Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A tűzoltóautó élete nem habostorta. Ráadásul, ha a ferihegyi reptéren teljesít szolgálatot és csak a repülőgépek balhéihoz hívják, különösen nem.
A 20 hengeres motor okozta lelki töréshez heveny Gulliver-szindróma is járul, mert szegény akkora, hogy a garázsban az őt körülvevő többi autó és persze a személyzet között óriásnak érzi magát. Aztán mikor kivonul a repülőgépekhez, szinte eltörpül mellettük. És még a hivatalos neve is Szimba.
A reptéri belsőbb körökben HAB 1-ként is emlegetik, de mindenki tudja, hogy ilyenkor az oroszlánkirályról van szó. 1984-ben született, azóta dolgozik Ferihegyen. 17 éves kora meg sem látszik, igaz, a formatervezésért állami díjat kaptak az egyetemisták. Nálunk mindössze ez az egyetlen darab létezik, testvérei maradtak a németeknél. Élete során cirka 40.000 km-t futott.
Műszaki adataiból kitűnik, miért alkalmas a kijelölt feladatra. Hossza
közel 12 méter, szélessége több mint 3, a magassága pedig a 4 métert
súrolja. Két motor dolgozik a hasában. Az egyik a járművet hajtja, ez
V12 diesel Mercedes (21930 ccm és 615 LE). Hmmm, gondolja Stirlic. A másik a szivattyút üzemelteti, ez csak egy V8-as 12760 ccm-es 256 LE-s dízel. A váltó természetesen automata, a hajtás 6x6.
A teljesen feltötött állapotban 42 tonnás jármű végsebességet 95
km/h-ban jelölték meg. Az üzemanyag tartály 250 literes és mindig tele
van. A garázsban állandóan bevetésre készen ácsorogva a hátsó fertályon
található csatlakozón át az akkumulátorok folyamatos töltés alatt állnak, a motorokat is üzemmelegen tartják. Induláskor a csatlakozó magától kioldódik, nem kell külön odafigyelni a kihúzására.
A tűz elleni harchoz a bélszerkezetben található 11 000 l víz és 1000 l habképző anyag nyújt némi támogatást. A tetőn található vízágyút a pilótafülkéből irányíthatjuk egy botkormány segítségével. Vízáteresztő képessége 5000 l/perc, tehát az összes vízmennyiséget valamivel több, mint 2 perc alatt kifújja, akár 70 méteres távolságra. A szállítási sebességet azonban lehet felezni, így akár 4 percig is képes dolgozni. De ne gondoljuk, hogy ez kevés, ugyanis ennyi víz a beterített területen felér a tarpai árvíz pusztításával.
Van lehetőség további tömlők csatlakoztatására, és ha a vízágyú hagyott egy kevés vizet a tartály alján, kézzel is célozhatunk a tűzfészekre. De ne keressük a bajt. A pilótafülkében teljes biztonságban vagyunk. A kerekek előtti csövekből oltóanyag folyik, így éghető felületen parkolva is nyugodtan dolgozhat az autó, a folyamatos locsolás miatt nem fog égni lába alatt a talaj. A szélvédőkre is külön szerkezet locsol vizet, így ezeknek sem árt a nagy hőség, ha túl közel merészkedik a lángokhoz.
Ez a jármű a sofőrön kívül még három főt szállíthat. Az ő felszereléseik az autóba vannak építve. A ruha a bakanccsal összeszerelve alig várja, hogy valaki végre beleugorjon. A székben ülve egyetlen mozdulattal a hátukra csatolhatják az oxigénpalackjot és fejükbe nyomhatják a sisakot.
Az LRI másik pöttöm autója Dragon néven ismert, de HAB 2-ként is emlegetik. Kicsit fiatalabb Szimbánál: csak 4 éves. Ő is Rosenbauer gyártmány, de egyedi kívánságok alapján készült, így nagyjából 100 millió forintot fizettek érte. Neki is két motorja van, a hajtó V8-as Detroit Diesel típusú (12 100 ccm, 710 LE), a szivattyúmotor mindössze 340 LE-t tud. Az üzemanyagtartály 320 literes és szintén kötelezően mindig tele van.
