Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
15 éve | B Klári | 0 hozzászólás
Új fogyasztóvédelmi intézmény
Európai Fogyasztói Központ – Magyarországon
Az Európai Unió egyik legfontosabb célja az egységes belső piac megteremtése. Az egységes piac feltételeinek azonban nem csupán makrogazdasági szinten kell teljesülnie, hanem a fogyasztók részére is. Ahhoz,hogy mi, fogyasztók részesülhessünk az egységes piac nyújtotta előnyökből, szükséges azoknak az intézményeknek a felállítása, amelyek biztosítják a fogyasztói jogok.
Az Európai Unió alapelvei közé tartozik az áruk szabad mozgásának elve. Szintén alapelv a személyek szabad mozgásához kapcsolódó jog. Csatlakozásunk az unióhoz többek között azt eredményezte, hogy jelentősen könnyebbé vált az unión belüli utazás, vásárlás.
Mind gyakrabban van lehetőségünk az uniós országokban, hogy kedvezményes vagy annak tűnő szolgáltatásokat vegyünk igénybe, olcsóbban vásároljunk valamit. Ahhoz azonban, hogy mindezt nyugodt szívvel külföldön megtehessük, szükséges, hogy az esetleg felmerülő fogyasztói problémákkal legyen kihez fordulni.
Magyarországi vásárlás esetén, ha gondunk van a blokkal (nyugtával, jótállási jeggyel) nyugodtan visszamehetünk oda, ahol a terméket vásároltuk vagy a szolgáltatást igénybe vettük. Mindezt megtehetjük külföldi áru, szolgáltatás vásárlás esetén is, de ez általában (földrajzi, nyelvi okok miatt) nehézségbe ütközhet.
Az ilyen, azaz a határon átnyúló fogyasztói panaszoknál gondot okozhat, hogy mindig a szolgáltatás helyszíne szerinti szabályok az irányadók. Vagyis ausztriai vásárláskor az osztrák, spanyolországi nyaralásnál a spanyol jog szerint érvényesíthetjük igényünket. Aligha van olyan fogyasztó, aki minden uniós tagállam fogyasztóvédelemmel kapcsolatos jogszabályait ismerné. A határon átnyúló panaszok érvényesítésére más tagállambeli fórumok az illetékesek, ezért a fogyasztó – részben a rendszer ismeretlensége, részben az esetleges nyelvi nehézségek miatt – fokozottan kiszolgáltatott helyzetben van.
Nincsenek egységes szabályok
Az EU-nak nincsenek minden területre kiterjedő, egységes fogyasztóvédelemi szabályai.
Különösen igaz ez a jogérvényesítés eszközeire. Éppen ezért fontos a közös fogyasztóvédelmi szabályok és a gyakorlat Európa-szerte való összehangolása az áruk és szolgáltatások biztonságossága ügyében. Másrészt a fogyasztók gazdasági érdekeit úgy kell figyelembe venni, hogy az bennük növelje a belső piacon bárhol kötendő ügyletekhez szükséges bizalmat.
Az unió „régi” tagországaiban már korábban is szembesültek ezekkel a problémákkal. A határon átnyúló panaszok orvoslásának elősegítése érdekében, az Európai Bizottság Fogyasztóvédelmi Főigazgatósága támogatásával alakították ki az európai fogyasztói központokat (European Consumer Centre: ECC) (a továbbiakban: Fogyasztói Központ). Az elgondolás azon alapult, hogy valamennyi tagállamban alakuljanak meg a Fogyasztói Központok, egy együttműködő hálózatot alkotva. Európai Fogyasztói Központ
Szinte valamennyi európai uniós tagállamban, valamint Norvégiában és Izlandon működik Európai Fogyasztói Központ. Nem beszélhetünk azonban egységes működési gyakorlatról.
Több országban civil szervezetek mellett tevékenykednek a fogyasztói központok, míg máshol a hatóságok működtetik őket. Ám ez nem befolyásolja a hálózat működését, mert az egyes központok feladatukat önállóan, a háttérintézménytől függetlenül látják el.
A Magyarországi Európai Fogyasztói Központ működtetését 2006-ra az Országos
Fogyasztóvédelmi Egyesület nyerte el az Ifjúsági, Szociális Családügyi és Esélyegyenlőségi Minisztérium által kiírt pályázaton.
A fogyasztói központok feladataik ellátása során kizárólag a határon átnyúló fogyasztói panaszokkal foglalkoznak. A belföldi fogyasztói panaszok nem tartoznak hatáskörükbe.
Hazai és határon átnyúló panaszok
A Fogyasztói Központ tevékenységét alapvetően két részre lehet osztani, egyrészt a hazai fogyasztókat érintő feladatokra, másrészt a többi tagállam állampolgárainak határon átnyúló panaszkezelésére.
A hazai fogyasztóknál fontos különbséget tenni az előzetes információnyújtás és az utólagos panaszkezelés között. A nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, hogy kiemelkedő szerepe van a megelőző tanácsadásnak, mellyel számos fogyasztói panasz kiküszöbölhető, illetve ezek kockázata csökkenthető. Az információnyújtást segítik az év során megjelenő tanulmányok, a Fogyasztói Központ honlapja, melynek tartalma folyamatosan bővül, és nem utolsó sorban a mostani számtól kezdve a Kosár magazinban biztosított rendszeres megjelenés.
Már létező, határon átnyúló fogyasztói panasznál a gazdálkodó szervezet székhelye szerinti vitarendezési fórum jár el, e tagállam anyagi jogát és eljárási szabályozását alkalmazva. A fogyasztónak az idegen állam fórumához fordulásból adódó nehézségeit a saját nemzeti koordináló állomása (Fogyasztói Központ), segíti, illetve vállalja át.
Mindez azt jelenti, hogy külföldi vásárlással, szolgáltatással kapcsolatos panaszbejelentést tehet a fogyasztó a nemzeti Fogyasztói Központban, ahol a panasz angol nyelvre történő fordítását követően, megküldésre kerül a lefordított anyag a másik tagállam Fogyasztói Központjába. A gazdálkodó szervezet székhelye szerinti tagállam irodája közvetlenül megkereséssel fordulhat a gazdálkodó szervezethez. Ha a megkeresés eredményes, általában nincs szükség további lépésekre, és a fogyasztói panasz rendezése eredményesen zárul.
Amennyiben nem vezet eredményre, tájékoztatást nyújt az igényérvényesítési lehetőségekről, különös tekintettel az alternatív vitarendezési eljárásokról, valamint azok feltételeiről, mely a hazai Fogyasztói Központon keresztül jut el a panaszoshoz.
Elengedhetetlen az írásos forma. Mindebből következően a fogyasztói központok eljárása írásbeliségen alapul. A fogyasztók személyesen vagy írásban (ez lehet elektronikus és hagyományos levél is) fordulhatnak a Fogyasztói Központhoz, de konkrét megkeresés esetén, elsősorban a fordítási feladatok miatt, elengedhetetlen az írásos forma. Amennyiben más tagállam fogyasztójának van panasza magyar gazdálkodó szervezet tevékenységére, elsősorban hazája Fogyasztói Központját célszerű felkeresnie, amely, ha szükséges, megkereséssel fordulhat a magyar Fogyasztói Központhoz. Ekkor a magyar Fogyasztói Központ, teszi meg a korábban említett lépéseket, egyrészt lefordítja magyar nyelvre a megküldött panaszt, majd ezt követően közvetlen megkereséssel fordulhat a gazdálkodó szervezethez, valamint szükség esetén tájékoztatást nyújt az igényérvényesítési lehetőségekről. Természetesen a fogyasztók közvetlenül is fordulhatnak az érintett tagállam Fogyasztói Központjához.
Az európai fogyasztói központok létrehozása nem jelenti azt, hogy kizárólag ez az útja a határon átnyúló fogyasztói panaszok rendezésének, ez csupán egy lehetőség. Azonban a határokon átnyúló kereskedelem, és ezzel együtt az ahhoz kapcsolódó fogyasztói panaszok számának növekedése fokozottan alátámasztja az Európai Fogyasztói Központ felállításának és működtetésének szükségességét, erősítve mind a hazai, mind a tagországbeli fogyasztói bizalmat az egységes piac előnyeinek kihasználása terén.
Dr. Morvay György, a budapesti Európai Fogyasztói Központ vezetője
A Fogyasztói Központ fő feladatai
Fogyasztói tájékoztatás a hazai és uniós fogyasztóvédelmi rendelkezésekről és azok érvényesíthetőségéről.
Információnyújtás, tanácsadás és segítségnyújtás a lehetőségek megismeréséhez arra az esetre, ha a határon átnyúló áru vagy szolgáltatás vásárlása, használata során problémák merülnek fel.
Segítségnyújtás a fogyasztóknak kereskedővel/szolgáltatóval történő egyezség/megállapodás létrehozásában a határon átnyúló fogyasztói jogvitában.
Elvégzi az igényérvényesítéshez szükséges fordítási feladatokat.
Szükség szerint továbbítja a fogyasztói panaszt a hatáskörrel és illetékességgel rendelkező alternatív vitarendező testülethez.
Szükség szerint továbbítja a fogyasztói panaszt az illetékes uniós tagország Európai Fogyasztói Központjába.
Részt vesz a fogyasztóvédelmi politika fejlesztésében, mind nemzetközi, mind európai uniós szinten. Panaszorvoslás EU-szerte
Pórul járt külföldön, valamelyik EU-tagországban, vagy annak itthonról is elérhető cégével?
Forduljon a budapesti Európai Fogyasztói Központhoz! 1012 Bp., Logodi utca 22–24.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Poggyászkár és járattörlés esetén: Bemutatkozik a határokon átnyúló panaszokra szakosodott, ingyenes jogi segítséget nyújtó szervezet