Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
15 éve | Jodli Ferenc | 0 hozzászólás
Bakos Józseffel, a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. légiforgalmi igazgatójával készített interjút a Metropol online napilap, melyben az irányítók szempontjából közelítette meg az esetet.
Fotó: Kálló Péter
Beszélgetésünk tragikus apropóját a lezuhant Air France-gép esete adja. A mai napig egyetlen dolog biztos csak a járattal kapcsolatosan: az, hogy eltűnt valahol az Atlanti-óceán fölött. A légiforgalmi irányítók számára, akik elsőkként észlelik, ha valami baj van egy repülőgéppel, ez mennyire extrém vagy szokványos esemény?
– Egyáltalán nem szokványos. Ha egyetlen repülőgép jele
eltűnik a monitorról – vagyis nem radar-meghibásodásról
beszélünk -, az valami nagyon rosszat jelent.
Álnaiv lehet a kérdés, de egy, a mostanihoz hasonló
tragédia esetén, amikor annyit tudunk csak biztosan, hogy az
óceán fölött eltűnt egy repülőgép, lehet felelősen
beszélni arról, hogy mi okozhatta a tragédiát?
– Éppen az a baj, hogy nem tudjuk, hol tűnt el! A gép ugyanis
nem eltűnt, hanem kirepült a radarok hatótávolságából. A
legutolsó brazil radar, amely egy szigeten van telepítve, 300
kilométerre „lát” az óceán fölé. Amikor a járat ennek
hatósugarát elhagyta, természetes volt, hogy „eltűnt”.
Ötven perc múlva azonban már nem jelentkezett be a következő
ellenőrzési pontnál. Szárazföldön sokkal egyszerűbb lenne a
keresés: a vészjeleket sugárzó fekete doboz alapján meg
lehetne találni.
A radarlefedettség egyébként a szárazföldön sem teljes:
Szibériában a tajga fölött felesleges is lenne. Ott
eljárás-irányítási rendszer működik – amely alapján
régen a magyar irányítók is dolgoztak –, ennek értelmében
bizonyos pontokon a pilótának be kell jelentkeznie. Az
irányítók regisztrálják, hol vannak a gépek, és így
irányítanak. Az óceán fölött ma is ez zajlik, nincs másra
lehetőség. Magában tehát az, hogy ilyenkor nincs radarjel, nem
jelent gondot.
Baj akkor van, ha a gép nem jelentkezik be valamelyik ponton.
Ilyenkor az irányító hívja rádión, ha nincsen válasz, beáll
a bizonytalansági állapot. Az irányító ekkor tovább hívja a
gépet minden lehetséges frekvencián, a közelben repülő
járatok segítségét kéri, hátha ők fel tudják venni vele a
kapcsolatot, majd egy bizonyos idő után riasztási állapot áll
be.
Van tehát ötven percünk, amikor a gép bárhol,
bármikor eltűnhetett az óceán fölött. Mi alapján
következtethetünk arra, hogy mi történhetett?
–
Ez csak spekuláció lehet, bármelyik szakértő is mondja. Én a
saját gyakorlatomból annyit tudok, hogy ha a pilótának valami
gondja van, azonnal jelenti az irányítónak. Ebből arra
következtetek, hogy valami nagyon gyors, végzetes esemény
következhetett be, amitől a pilótának nem volt módja
vészjelzést adni, de ez is csak spekuláció. Ugyanis ha másra
nincs is ideje a pilótának, annyit a legtöbb esetben meg tud
tenni, hogy megnyomja a rádiógombot, és leadja a
mayday-jelzést.
Ha radarról való
eltűnést észlel egy magyar légiforgalmi irányító, mit
tesz?
– Sajnos volt ilyen eset nem is olyan régen – a Borsóhegyi
szlovák katonai repülő baleseténél történt ugyanez. Abban az
időpontban már nem a magyar irányítás felügyelete alatt állt
a gép, mi különösebben nem foglalkoztunk vele, de amikor egy,
ezt a gépet öt perces időközzel követő repülő jelentette,
hogy égő roncsokat lát a földön, és a szlovák irányítók
is jelezték, hogy eltűnt a gép, akkor már mi is arra
gondoltunk, hogy valami komoly dolog történhetett. Azzal tudtunk
segíteni, hogy meghatároztuk az utolsó ismert földrajzi
helyzetét. A ma használt technikával ha egy gép eltűnik a
radarról, azonnal felugrik egy ablak, amely meghatározza, mi volt
az utolsó észlelt pozíció. Ekkor hívjuk a gépet rádión, és
ha nem válaszol, akkor fel kell készülni a legrosszabbra.
