépek pakolják le a cserepeket a rákoshegyii házakról. Hangosan
felnevettem: ekkora szemenszedett hazugságot még politikustól is ritkán
hallani! (Ha így van, korábbi hasonló rongálást miért ők javíttattak
ki?)
Örvénylő légáramlat a repülő mögött
Szeretném elmagyarázni, hogy miért vagyok, s miért lehet bárki
biztos benne, hogy repülő a "tettes", aki csak egy kicsit is konyít a
folyadékok dinamikus viselkedéséhez. (Mert a levegő ebből a szempontból
is folyadékként kezelendő közeg, persze ettől még aerodinamikának hívják
a tudományt, amely foglalkozik vele.) Nem bonyolult és nem ördöngös
dolog, hanem hétköznapi józan paraszti ésszel könnyen belátható!
Egy repülő által megrongált tetőzet (fotó: Blikk)
A repülőgép, amikor repül, folyamatosan beleütközik a levegőbe -
mint egy úszó, vagy egy hajó a vízbe - s akadályt képez a levegő
útjában. Akár a levegő mozog, akár a benne lévő akadály, ugyanazok a
szabályok érvényesek rá. A levegő kikerüli az akadályt - ez esetben a
repülőgép testét és szárnyait, majd a gép mögött a kerülőutakat tett két
légáramlat ismét összetalálkozik.
A felhajtóerő és annak szabályozása a szárnyvégi lapok állításával
Ahhoz, hogy a gép repülni tudjon, el kell érni, hogy a szárny alatt
és felett haladó légáramlat sebessége eltérjen, mégpedig úgy, hogy a
szárny feletti áramlat gyorsabb legyen a szárny alattinál, csak így jön
létre az a felhajtóerő, amely a levegőben tartja a gépet. A szárny alatt
nagyobb nyomás keletkezik így, mint felette. A szárny mögött a két
különböző légáramlat találkozásakor a keveredésük örvényeket hoz létre.
Ezt bárki otthon ellenőrizheti: egy csésze forró, gőzölgő kávé
gőzébe, vagy felfelé szálló füstbe dugja be az ujját (ceruzát, egy virág
szárát, akármit), s figyelje meg, hogy az akadály felett a füst / gőz
kis kunkori pamacsokat vet. Ezt megteszi akadály nélkül is nagyobb
távolságra a forrástól, de itt közel az ujjunkhoz fognak örvénypamacsok
kialakulni. A repülőgép esetében is hasonló örvények keletkeznek.
Szerencsés esetben ha egy épp elhaladó gép kondenzcsíkját nézzük (akár
kis kézi távcsővel, akár szabad szemmel), láthatjuk, hogy a kondenzcsík
kis távoságra a géptől örvénykarikákba áll össze. Sok esetben maga a
teljes csík felszakadozik apró gyűrűkre, oválisokra, s néha szépen
kivehetőek a csík irányára merőleges örvények. Ehhez persze az kell,
hogy a levegő páratartalma okán láthatóvá váljon. Azonban modellezéssel
kiválóan bemutatható, meg lehet oldani úgy, hogy a szárnyakra színes
füstöt kibocsátó eszközt tesznek, amely segít meglátni a gép mögötti
levegő viselkedését.
Az, hogy az örvénysorok a szárnyak mögött
"vízszintesen" terjednek-e, vagy bizonyos szöget zárnak be a géppel,
attól függ, hogy a gép egyenesben repül, vagy ereszkedik illetve
felszáll-e éppen. Ez utóbbi két esetben a szárnyakon lévő lapokat
állítják be úgy, hogy a felhajtóerő megváltozzon - ezzel együtt fordul
elő, hogy a keletkező örvények a gép alatti régiót érinthetik.
Minél nagyobb a gép, annál erősebbek az örvények
A pilóták, repülésirányítók tökéletesen tisztában vannak ezzel,
mivel egy ilyen örvénysorba belerepülni nagyon balesetveszélyes, képes
földhöz vágni a repülőt! Pont emiatt a kifutópályák tervezésekor,
illetve azok használata során figyelembe is kell venni, hogy ne tudjon
egy gép az előtte haladó örvénysorába ütközni.
Ha valaki egy
reptérhez túl közel lakik s így a gépek felette 100-300 méter
magasságban húznak el, az azokról leszakadó örvények könnyedén elérhetik
a felszínt. Attól függően, hogy milyenek a szélviszonyok, ez a
turbulencia lehet szinte észrevehetetlen, vagy tetőket megbontó erősségű
is. A szél mellett a gép sebessége, nagysága, a szárny mérete és alakja
szintén meghatározó tényező. Ha elég erővel ér földet az örvénysor, egy
szélviharhoz, tornádóhoz hasonlóan tud leszedni cserepeket a házak
tetejéről, per. A forgó levegő nekiütközik a cserépnek, befordul a
cserép alá, megemeli, majd odébbrakja…
Cseréppakolás szempontjából az az "ideális", ha a gép nagy, lassan
repül, s sima a szárnyak felülete. Ez tökéletesen illik a felszálló s
leszálló utasszállító vagy teherszállító repülőgépekre, amelyek a
kifutópálya végét elhagyva, vagy oda leereszkedve elszállnak a közeli
épületek felett. Ennek okán is határozták meg törvényileg, hogy milyen
közel épülhet kifutópálya egy lakott övezethez, hazánkban ez 5 km.
A mi esetünkben nem a házakat építették a már kész kifutópályához,
hanem a pálya készült a régóta lakott terület tőszomszédságában, attól
mindössze másfél kilométerre, törvénytelenül…
Kapcsolódó hírek:
Kisérleti napkollektorok kerültek az 1-es terminál tetejére