Az emberek nagy része
nem bámul fel az égre, maximum, ha mennydörgést hall. Vagy talán megnéz
egy naplementét, amelyet átitat a romantika és a szúnyogzümmögés.
Nagyritkán, véletlenül észrevesz azonban valamit, ami eltér az
átlagostól, megszokottaktól... Akinek van némi tudományos érdeklődése,
az kérdezősködik, utánaolvas. Akinek nincs, az csak kimondja az ítéletet
a látott jelenségre: íme, a kormány mérgeket hint a levegőbe fölénk...
Amerikában kezdett
elterjedni az a nézet, miszerint a kormány és a hadsereg a repülőgépek
segítségével különböző vegyi anyagokat permetez szét a légkörben... Ezen
feltételezett titkosan működő repülők nyomait elnevezték chemtrail-nek
(contrail a kondenzcsík, chemtrail = kémiai csík...). Amikor olyan
kondenzcsíkot láttak, amely nem keskeny és szögegyenes, rögtön
kitalálták, hogy "ímé a bizonyíték, hogy nem normál csíkról van szó,
hanem kémiairól, azért látni olyan furának"!
Nézzük meg elsőnek, hogy
voltaképpen mi is a kondenzcsík!
A hajtóművek üzemanyagot égetnek
el, az égéstermékek különböző, kis mennyiségű oxidok, kén, nitrogén,
CO2, víz, koromszemcsék. A repülőgépek hajtóműveiből kiáramló
égéstermékek a légkörben lévő vízpára számára kondenzációs magvakként
szolgálnak. Ez azt jelenti, hogy amennyiben jelen van kellő mennyiségű
víz a repülési magasságban, akkor a kis mikroméretű szemcsékre, amelyek a
repülőgépből kiáramlanak, ez a víz kicsapódik, kifagy - ahogy normál
felhőképződés során is a levegőben lebegő kis porszemcsék szolgálnak
kondenzmagvakként. Azt bárki megfigyelheti egy hűvös reggelen, hogy a
levegő páratartalma a fűszálakra, tereptárgyakra csapódik (harmat, vagy
dér formájában); ugyanez történik odafenn is, csak egészen kis méretűek a
"tereptárgyak".
Abban a magasságban, ahol a repülőgépek
közlekednek (néhányezer méter), hideg van, jóval hidegebb, mint idelenn a
felszínen, a légnyomás pedig alacsony, így a levegő képes vízpárával
túltelítetté válni (a levegőt képzeljük el egy folyadéknak, amelyben x
mennyiségű vízpára oldható fel; ha több van benne, mint ami feloldható,
akkor válik túltelítetté, ez a pára mennyiségén kívül a hőmérséklettől
is függ, minél hidegebb van, annál kevesebb pára képes feloldódni, így
hamarabb kialakul a túltelítettség). Ennek folyományaként, ha lehetősége
van a párának kicsapódni valamin, azonnal meg is teszi. A repülőgépek
szolgáltatta kondenzmagvak tehát elősegítik, hogy a levegőben lévő
párából felhő képződjön. Ugyanis a kondenzcsík nem más, mint felhő,
pusztán az emberi tevékenység segíti elő a létrejöttét.
A kondenzcsíkok, hasonlóan a normál felhőkhöz,
válaszolnak a légkör fizikai hatásaira. Ha fúj a szél, szétfújódnak, ha
kiszárad a levegő, feloszlanak, ha nedvesebb a levegő, kiterjednek és
megnőnek. Magassági elhelyezkedésük alapján a fátyolfelhők (cirrusz)
közé lehet sorolni őket, leginkább azokhoz is hasonlítanak, mivel
miniatűr jégkristályokból állnak.
Van azonban még egy mesterséges hatása a
repülőgépnek odafenn: kis örvények szakadnak le róla, ami aerodinamikai
okokra vezethető vissza. Ezek az örvények aztán továbbterjednek a gép
mögötti területen - amely pont ugyanaz, ahol a kondenzcsík is kialakul.
Ettől sokszor kis csomócskák, gömbölyded vonalakat mutató
csavarodások láthatóak a kondenzcsíkban
. Mindössze az aerodinamika felelős érte.
Tehát ha valaki rászán egy kis időt, amikor
mondjuk láthatóan sok a kondenzcsík felettünk, s figyeli, hogy egy
elhaladó repülő vékonyka csíkja miként terjed szét és lesz apró
pamacsokból álló, vagy finom szálacskás kiterjedésű fátyolfelhővé, saját
szemével győződhet meg róla, hogy gyakori és természetes folyamatot
lát.
