Ferihegy repülőtér: Budapest Ferihegy Nemzetközi Repülőtér Stratégiai Intézkedési Terve (tervezet)

Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 2479 fő
  • Képek - 2478 db
  • Videók - 206 db
  • Blogbejegyzések - 781 db
  • Fórumtémák - 53 db
  • Linkek - 202 db

Üdvözlettel,

Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 2479 fő
  • Képek - 2478 db
  • Videók - 206 db
  • Blogbejegyzések - 781 db
  • Fórumtémák - 53 db
  • Linkek - 202 db

Üdvözlettel,

Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 2479 fő
  • Képek - 2478 db
  • Videók - 206 db
  • Blogbejegyzések - 781 db
  • Fórumtémák - 53 db
  • Linkek - 202 db

Üdvözlettel,

Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 2479 fő
  • Képek - 2478 db
  • Videók - 206 db
  • Blogbejegyzések - 781 db
  • Fórumtémák - 53 db
  • Linkek - 202 db

Üdvözlettel,

Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Közzététel


A Budapest Airport Zrt. (továbbiakban: BA Zrt.) 2008. tavaszán meghívásos pályázatot tett közzé a Budapest Ferihegy Nemzetközi Repülitér (továbbiakban: BFNR) 280/2004. (X.20.) Kormányrendelet szerinti stratégiai intézkedési tervének elkészítésére. A pályázati kiírás szerint az intézkedési terv alapjaként a BA Zrt. a 2007. évben elkészített stratégiai zajtérképet, és az azt megalapozó dokumentációt, valamint adatokat a pályázaton nyertes cég rendelkezésére bocsátja. A pályázaton a munka elvégzését a Vibrocomp Kft nyerte el.

Összefoglalás


A Vibrocomp Kft, a 280/2004 (X.20.) Kormányrendelet és a 25/2004. (XII.20.) miniszteri rendelet előírásai szerint elkészítette a Budapest Ferihegy Nemzetközi Repülőtér zajcsökkentési intézkedési tervét.


2007. évben a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium megbízásából a Közlekedéstudományi Intézet Kht. Járműtechnikai, Környezetvédelmi és Energetikai Tagozata (továbbiakban: KTI) elkészítette a BFNR 280/2004 (X.20) Kormányrendelet szerinti stratégiai zajtérképét (KTI munkaszám: 250-054-2-6). A stratégiai zajtérképezés eredményeit, a műszaki leíró dokumentációt a BA Zrt. a Vibrocomp Kft


rendelkezésre bocsátotta az intézkedési terv elkészítéséhez.
Az intézkedési tervet a KTI által készített stratégiai zajtérkép alapján az alábbiak szerint két fázisban építettük fel:


Az első fázist az 5 éves intézkedési tervet azokra a területekre optimalizáltuk, ahol a stratégiai zajtérkép alapján közlekedési zajforrás esetén Lden = 73 dB, Léjjel = 65 dB –t meghaladó zajterhelés van.


A második fázis a távlati 10 intézkedési terv javaslatokat tartalmaz azokra a területekre, ahol a zajterhelés közlekedési zajforrás esetén Lden = 63 dB, Léjjel = 55 dB-t meghaladja.


Az intézkedési terv elkészítésekor lakossági igények figyelembevételével a BA Zrt. részére a jogszabályi kötelezettségen túl a stratégiai zajtérképek alapján nem meghatározható intézkedések is kidolgozásra kerültek.
Az intézkedési terv első fázisa az alábbi elemeket tartalmazza:


Passzív védelem


A BA Zrt. a stratégiai zajtérkép elkészítése után az intézkedési terv végrehajtásával elindított egy önkéntes zajszigetelési programot. A program célja, hogy azokon a területeken ahol a legszükségesebb a passzív akusztikai védelem kiépítése már a zajgátló védiövezet kijelölésének elfogadása előtt csökkenteni lehessen a zaj által érintett lakosok számát. Az önkéntes passzív akusztikai programot a BA Zrt. az alábbi területeken fogja megkezdeni:

 

 

kerület /település  utcanév     házszámtól      házszámig    szakasz         oldal              