A motoron nincs szükség ékszíjakra. Még a hűtőventillátor is hidromotoros, amihez azonban mégis nélkülözhetetlen ott direkt duplázva szerelték. Az autó nem állhat meg műszaki hiba miatt. A szállítható oltóanyag mennyiségét 500 l habképzővel toldották meg, és a vízágyú is nagyobb mennyiséget bír nyomni: 6000 litert percenként. Dragonnak van még egy kisebb vízágyúja is (orrmonitornak hívják), ezt sokkal lejjebb szerelték, így a repülőgép szárnya alá is lehet spriccelni. Az orrmonitor percenként 1000 liter vizet fúj, és szintén a pilótafülkéből lehet joystickkal irányítani.
A
sofőr az autó irányátásához szükséges műszerekkel van körbevéve: mintha
helikopterben ülne. Az elektronika mindent felügyel. Ha hibát jelez,
lehet hívni a gyártókat, mert csak ők tudják javítani. A szokásos hűtővíz-hőfok, olajnyomás, üzemanyagszint jelzők mellett az
elektronika teszt-visszajelzői találhatók. A kétkörös fékrendszert
körönként ellenőrzi, az ABS működését is ötszörös biztonsággal
teszteli.
Kell is a fék; ha a 38,5 tonnás verda beindul, lehetelen
megállítani. Mivel a váltó is automata (4 fokozatú) retarder kell a
motorfékhez. Ez a motorolajat nyomja szembe az eredeti áramlási iránnyal, így mesterséges motorféket hoz létre. Nem is akármilyet. Gázelvételnél vigyázni kell, nehogy lefejeljük a szélvédőt.
A terepfokozat bekapcsolását aranyos kis teknősbéka-piktogram jelzi, míg a nagyobb -akár 127 km/h - sebesség lehetőségét egy nyargaló nyuszi. A csurig töltött tartályokban elhelyezett hullámtörők segítségével állítólag 80 km/h-s sebességgel fék nélkül el lehet fordulni 90°-os kanyarban borulás nélkül. Hogy ez a 90° a Gogol-Visegrádi kereszteződésre vonatkozik, vagy a Budapest-Szeged távolságra nem derült ki, de jól hangzik.
A sofőr mellett ül a parancsnok, mögöttük még két tűzoltó számára van hely, szintén teljesen előkészített felszerelésekkel. A parancsnok előtt a tűzoltáshoz szükséges, teljesen automatizált rendszer vezérlőpultja. Innen kapcsolhatja a szivattyúkat, irányíthatja a vízágyúkat és az embereket a rádión. Nem kis felelősség nyugszik a vállán. A riasztástól számított harmadik percben meg kell kezdeniük a helyszínen a mentést.
A villámgyors kiszálláshoz a remek autókon kívül alapos helyismeretre is szükségük van, melyet napról-napra fejlesztenek. A "kis" parancsnoki Pajerót - a hátul irodának berendezett utasterével - sokszor látni, amint épp terepszemlét tart a kifutóknál, merről is lehet a leggyorsabban megközlíteni.
A reptéri tűzoltóság harmadik óriás autóját, Simont nem tudtuk megtekinteni, mert ottjártunkkor épp az egyik kihelyezett telepen teljesített szolgálatot, és nem akartuk a precíz munkarendet megszakítani. Láttuk viszont a két Csitát, és a Silvani hármas ikreket. Ők mezei tűzoltóautók 6 és nyolchengeres Chrysler motorokkal. Jóval szerényebb felszereltségükkel az objektumok oltásához vannak szerződtetve.
Forrás: Totálcar
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Zökkenőmentesen sikerült az 1. terminál bezárása
Vádat emelnek a Budapest Airport-ügyben
Budapest Airport: megdőlt a nyári forgalmi csúcs
200 szobás szállodát építenének a Liszt repülőtéren