Az, hogy mennyire láthatóak a kondenzcsíkok,
milyen sokáig maradnak fenn és mennyire terjednek szét, csak attól függ,
hogy az adott légréteg páratartalma, hőmérsékleti- és szélviszonyai mit
tesznek lehetővé. Sok esetben egészen rövidke csíkot látunk - például
egy hidegfront átvonulta utáni száraz levegőben. Melegfront előtti
nedves légtömegekben azonban nagyon sokáig (hosszú órákig) is
fennmaradnak a csíkok, kiszélesednek, a magaslati szelek
meg-megcsavarják, feldarabolják őket.
Számtalanszor látni, hogy nincs kondenzcsík a
repülő mögött, vagy egy darabig van, aztán eltűnik - ilyenkor nem a
kapitány kapcsolja ki a hajtóműveket, hanem a gép érkezik olyan
légtömbbe, ahol nincs számottevő nedvesség, ami kicsapódhatna
kondenzcsík formájában, hogy aztán kicsit távolabb megint csík képződjön
egy másik, nedvesebb levegőrétegben. Azt is megfigyelhetjük, hogy a
négymotoros repülők mögött is a 4 különálló csík egy idő után
"összeforr" kettővé - ezt is a turbulenciák okozzák, ahogy a gépet
követő légáramban egymásba csavarják a két - két csíkot a repcsi két
oldalán.
Számtalan fényképet készítettem már
kondenzcsíkokról, sokszor voltam szemtanúja a változásoknak (pont ezért
szeretem őket fényképezni is), ahogy megcsavarodnak, hullámosak lesznek,
szétszakadnak, kis hurkok képződnek rajtuk, a csík körül megforduló
spirális örvények alakulnak ki, stb.
Amikor a kondenzcsík kis kerek örvényekre szakad,
vagy spirálisan végicsavarodik az égen, az az ún. Crow-instabilitás (
részletesen pl. itt
) miatt lép fel: a spirálisan forgó légrétegben (csőben) az örvények
szétszakadnak és újra egyesülnek, ebből jönnek létre a gyűrűszerű
képződmények, illetve nagyobb léptékben a teljes kondenzcsík spirálisan
felcsavarodik.
A kondenzcsíkoknak árnyékuk is van, ez akkor
válik láthatóvá, ha a repülési magasság alatt van egy vékonyabb
felhőréteg, amelyre a fenti kondenzcsík (ugye ez is felhő) árnyéka
rávetül. Erről az árnyékolásról derült ki, hogy elég jelentős hatása
van. A "911" esemény után Amerikában nem nagyon szállt fel repülőgép, s
ezt követően a kondenzcsíkoktól mentes égbolt alatt nappal mérhetően
jobban melegedett a felszín - hiányzott az árnyékoló hatás, amelyet a
kondenzek biztosítottak.
A csíkok mellett látható sötét sáv a csík árnyéka a
fátyolfelhőzeten
Előfordul - főleg nagy sebességű
vadászgépeknél - hogy nem a hajtóművek kondenzanyaga válik láthatóvá,
hanem a szárnyvégeken képződik egészen vékonyka kondenzcsík.
A szárnyvégekről leszakadó örvénycsatorna
Ez
úgy jön létre, hogy a szárnyvégek keltette örvénylés hatására kis
területen erős nyomáscsökkenés lép fel, s emiatt ott buborékok
képződnek, s így kis csomókban az örvény mentén összegyűlik a víz
(kavitáció), de ez csak nagyon páradús levegő esetén alakul ki. Ilyesmi
kialakulhat bármilyen, a gyorsan repülő gépről
kiálló tárgy mögött.
Hasonló jelenség pl. a hajócsavarok forgása nyomán is kialakul, néha
komoly fizikai károsodást okoznak a kavitáció keltette buborékok
(szétpattannak, s ezzel hatnak a tárgyakra, amellyel érintkezhetnek),
ráadásul víz alatti hangdetektorral messziről hallhatóak ezen buborékok
szétpattanásai. (Ugyanezen az elven működik az ultrahangos tisztítás,
itt az ultrahang hoz létre mikroméretű buborékokat, s e buborékok
szétpattanása keltette lökéshullámok szedik le a koszt például egy
ékszerről, amelyet ultrahanggal tisztítanak. Mellesleg e buborékok
szétpattanását jellemezhetjük azzal is, hogy az ún. szonolumineszencia
jelensége lép fel ekkor, vagyis ultrahang hatására létrejövő buborékok
fényt bocsátanak ki, amikor szétpattannak.)