XVII.Bélatelepi út        1                     7            Teljes szakasz   páros és páratlan 
Nagy-hangács u.  1                     110                   Teljes szakasz   páros és páratlan 
Nagy-hangács köz -                     -                      Teljes szakasz
Baross u             97                    105       az utca utolsó két szakasza csak páratlan 
Orgoványi u.         5                      69                  Teljes szakasz   páros és páratlan 
XVIII.   Forgó u.      37                 49 az utca utolsó három szakasza csak páratlan 
Csap u.                2                     18                   Teljes szakasz         csak páros
Abaújvár u.          1                      22                    Teljes szakasz páros és páratlan
Ugocsa u.            1                      26                    Teljes szakasz páros és páratlan
Üllő Széchenyi u.  1                     59                Teljes szakasz páros és páratlan
Batthyány u.        1                      49                    Teljes szakasz páros és páratlan 
Állomás u.           21                     65  az utca utolsó négy szakasza csak páratlan
 Rákóczi u.            1                      32                   Teljes szakasz páros és páratlan
 Bercsényi u.          1                     25                    Teljes szakasz páros és páratlan
 Klapka u.             1                      14                    Teljes szakasz páros és páratlan

 

Zajgátló védiövezet kijelölése


Jelenleg a BFNR környezetében az 1984-ben kijelölt zajgátló védiövezet van érvényben. A jogszabály szerint a zajvédelmi díjból befolyt összeget zajvédelmi intézkedésekre lehet fordítani (például a kijelölt zajgátló védőövezet egyes zónáiban az ingatlanok hangszigetelésének fejlesztésére).


Amíg nincs új kijelölt zajgátló védiövezet, ez az összeg, ami a pénzügyi stratégia alapján meghaladja a 230 millió Forintot, e célra nem elköltheti. A BA Zrt. elkötelezett amellett, hogy a BFNR környezetében kijelölésre és az önkormányzatok által elfogadásra kerüljön a repülitér zajgátló védiövezete, ezzel lehetiséget teremtve az önkéntes passzív akusztikai programon túl további, a kijelölt zajgátló védiövezetbe eső ingatlanok hangszigetelésére a repülési zaj mértékének figyelembe vétele mellett.

 

Zajvédelmi földtöltések


Jelenleg zajvédő domb a 13R és 31L küszöbök környékén találhatók, hatását jelzi, hogy a domb által védett területről lakossági panasz nagyon ritkán érkezik. A BA Zrt. további zajvédelmi földtöltést tervez kiépíteni a repülésbiztonsági szempontok figyelemben tartása mellett, a Rákoshegy felé eső
pályavégek környezetében.

 

Hajtóműpróbázási zaj csökkentése


A BFNR környezetében a hajtómőpróbázás a stratégiai zajtérkép szerint nem okoz stratégiai küszöbértéket meghaladó zajterhelést. Ennek ellenére a gyakorlatban számos panasz érkezett a hajtóműpróbázástól származó zajra. A BA Zrt. elkötelezett abban, hogy minden lehetséges intézkedést meghozzon a lakossági panaszok enyhítésére. Jelenleg a hajtóművezést az irányító torony mellet a B5 Holding Bay-ben tartják.


A hajtóműpróbázástól származó zaj csökkentésére a BA Zrt. egy új, hajtóműpróbázó hangár építését tervezi a következi 2 évben. A hangár megfelelő akusztikai tervezésével a hajtóműpróbázástól származó zajpanaszok nagymértékben csökkenthetők. A hangár megépítése jelentős zajcsökkentést fog eredményezni -elsősorban a Rákoshegyen élő lakosság körében – azon területeken, ahol jelenleg hajtóműpróbázásból eredő zajterhelés fordul elő, a B5 Holding-Bay-en a hajtóműpróbázás meg fog
szűnni.

