Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
13 éve | B Klári | 0 hozzászólás
Hazánk, a Közép-Európai Funkcionális Légtérblokk kezdeményezés (FAB CE) tevékeny résztvevőjeként kormányszinten határozatban rögzítette, hogy egyetért a Közép-Európai Funkcionális Légtérblokk létrehozásáról szóló Megállapodás szövegével, és felhatalmazta a nemzeti fejlesztési minisztert annak végleges megállapítására.
Az európai légtér kilenc nagyobb regionális egységbe szervezése, a jelenlegi, államhatárokhoz igazodó rendszer átalakítása meghatározó eleme az Európai Unió legfontosabb légiközlekedési törekvésének, az Egységes Európai Égbolt kialakításának. A funkcionális légtérblokkok közelebb visznek az európai légtérben kialakult kapacitásgondok megoldásához.
Rajtunk kívül még Ausztria, Bosznia-Hercegovina, Csehország, Horvátország, Szlovákia és Szlovénia érdekelt e Közép-Európai Funkcionális Légtérblokk létrehozásában - így szól a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közleménye, melyet az alábbiak szerint fejt ki a hivatali anyag:
A program soron következő lépése a 2011 áprilisában, Szlovéniában tervezett FAB Egyezmény (FABA) aláírása, mely alapján a tagországok kijelölik az állami szintű döntés-előkészítő és döntéshozó szervezeteket, az országhatároktól független légtér-szektorokat, illetve az azokban felelős léginavigációs szolgáltatókat.
A majdani megállapodás a Szerződő Államok között kialakítandó Közép-Európai Funkcionális Légtérblokk jogi és intézményes hátterének megteremtését tűzi ki célul. A közép-európai légtér jelentősége kimagasló az európai légiforgalmi szolgáltatásokban, így a légi navigációs szolgálatok fejlesztése a közlekedés térségen túlmutató hatású javításához járul hozzá.
A Megállapodás megvalósítása, működtetése és továbbfejlesztése érdekében a dokumentum elfogadása esetén a Szerződő Államok és a légtérben kijelölt légiforgalmi szolgáltatók delegáltjaiból közös döntéshozó testület, FAB CE Tanács alakulhat.
Magyarország egyértelmű célja, hogy a magyar légiforgalmi irányításnak méltó szerep jusson a közép-európai légtérblokkban. Stratégiai erősségeként a HungaroControl Zrt. a rendelkezésére álló tudás és műszaki adottságok birtokában magas minőségű szakemberképzést biztosíthat a hat partnerország számára.
A társaság a nemzetközi piacon hasznosítható kutatás-fejlesztési eredményekkel állhat elő a jövőben is.
A vállalatnál működő CRDS (Central European Research and Development Simulation) szimulációs központ az egyetlen a térségben, és egész Európában is csak Franciaországban van hasonló eszköz. A magyar légiforgalmi irányítás tehát alkalmas lehet arra, hogy a légtérblokkon belül több szolgáltatás központi ellátását is magára vállalja.
Gazdaságossági és környezetvédelmi szempontból is hatékonyabb üzemelést tesznek lehetővé, miközben általuk megtartható, növelhető a repülésbiztonság magas szintje. A funkcionális légtérblokkok létrejöttével a légi járművek a lehető legrövidebb útvonalon közlekedhetnek majd, üzemeltetési költségeik így csökkennek.
A gazdaságosság és gyorsaság mellett az ésszerűbben szervezett közlekedés a károsanyag-kibocsátás, zajterhelés mérséklését is eredményezi. A legfontosabb változtatások a légi forgalom irányításában várhatók, a légtérblokkokba szerveződés összehangoltabb koordinációt tesz majd lehetővé. A tagállamok feladata politikai akarattal és gazdasági ösztönzőkkel fellépni a légtérblokkok kialakítása érdekében, a szolgáltatók gyakorlati hozzájárulásával.
A magyar elnökség prioritásként kezeli az Egységes Európai Égbolt létrehozását. 2011. március 3-4-én ezért magas szintű ATM (Air Traffic Management) konferenciát szervezett Budapesten. A résztvevők egyetértésével elfogadott Budapest Nyilatkozat a megvalósítandó feladatokat nevesíti, összegzi. A dokumentum a tagállamok, az Európai Bizottság, a funkcionális légtérblokkok, a nemzeti felügyeleti hatóságok, a légi navigációs szolgáltatók, a repülőterek, a szociális partnerek, a légtérfelhasználók és az európai intézmények számára jelöl meg cselekvési pontokat.
A felsoroltak között szerepelnek rövid távú, a nyáron várható légiforgalom-irányítási kapacitásproblémák megelőzését és mérséklését segítő operatív intézkedések is.
