Összefoglalás
A
Vibrocomp Kft, a 280/2004 (X.20.) Kormányrendelet és a 25/2004.
(XII.20.) miniszteri rendelet előírásai szerint elkészítette a Budapest
Ferihegy Nemzetközi Repülőtér zajcsökkentési intézkedési tervét.
2007.
évben a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium megbízásából a
Közlekedéstudományi Intézet Kht. Járműtechnikai, Környezetvédelmi és
Energetikai Tagozata (továbbiakban: KTI) elkészítette a BFNR 280/2004
(X.20) Kormányrendelet szerinti stratégiai zajtérképét (KTI munkaszám:
250-054-2-6). A stratégiai zajtérképezés eredményeit, a műszaki leíró
dokumentációt a BA Zrt. a Vibrocomp Kft
rendelkezésre bocsátotta az intézkedési terv elkészítéséhez. Az intézkedési tervet a KTI által készített stratégiai zajtérkép alapján az alábbiak szerint két fázisban építettük fel:
Az
első fázist az 5 éves intézkedési tervet azokra a területekre
optimalizáltuk, ahol a stratégiai zajtérkép alapján közlekedési
zajforrás esetén Lden = 73 dB, Léjjel = 65 dB –t meghaladó zajterhelés
van.
A második fázis a távlati 10 intézkedési terv javaslatokat
tartalmaz azokra a területekre, ahol a zajterhelés közlekedési
zajforrás esetén Lden = 63 dB, Léjjel = 55 dB-t meghaladja.
Az
intézkedési terv elkészítésekor lakossági igények figyelembevételével a
BA Zrt. részére a jogszabályi kötelezettségen túl a stratégiai
zajtérképek alapján nem meghatározható intézkedések is kidolgozásra
kerültek. Az intézkedési terv első fázisa az alábbi elemeket tartalmazza:
Passzív védelem
A
BA Zrt. a stratégiai zajtérkép elkészítése után az intézkedési terv
végrehajtásával elindított egy önkéntes zajszigetelési programot. A
program célja, hogy azokon a területeken ahol a legszükségesebb a
passzív akusztikai védelem kiépítése már a zajgátló védiövezet
kijelölésének elfogadása előtt csökkenteni lehessen a zaj által
érintett lakosok számát. Az önkéntes passzív akusztikai programot a BA
Zrt. az alábbi területeken fogja megkezdeni:
kerület /település utcanév házszámtól házszámig szakasz oldal
XVII.Bélatelepi út 1 7 Teljes szakasz páros és páratlan Nagy-hangács u. 1 110 Teljes szakasz páros és páratlan Nagy-hangács köz - - Teljes szakasz Baross u 97 105 az utca utolsó két szakasza csak páratlan Orgoványi u. 5 69 Teljes szakasz páros és páratlan XVIII. Forgó u. 37 49 az utca utolsó három szakasza csak páratlan Csap u. 2 18 Teljes szakasz csak páros Abaújvár u. 1 22 Teljes szakasz páros és páratlan Ugocsa u. 1 26 Teljes szakasz páros és páratlan Üllő Széchenyi u. 1 59 Teljes szakasz páros és páratlan Batthyány u. 1 49 Teljes szakasz páros és páratlan Állomás u. 21 65 az utca utolsó négy szakasza csak páratlan Rákóczi u. 1 32 Teljes szakasz páros és páratlan Bercsényi u. 1 25 Teljes szakasz páros és páratlan Klapka u. 1 14 Teljes szakasz páros és páratlan
Zajgátló védiövezet kijelölése
Jelenleg a BFNR
környezetében az 1984-ben kijelölt zajgátló védiövezet van érvényben. A
jogszabály szerint a zajvédelmi díjból befolyt összeget zajvédelmi
intézkedésekre lehet fordítani (például a kijelölt zajgátló védőövezet
egyes zónáiban az ingatlanok hangszigetelésének fejlesztésére).
Amíg
nincs új kijelölt zajgátló védiövezet, ez az összeg, ami a pénzügyi
stratégia alapján meghaladja a 230 millió Forintot, e célra nem
elköltheti. A BA Zrt. elkötelezett amellett, hogy a BFNR környezetében
kijelölésre és az önkormányzatok által elfogadásra kerüljön a repülitér
zajgátló védiövezete, ezzel lehetiséget teremtve az önkéntes passzív
akusztikai programon túl további, a kijelölt zajgátló védiövezetbe eső
ingatlanok hangszigetelésére a repülési zaj mértékének figyelembe
vétele mellett.
Zajvédelmi földtöltések
Jelenleg zajvédő domb a
13R és 31L küszöbök környékén találhatók, hatását jelzi, hogy a domb
által védett területről lakossági panasz nagyon ritkán érkezik. A BA
Zrt. további zajvédelmi földtöltést tervez kiépíteni a
repülésbiztonsági szempontok figyelemben tartása mellett, a Rákoshegy
felé eső pályavégek környezetében.