 

Repülési útvonalak módosítása


A stratégiai zajtérkép elkészítését követően a HungaroControl és a BA Zrt. együttműködésével a Légiközlekedési Igazgatóság új repülési eljárásokat vezetett be. A 3.5. fejezetből kiderül, hogy ezek nincsenek hatással a stratégia küszöbértéket meghaladó zajszinttel érintett lakosok számára. Az új eljárások bevezetésével, a zajvédelmi programban meghatározott tervek végrehajtásával a zajterhelés koncentrálódott, az új repülési útvonalak kijelölésével kisebb lakósűrűségű területek fölé helyeződött át a zajterhelés.

 

Az Észak-nyugat felé történő felszállások irányát (31Rés 31L indulások) 325 fokra módosította az AIP 2008 május 8-án. Ezen intézkedés a repülőtérhez közel eső Erzsébet-Béla telepet érinti kedvezően.


A BA Zrt. és a HungaroControl folyamatosan vizsgálja a lehetőséget új eljárások, repülési útvonalak bevezetésére a zajcsökkentés érdekében.


Zajvédelmi monitorrendszer használatának kiterjesztése


A BFNR repülőtér környékéril számos lakossági panasz érkezik a repülés okozta magas zajszint miatt. A panaszok jogosságának kivizsgálására a BA Zrt. mobil mérőállomással helyszíni méréseket végez a panaszosok ingatlanán. A panaszok gyors és szakszerű ellenőrzése jelentősen csökkenti a jogszerűtlen panaszok számát.


Közönségtájékoztatás


A közönségtájékoztatás kiemelkedően fontos az intézkedési terv kidolgozásakor és végrehajtásakor. A BA Zrt. az intézkedési terv végrehajtása során az eddig elvégzett közönségtájékoztatási stratégiáját kiegészíti az alábbi elemekkel:
-zajtérkép készítési munkafolyamat dokumentációjának, az intézkedési tervnek a 7. fejezetben található összefoglalójának valamint a grafikus zajtérképek internetes publikációját, a BA Zrt. hivatalos honlapján.
-Az interneten lehetőséget kell biztosítani a közvélemény visszajelzéseinek, fogadására valamint a visszajelzések feldolgozására is.
-Várható pályahasználat és zajhatás előrejelzés megtekinthetési opciót az internetes oldalon.

 

Területrendezés


BFNR környékén beépítésre kijelölendő új területeknél a repülitértől származó zajhatást figyelembe kell venni. Az intézkedési tervben lefektetett közönségtájékoztatással és a zajgátló védőövezetek kijelölésének elvégzésével (és elfogadásával) biztosítható, hogy a jövőben csak olyan helyen jelöljenek ki lakóterületeket, ahol a repülési zaj okozta zajterhelés nem lépi túl a küszöbértéket.

 

Az intézkedési terv első fázisának hatásai
A stratégiai zajtérkép elkészítésével a KTI megállapította a stratégiai küszöbértéket jelentősen (>10 dB) meghaladó zajszintnek kitett lakosok számát. Az intézkedési terv első 5 éves fázisa után az érintettek száma az alábbi szerint változik:

 

LDEN              2007 (KTI)                    Intézkedési terv 1. fázis változás
55-60               215400
60-65                 63900
65-70                   2100                          -2100
70-75                     500                           -500
>75


Léjjel
50-55                  44000
55-60                    3100                         -3100
60-65                      200                           -200
65-70
>70

 

7.1. Táblázat BFNR által érintett lakosok számának változása az intézkedési terv első fázisában.


Megjegyezzük, hogy az intézkedési terv első fázisában több olyan intézkedés is meghatározásra került, mely jelentis hatással van a zaj által érintett lakosok számára, de hatásukat a stratégiai zajtérképezés módszereivel nem lehet kimutatni (pl. zajvédő domb, zajvédett hajtómőpróbázó). Az intézkedési terv teljes intézkedéscsomagjának hatása az intézkedési terv első fázisában teljes táblázatot alapul véve becsülten a jelenlegi érintettek számához viszonyítva további 10% csökkenést eredményez.


Az intézkedési terv második fázisa az alábbi hosszú távú stratégiát tartalmazza:
Éjszakai és pihenőidei repülési forgalom zajszempontú optimalizálása
Részletesen meg kell vizsgálni, milyen eszközökkel lehet elérni, hogy az éjszakai és pihenőidei repülési forgalom 10%-a a nappali idiszakban vagy a jelenleginél modernebb gépekkel bonyolódjon.