A szárnyvégi turbulencia (forrás:
http://www.aviationexplorer.com )
Tehát a kondenzcsíkok
kialakulása számtalan alapvető fizikai körülmény hatása alatt történik,
ezek mind, egytől egyig érthető és természetes magyarázatot adnak a
kondenzcsík formavilágára, időbeli változásaira.
De mi van azokkal a
felvételekkel, amelyek során jól láthatóan valamilyen anyagot bocsát ki
a replőgép, s ez az anyag nem a kondenzcsík? Két egyszerű magyarázatunk
van kapásból: vészhelyzetben egy repülőgép képes az üzemanyagtartályát a
levegőben kiüríteni; illetve vannak speciálisan átalakított
repülőgépek, amelyeket például tűzoltásra használnak.
Tűzoltó repülúőgép (Fotó: Elaine Thompson)
Számtalan ezekről az eseményekről készült felvételt próbálnak azzal
magyarázni, hogy a kormány által különféle célokkal a levegőbe engedett
anyagok látványos leleplezései ezek...
Számtalan esetben olyan légköroptikai
jelenségeket neveznek ki chemtrail-bizonyítékoknak, amelyeknek az oka
szintén nagyon egyszerű fizikai tény. Ezek a jelenségek azok a színes
felhőcsíkok, ívek, foltok, amelyek a felhőket alkotó, jó esetben
szabályoshoz közeli hatszögletű (a hópelyheken ugyanez a formavilág
jelentkezik) jégkristályok fénytörési jelenségei hoznak létre.
Melléknap - halojelenségek közé tartozó fénytörés
Kör alakú fényudvar - halojelenség a Nap körül
A fátyolfelhők jégkristályain kialakuló színes halojelenség
- egy szétterjedő kondenzcsík keresztülszeli, maga is színes lesz -
ugyanolyan jégkristályokból áll, mint a fátyolfelhők.
Ezeket a jelenségeket összefoglaló névvel halo-jelenségeknek nevezzük, s
a Nap vagy a Hold fénye (holdudvar) törik meg a jégkristályokon, a
kristályok alakjától, szabályosságától, egységes vagy vegyes voltától
függően más és más fénytörési jelenség alakul ki, a Naptól (Holdtól)
különböző távolságra. Sok esetben nem látszik a teljes létrejönni képes
jelenség, csak egy-egy darabja azon égboltrészen, ahol a körülmények
megfelelőek, s aki nem ismeri a jelenségkört, s nem találkoztak még
ilyesmivel, könnyedén hisznek el félrevezető rémhíreket a kémiai anyagok
légköri jelenlétéről... (Akit érdekelnek e jelenségek,
bővebben olvashat
róluk magyarul
is.)
Rakétakilövés nyoma, fotó: Hayne Palmour
Néhány esetben (ez nem hazánkra jellemző) a
felbocsátott rakéták nyomvonalán láthatóak színes, felcsavarodó
"kondenzcsíkok", ezek azonban nem a troposzférában, hanem a
sztratoszférában vannak, s a hajtóművek égéstermékei is különböznek a
repülőgépekétől. Ez esetben a csík anyagában kénsav, kénessav,
salétromsav, sósav is van, ha csak kis mennyiségben is, ezek az anyagok
aztán valóban sokszínű és
látványos felhőket alkotnak
a magas légkörben, ha alkonyatkor, vagy hajnalban történik a
rakétakilövés; mivel ezen időszakokban a felszínen még nincs világos, de
a magas légkörbe már vagy még jut napfény, s ez elegendő ahhoz, hogy
ezeket a rakéta-kondenzeket megvilágítva fénytörést okozzon.
Gyöngyházfényű felhők, forrás: http://mumsgotta.com
Hasonló jelenség előfordul rakéták nélkül is. Télen a sarkvidék
környékén a sztratoszférában kialakulnak az úgynevezett gyöngyházfényű
felhők (amelyek a nevüket a gyöngyházhoz hasonlatos színezettségükről
kapták), ezek létrejöttében sima vízjég vagy a rakéta-"kipufogógáz"
savas öszetevőihez hasonló normál légköri anyagok játszhatnak szerepet,
az utóbbi esetben színesebbek a felhők. Klimatológiai és
környezetvédelmi kutatások során fontos jelek ezek a felhők, ugyanis
pont a savasságot részben emberi hatásúnak gondolják; vagyis itt is egy
jól tanulmányozott jelenségről van szó. Sztratoszférába feljutó vulkáni
eredetű savak szintén elősegíthetik a gyöngyházfényű felhők kialakulását
- ez a természetes forrásuk e felhőknek.