Honnan tudja a légiforgalmi irányító, hogy mit kell
tennie különböző típusú vészhelyzetekben?
–
Ezeket az eseteket szimulátoron gyakoroljuk, hogy ha a valós
életben előfordul valamilyen kényszerhelyzet, az irányító
tudja, a pilóta hogyan fog reagálni, és viszont. Ezt a
szimulációt évente elvégezzük. A vészprotokoll minden esetre
meghatározott, például ha egy hajtómű leállt, akkor az
irányító a gépet nem abba az irányba forgatja, amelyik oldalon
a hiba történt. Ha a radarjel eltűnik, mi már nem tudunk
igazából segíteni, ha nem tudunk a géppel kommunikálni. A
koordinátákkal tudjuk a kutatók munkáját segíteni, és
például megnézzük azt, hogy szállított-e veszélyes anyagot a
járat.
Melyek a gyakoribb váratlan események egy
gépen?
– Egy utas rosszul lesz – ez ha nem is
havi rendszerességgel, de sűrűn előfordul. Vagy megrepedhet a
szélvédő a pilótafülkében, ilyenkor mihamarabb le kell
szállni, de lehetséges a hajtómű-meghibásodás is. Sokszor
történik meg az is, hogy a műszerek füstöt jeleznek. Ezek évi
egy-két alkalommal előforduló esetek. A turbulencia mindennapos
esemény, amelyet a pilóták már csak azért is jelentenek az
irányítónak, hogy tudja figyelmeztetni a többi repülőgépet.
A turbulenciának több változata is van. A legenyhébb csak az
utasnak kényelmetlen, a közepes már a pilótát is zavarja, az
erős turbulencia pedig nagyon veszélyes is lehet. A clear sky
(azaz tiszta égen bekövetkező – a szerk.) turbulenciát
hirtelen támadó, nem látható légáramlás okozza, nagyon
alattomos dolog.
Ferihegyi légiirányító és pilóta nyilatkoznak
A magyar irányítók által használt technikák
ugyanazok, mint amelyeket a világ más tájain
használnak?
– Sokkal jobbak. A berendezéseink
világszínvonalúak, olyan biztonsági rendszereink vannak,
amelyek páratlanok. Rengeteg biztonsági szoftverelem van bennük,
rövid és hosszú távú konfliktuskutató rendszerrel. A
rendszereket úgy állítottuk be, hogy ne csak az
összeütközést, hanem a minimális távolság átlépését is
elkerülhessük vele. (Ez vízszintesen 9 kilométer,
függőlegesen pedig 300 méter.) De ha a pilóták nem az
általunk megadott utasítás szerint repülnek, vagy
útvonaltervüket nem tartják be, azt is jelzi a rendszer.
Hogyan lehet valakiből légiforgalmi
irányító?
– Az irányítók szakszolgálati
engedély alapján jogosultak ellátni munkájukat, ennek
követelményei az egész unióban azonosak. Ez öröm is és
bánat is: a mieink ugyanolyan jók, mint bármely más ország
irányítói, ugyanakkor az általunk kiképzett irányító
bármelyik uniós országba elmehet, hogy ott vállaljon munkát
magasabb bérért. Az alapfeltétel a középfokú angol
nyelvvizsga. Jelentkezés után angol nyelvű felvételi teszt
következik, amely olyan képességeket mér, mint például a
gyors döntéshozatali képesség, a térlátás és a jó
memória. Ezt egészségügyi ellenőrzés, pszichológiai
vizsgálat és személyes interjú követi, és csak az ezeken
megfelelőknek kezdődhet a tanfolyam, ami után szimulátoros
tréning, majd oktatói felügyelet mellett elvégzett valódi
irányítói munka következik. Végül két év képzés után
kapja meg a szakszolgálati engedélyt a tanfolyamra eredetileg
jelentkezett 100-120-ból általában 9-10 ember.
metropol.hu
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A SkyTeam globális légitársasági szövetség ünnepélyes keretek között felavatta új, közös jegyirodáját a 2A-n
Gratulálunk! A Malév Ground Handling újabb öt évre elnyerte az Air France-KLM légitársaság földi kiszolgálásának jogát
Jönnek az Airbuszok - hamarosan forgalomba áll az A380 Európában
Az Air France Rio de Janeiróból Párizsba tartó 447-es számú járata 228 emberrel, köztük 4 magyarral a fedélzetén közép-európai idő szerint hétfőn hajnalban tűnt el