Hajtóműpróbázási zaj csökkentése
A BFNR
környezetében a hajtómőpróbázás a stratégiai zajtérkép szerint nem okoz
stratégiai küszöbértéket meghaladó zajterhelést. Ennek ellenére a
gyakorlatban számos panasz érkezett a hajtóműpróbázástól származó
zajra. A BA Zrt. elkötelezett abban, hogy minden lehetséges intézkedést
meghozzon a lakossági panaszok enyhítésére. Jelenleg a hajtóművezést az
irányító torony mellet a B5 Holding Bay-ben tartják.
A
hajtóműpróbázástól származó zaj csökkentésére a BA Zrt. egy új,
hajtóműpróbázó hangár építését tervezi a következi 2 évben. A hangár
megfelelő akusztikai tervezésével a hajtóműpróbázástól származó
zajpanaszok nagymértékben csökkenthetők. A hangár megépítése jelentős
zajcsökkentést fog eredményezni -elsősorban a Rákoshegyen élő lakosság
körében – azon területeken, ahol jelenleg hajtóműpróbázásból eredő
zajterhelés fordul elő, a B5 Holding-Bay-en a hajtóműpróbázás meg fog szűnni.
Repülési útvonalak módosítása
A stratégiai
zajtérkép elkészítését követően a HungaroControl és a BA Zrt.
együttműködésével a Légiközlekedési Igazgatóság új repülési eljárásokat
vezetett be. A 3.5. fejezetből kiderül, hogy ezek nincsenek hatással a
stratégia küszöbértéket meghaladó zajszinttel érintett lakosok számára.
Az új eljárások bevezetésével, a zajvédelmi programban meghatározott
tervek végrehajtásával a zajterhelés koncentrálódott, az új repülési
útvonalak kijelölésével kisebb lakósűrűségű területek fölé helyeződött
át a zajterhelés.
Az Észak-nyugat felé történő felszállások irányát (31Rés 31L
indulások) 325 fokra módosította az AIP 2008 május 8-án. Ezen
intézkedés a repülőtérhez közel eső Erzsébet-Béla telepet érinti
kedvezően.
A BA Zrt. és a HungaroControl folyamatosan vizsgálja a
lehetőséget új eljárások, repülési útvonalak bevezetésére a
zajcsökkentés érdekében.
Zajvédelmi monitorrendszer használatának kiterjesztése
A BFNR
repülőtér környékéril számos lakossági panasz érkezik a repülés okozta
magas zajszint miatt. A panaszok jogosságának kivizsgálására a BA Zrt.
mobil mérőállomással helyszíni méréseket végez a panaszosok ingatlanán.
A panaszok gyors és szakszerű ellenőrzése jelentősen csökkenti a
jogszerűtlen panaszok számát.
Közönségtájékoztatás
A közönségtájékoztatás kiemelkedően fontos
az intézkedési terv kidolgozásakor és végrehajtásakor. A BA Zrt. az
intézkedési terv végrehajtása során az eddig elvégzett
közönségtájékoztatási stratégiáját kiegészíti az alábbi elemekkel: -zajtérkép
készítési munkafolyamat dokumentációjának, az intézkedési tervnek a 7.
fejezetben található összefoglalójának valamint a grafikus zajtérképek
internetes publikációját, a BA Zrt. hivatalos honlapján. -Az
interneten lehetőséget kell biztosítani a közvélemény
visszajelzéseinek, fogadására valamint a visszajelzések feldolgozására
is. -Várható pályahasználat és zajhatás előrejelzés megtekinthetési opciót az internetes oldalon.
Területrendezés
BFNR környékén beépítésre
kijelölendő új területeknél a repülitértől származó zajhatást
figyelembe kell venni. Az intézkedési tervben lefektetett
közönségtájékoztatással és a zajgátló védőövezetek kijelölésének
elvégzésével (és elfogadásával) biztosítható, hogy a jövőben csak olyan
helyen jelöljenek ki lakóterületeket, ahol a repülési zaj okozta
zajterhelés nem lépi túl a küszöbértéket.
Az intézkedési terv első fázisának hatásai A stratégiai
zajtérkép elkészítésével a KTI megállapította a stratégiai
küszöbértéket jelentősen (>10 dB) meghaladó zajszintnek kitett
lakosok számát. Az intézkedési terv első 5 éves fázisa után az
érintettek száma az alábbi szerint változik:
LDEN 2007 (KTI) Intézkedési terv 1. fázis változás 55-60 215400 60-65 63900 65-70 2100 -2100 70-75 500 -500 >75
Léjjel 50-55 44000 55-60 3100 -3100 60-65 200 -200 65-70 >70
7.1. Táblázat BFNR által érintett lakosok számának változása az intézkedési terv első fázisában.
Megjegyezzük,
hogy az intézkedési terv első fázisában több olyan intézkedés is
meghatározásra került, mely jelentis hatással van a zaj által érintett
lakosok számára, de hatásukat a stratégiai zajtérképezés módszereivel
nem lehet kimutatni (pl. zajvédő domb, zajvédett hajtómőpróbázó). Az
intézkedési terv teljes intézkedéscsomagjának hatása az intézkedési
terv első fázisában teljes táblázatot alapul véve becsülten a jelenlegi
érintettek számához viszonyítva további 10% csökkenést eredményez.
Az intézkedési terv második fázisa az alábbi hosszú távú stratégiát tartalmazza: Éjszakai és pihenőidei repülési forgalom zajszempontú optimalizálása Részletesen
meg kell vizsgálni, milyen eszközökkel lehet elérni, hogy az éjszakai
és pihenőidei repülési forgalom 10%-a a nappali idiszakban vagy a
jelenleginél modernebb gépekkel bonyolódjon.
Passzív akusztikai program kiterjesztése Az
intézkedési terv második fázisában a passzív akusztikai védelmet
javasolt kiterjeszteni a minden a stratégiai küszöbértéket meghaladó
területre Az intézkedési terv második fázisának hatásai Az
intézkedési terv második fázisának eredményeit a 2. fejezetben
ismertetett előírások szerinti számítási módszerrel határoztuk meg, a
számításhoz a Soundplan 6.5 zajszámító szoftvert használtuk.
A
jogszabályi kötelezettségen túl az intézkedési terv második fázisának
eredményeit stratégiai konfliktustérképen is bemutatjuk.
Az 1.
mellékletben szereplő ábrák mutatják a BFNR intézkedési tervének
stratégiai konfliktustérképeit. Az ábrák 1:50000 léptékben külön zaj
indikátoronként A3 méretű papír térképen is elkészültek, melyet
nyomtatásra alkalmas formában a melléklet digitális adathordózó
tartalmaz.
K-INT-LDEN.jpg Intézkedési konfliktustérkép LDEN zajjellemzőre K-INT-Lejjel.jpg Intézkedési konfliktustérkép Léjjel zajjellemzőre
A konfliktustérképeknél az alábbi színezési eljárást alkalmaztuk:
-Nincs konfliktus: fehér szín marad
-Túllépés 0-5 dB: sárga (citrom) szín
-Túllépés 5-10 dB: narancssárga szín
-Túllépés >10 dB: piros szín
Az ábrán szaggatott vonalak jelzik a stratégiai zajtérképek jelenlegi konfliktusértékeit (forrás: KTI)
-Nincs konfliktus: zöld vonalon kívül eső terület
-Túllépés 0-5 dB: zöld és piros vonal közé eső terület
-Túllépés 5-10 dB: piros és fekete vonal közé eső terület
-Túllépés >10 dB: fekete vonalon belül eső terület
Az érintett lakosok számának meghatározásánál egy 10%-os éjszakai és
pihenő időbeni csökkenést feltételeztünk és a dokumentáció 2.1.4.
fejezetében szereplő modern repülőgép-zajemissziós adatbázissal
dolgoztunk.
LDEN Jelenleg (KTI) Intézkedési terv 1. és 2. fázis változás 55-60 215400 -55400 60-65 63900 -45700 65-70 2100 -2100 70-75 500 -500 >75
Léjjel Jelenleg (KTI) 50-55 44000 -34300 55-60 3100 -3100 60-65 200 -200 65-70 >70
7.2. Táblázat BFNR által érintett lakosok számának változása az intézkedési terv első és második fázisában.
Pénzügyi stratégia
A Budapest Airport Zrt az intézkedési terv első 5 éves fázisának végrehajtásához a következő költségtételekkel tervez:
· Önkéntes passzív akusztikai program végrehajtása
· Passzív akusztikai védelem
· Zajgátló védőövezet kijelölése
· Zajvédelmi földtöltések
· Hajtóműpróbázóhely kiépítése
· Zajvédelmi monitorrendszer, és ennek üzemeltetése
· Közönségtájékoztatás
A
dokumentációban leírásra került a repülőgép zaj által leginkább terhelt
területek védelmét szolgáló intézkedéscsomag. Jelenleg Európában
egységesen a zaj szabályozására a hosszú idejű egyenértékű zajszintet,
vagyis az események idő szerinti átlagértékét alkalmazzák. Ezzel
összhangban a stratégiai intézkedési terv célja a hosszú idejű
egyenérték csökkentése. Természetesen az intézkedési terv elfogadása
után is maradnak kiugró egyedi zaj események, de a zajterhelés
átlagértéke és az érintettek száma jelentősen csökkeni fog.
Budapest, 2008. május 7.
|
Kapcsolódó hírek:
Mivel foglalkozik, milyen tevékenységei vannak a Budapest Airport-nak?
Ferihegy Európa második légikikötője akar lenni
Város a városban: Airport City
Bővül- bővül a reptér