A Budapest Nyilatkozat kimondja: a tagállamok mindent megtesznek annak érdekében, hogy a funkcionális légtérblokkok kialakítása a 2012. december 4-i határidőig megtörténjen.
Az Egységes Európai Égbolt (SES) koncepció keretében – az Európai Bizottság 2007. május 23-ai kezdeményezése és az EUROCONTROL szervezésében kidolgozott elképzelés alapján az európai kontinens 34 állama, valamint két észak-afrikai és egy közel-keleti ország feletti légtér kilenc, országhatároktól független régióban (ún. funkcionális légtérblokkokban, a továbbiakban: FAB-ok ) biztosítja a polgári légi-navigációs szolgáltatást.
Az Ausztria, Bosznia-Hercegovina, Csehország, Horvátország Szlovákia, Szlovénia és Magyarország részvételével megvalósuló Közép-európai Funkcionális Légtérblokkban (FAB CE) a tagországok a polgári léginavigációs szolgáltatással összefüggő feladatok egymás közötti felosztásával racionalizálják a légtérszerkezetet és a légiforgalmi kapacitási mutatókat, növelve ezzel hazánk, illetve az Európai Unió légiközlekedési iparágból származó gazdasági mutatóit.
FAB CE - a Közép-Európai Funkcionális Légtérblokk
Az új
légtér-felhasználási koncepcióval megvalósuló gazdasági fejlődési
célkitűzések között a kevesebb légiforgalmi irányítási szektor
kijelölése, nagyobb kiszolgálói kapacitás biztosító légi útvonalhálózat,
költséghatékonyság, rövidebb repülési útvonalak és kevesebb üzemanyag
felhasználás, továbbá a növekvő légiforgalom biztonságosabb, illetve
késésektől mentes kiszolgálása szerepel.
Az uniós rendeletekben
meghatározott előírásoknak megfelelően a kialakításra kerülő új
légtérszerkezet, illetve az alkalmazandó eljárások – annak ellenére,
hogy a program nem érinti az országok légterének szuverenitásával
összefüggő védelmi és felelősségi kérdéseket – közvetett módon hatást
gyakorolnak a nemzeti és szövetségi vonatkozású állami célú
légiközlekedési feladatok (légtérrendészet, légtérellenőrzés, kiképzési
és valós műveleti repülések, légtérgazdálkodás) jövőbeni végrehajtására.
A program nemzetgazdasági és szakmai törekvéseinek eredményes
megvalósulása érdekében a honvédelmi tárca aktívan együttműködik a hazai
állami (Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Nemzeti Közlekedési Hatóság)
és szakmai (HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. – HC Zrt.)
szintű szervezetekkel.
A magyar léginavigációs szolgáltató
közép-európai térségben már megszerzett stratégiai pozíciójának
erősítése – a gazdasági szempontok mellett – honvédelmi érdekek alapján
is kiemelt fontossággal bír, mivel az integrált szervezetként működő HC
Zrt. a Magyar Honvédség részére is ellát légiforgalom-szervezési
feladatokat.
A feladatok jövőbeni végrehajtásának biztosítása
érdekében a Honvédelmi Minisztérium – a kialakított hatékony
koordinációs folyamatok keretein belül – minden részletre kiterjedően
képes és elkötelezett a nemzeti honvédelmi, illetve szövetségi érdekek
képviseletére, azok érvényesítésére.
A tárgyalások során a
magyar katonai fél – a polgári együttműködőkkel közösen elérendő
kompromisszumok mellett – továbbra is partner olyan légtérszerkezet és
munkatechnológiai eljárások kidolgozásában, amelyekkel a honvédelmi
repülő műveletek (légtérellenőrzési, légtérrendészeti és egyéb
harckiképzési feladatok) akadálymentesen végrehajthatóak.
A tervek
szerint a kidolgozott szakmai tervezetek (légtér-gazdálkodási és
kapacitási tervek, munkatechnológiai eljárások, szervezeti elemek
működési szabályzatai, stb.) a FABA alapján megalakuló Polgári-katonai
Légtér Koordinációs Bizottság (JCMACC), valamint a Nemzeti Felügyelő
Hatóságok Koordinációs Testülete (NSA CC) előzetes jóváhagyásával kerül
felterjesztésre a FAB CE Tanács (Council) részére.
A program
2012. december 04-től az ún. statikus működési szakaszba lép, amely
fázisban a léginavigációs szolgáltatók az országhatároktól független,
rögzített koordináták és magassági határok szerint működő körzeti
légiforgalmi irányítói szektorokban nyújtanak szolgáltatást.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Közép-európai légtérszimulációs központot épít ki Budapesten a HungaroControl.