A kondenzcsíkok is válhatnak színessé, ha
nem is túl gyakran. Most nem az alkony- vagy hajnalpír által vörösre
festett kondenzekre gondolok, hanem normál nappali körülmények közt
létrejövő jelenségre. Elsőre elég titokzatosnak tűnik, hogy miért is
lesznek egyes repülőgépek kondenzcsíkjai színesek, de ma már erre is van
kézenfekvő magyarázat. A lényege az, hogy itt is az aerodinamika felel a
színességért, és a repülőgép szárnyai felett s mögött kifagyó
kristályok nagyság szerinti sorredbe állnak be, a repcsihez legközelebb
az apró méretű kristályok jelennek meg, ahogy távolodunk, egyre
nagyobbak lesznek a kristályok.
A különböző méretű (mikronos nagyságrendű) kristályok a
szóródás miatt különböző színeket hoznak létre.
(Ez a Mie-féle szóródás miatt van így, vagyis itt a szemcseméret
függvényében változik a szórás)
Nagyon szép
képeket
lehet találni
e témában
is a neten
.
Vannak esetek, amikor az ember befolyásolja a
felhőképződést. Elsősorban a jégeső-elhárítást kell említeni, amelyről
talán elég sokan hallottak, nálunk a hetvenes években kezdődött ez a
tevékenység, azóta pént hiányában egyre kisebb jelentősége van sajnos.
Ez esetben a felhőbe, amely potenciális jégeső-veszélyt jelenthet,
ezüst-jodidot lőnek fel, ez kondenzmagokat biztosít, így a felhőben lévő
pára nem a már meglévő kisebb jégszemcsék méretét növelve fagy ki,
hanem az új (mesterségesen bevitt) kondenzmagokat részesíti előnyben,
így a képződő jég apró szemcsés lesz, nem tud károkozásra képes méretűvé
nőni, s így a talajig lejutni. Olvashattunk a felhőoszlató eljárásról
akár a mostani olimpia kapcsán, akár korábban a G8 találkozó kapcsán. Ez
esetben is voltaképp esőt csinálnak, vagyis a potenciálisan egy adott
hely fölé esőt hozó légtömegből még az adott helyre érkezése előtt
kicsapatják a vizet - hasonlóan a jégesőelhárításhoz itt is
használhatnak ezüst-jodidot, vagy szárazjeget, esetleg cseppfolyós
nitrogént. Moszkvában bevett gyakorlat, hogy nagy országos ünnep előtt
(pl. Győzelem Napja vagy május 1.), ha szükséges felhőoszlatást
alkalmaznak, amelynek során a várostól 100-200 km-re katonai
repülőgépekről (sokról) szórják a fentebb említett anyagokat a levegőbe.
"Felhőoszlató" rakéta ezüst-jodid töltettel (forrás:
http://china.cn )
Ez nem olcsó dolog, ha pusztán a repülőgépek
egyre drágább üzemanyagát vesszük is számításba, jó eséllyel tehát
sehol senkinek nem lenne arra lehetősége, hogy állandó jelleggel
fenntartson egy adott hely felett egy esőmentes zónát. Az olimpiai
nyitó- és záró díszünnepély előtt Peking környékén 30 katonai repülő,
7000 légvédelmi ágyú és 5000 rakétakilövő járult hozzá az
esőmentességhez... Ez sem ingyen volt, azonban egy olimpia bevételeiből
talán fedezhető.
Összefoglalhatjuk annyival a témát, hogy bár
rendkívül tetszetős és izgalmas az összeesküvés-elmélet, amelyet egyre
több helyen olvashatunk a chemtrail kérdéskörben, van egyszerűbb,
érthető és logikus fizikai magyarázat a felmerült kérdésekre.
A cikkben, ahol külön nem jelölte, Ediacarasaját fotói szerepelnek.
Ha kérdésed merült fel a témában, keresd fel a szerző saját blogját. Örömmel válaszol Neked.
Kommentáld!