 

Passzív akusztikai program kiterjesztése
Az intézkedési terv második fázisában a passzív akusztikai védelmet javasolt kiterjeszteni a minden a stratégiai küszöbértéket meghaladó területre
Az intézkedési terv második fázisának hatásai
Az intézkedési terv második fázisának eredményeit a 2. fejezetben ismertetett előírások szerinti számítási módszerrel határoztuk meg, a számításhoz a Soundplan 6.5 zajszámító szoftvert használtuk.


A jogszabályi kötelezettségen túl az intézkedési terv második fázisának eredményeit stratégiai konfliktustérképen is bemutatjuk.


Az 1. mellékletben szereplő ábrák mutatják a BFNR intézkedési tervének stratégiai konfliktustérképeit. Az ábrák 1:50000 léptékben külön zaj indikátoronként A3 méretű papír térképen is elkészültek, melyet nyomtatásra alkalmas formában a melléklet digitális adathordózó tartalmaz.


K-INT-LDEN.jpg Intézkedési konfliktustérkép LDEN zajjellemzőre
K-INT-Lejjel.jpg Intézkedési konfliktustérkép Léjjel zajjellemzőre

 

A konfliktustérképeknél az alábbi színezési eljárást alkalmaztuk:


-Nincs konfliktus: fehér szín marad


-Túllépés 0-5 dB: sárga (citrom) szín


-Túllépés 5-10 dB: narancssárga szín


-Túllépés >10 dB: piros szín

 

Az ábrán szaggatott vonalak jelzik a stratégiai zajtérképek jelenlegi konfliktusértékeit (forrás: KTI)


-Nincs konfliktus: zöld vonalon kívül eső terület


-Túllépés 0-5 dB: zöld és piros vonal közé eső terület


-Túllépés 5-10 dB: piros és fekete vonal közé eső terület


-Túllépés >10 dB: fekete vonalon belül eső terület

 

Az érintett lakosok számának meghatározásánál egy 10%-os éjszakai és pihenő időbeni csökkenést feltételeztünk és a dokumentáció 2.1.4. fejezetében szereplő modern repülőgép-zajemissziós adatbázissal dolgoztunk.

 

LDEN         Jelenleg (KTI)  Intézkedési terv 1. és 2. fázis változás
55-60          215400                       -55400
60-65            63900                      -45700
65-70              2100                        -2100
70-75                500                          -500
>75


Léjjel          Jelenleg (KTI)
50-55            44000                       -34300
55-60              3100                         -3100
60-65                200                          -200
65-70
>70

 

7.2. Táblázat BFNR által érintett lakosok számának változása az intézkedési terv első és második fázisában.


Pénzügyi stratégia 

 

A  Budapest Airport Zrt az intézkedési terv első 5 éves fázisának végrehajtásához a következő költségtételekkel tervez:


· Önkéntes passzív akusztikai program végrehajtása


· Passzív akusztikai védelem


· Zajgátló védőövezet kijelölése


· Zajvédelmi földtöltések


· Hajtóműpróbázóhely kiépítése


· Zajvédelmi monitorrendszer, és ennek üzemeltetése


· Közönségtájékoztatás


A dokumentációban leírásra került a repülőgép zaj által leginkább terhelt területek védelmét szolgáló intézkedéscsomag. Jelenleg Európában egységesen a zaj szabályozására a hosszú idejű egyenértékű
zajszintet, vagyis az események idő szerinti átlagértékét alkalmazzák. Ezzel összhangban a stratégiai intézkedési terv célja a hosszú idejű egyenérték csökkentése. Természetesen az intézkedési terv
elfogadása után is maradnak kiugró egyedi zaj események, de a zajterhelés átlagértéke és az érintettek száma jelentősen csökkeni fog.

 

Budapest, 2008. május 7.

Címkék: budapest ferihegy intézkedési nemzetközi repülőtér stratégiai terv

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu