Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
15 éve | B Klári | 0 hozzászólás
A HungaroControl beszámolója szerint háromdimenziós toronyszimulátort állított üzembe a közelmúltban a magyar légtér, ezen belül a ferihegyi forgalom irányításáért felelős HungaroControl Zrt. A 600 millió forintos beruházás révén a légiirányítók a jövőben a valóshoz hasonló körülmények között "gyakorolhatják be" az olyan nehéz helyzeteket, mint egy kényszerleszállás vagy egy kiadós hóvihar – ez szakemberek szerint végső soron növeli majd a repülés biztonságát.
Európai szinten elismert, a legmodernebb technikát felvonultató tudásbázist épít ki 2012-ig a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. Az ANS III. projekt keretében már elkészült a speciális magyar igényeknek megfelelően fejlesztett 3 dimenziós toronyszimulátor. A 600 millió forintos beruházásnak köszönhetően Magyarország a légiforgalmi irányítók képzése terén is a világ élvonalába kerül.
A HungaroControl Zrt. az ANS III. projekt égisze alatt valósította meg a 3 dimenziós toronyszimulátor fejlesztését és üzembe helyezését. A 600 millió forint értékű beruházás legfőbb hozadéka, hogy a légiforgalmi irányítók képzése világszínvonalú berendezéseken zajlik, így emelkedik az oktatás színvonala és nő a hatékonysága. A berendezés telepítése két fázisban történik: a speciális magyar igények alapján fejlesztett szoftver telepítésének első fázisát 2009. szeptember 4-én fejezte be a kanadai székhelyű fejlesztő cég, a végleges telepítés és a teljes kiépítés pedig a HungaroControl ANS III. épületének üzembe helyezése után, 2012 májusában várható.
A jelenleg telepített és üzembe helyezett toronyszimulátor 180°-os
látványt nyújt 5 vásznon, projektoros képmegjelenítés segítségével. A
ferihegyi irányítótoronyhoz hasonló funkciókkal rendelkező szimulátor
képes a Budapest-ferihegyi, a debreceni, a sármelléki és egy
szintetikus, kezdő irányítók képzéséhez használt, „elképzelt”, ún.
Airosar repülőtér toronyirányításának szimulálására, valamint bármilyen
időjárási tényező, forgalmi helyzet, műszaki problémák és
kényszerhelyzetek modellezésére. A berendezés által megjelenített kép
360°-ban szabadon mozgatható.
A szimulátor kiemelt funkciói közé tartozik, hogy kiválóan szemlélteti az időjárás hatását a légi járművek teljesítményére, a csapadék felszínen történő felgyülemlését, illetve ennek hatását a jármű fékhatására. A szoftver beszédfelismerő rendszerrel rendelkezik, és különleges katonai irányító funkciók, valamint áramlásszervezéssel kapcsolatos csendes koordináció modellezésére is alkalmas. A toronyszimulátor telepítésének második fázisát az ANS III. projekt keretin belül épülő új légiforgalmi irányító központ épületében végzik majd. Végleges formájában ez a berendezés 14 vásznon történő projektoros képmegjelenítést alkalmazva egy 360°-os virtuális képen keresztül ábrázolja az adott repülőtér tornyából nyíló látványt.
A HungaroControl a 3 dimenziós toronyszimulátor további
fejlesztését is tervezi, amelynek köszönhetően a kecskeméti, a szolnoki
és a pápai repülőterek modellezése is lehetővé válik.
600 milliós üzlet
A
kanadai székhelyű Adeacel konzorcium által kifejlesztett, 600 millió
forintba kerülő szimulátor telepítésének első fázisa szeptember elején
fejeződött be, a végső telepítés és a teljes kiépítés pedig az új
irányító központ üzembe helyezése után, 2012 májusában várható.
A
szoftver jelenleg három valódi kereskedelmi repülőtér (Ferihegy,
Sármellék, Debrecen), és egy elképzelt, a kezdő irányítók képzéséhez
használt légikikötő toronyirányításának szimulálására alkalmas, de a
tervek szerint a jövőben három katonai repülőteret (Kecskemét, Pápa,
Szolnok) is "be fognak táplálni" a rendszerbe.
A
szimulátor oktatási célokat szolgál majd: a valóssal csaknem megegyező
környezetben a légiirányítók nem csak mindennapos feladataikat
gyakorolhatják be, hanem a kényszerhelyzetekre (kényszerleszállás,
gépkigyulladás, hóvihar stb.) is fel tudnak készülni – azaz a szimulátor
a Hungarocontrol vezetői szerint hozzájárul a repülőtér biztonsági
szintjének növeléséhez.
Már gyakorolhatnak a fiúk
A
légiirányítóknak kétéves képzésük során mintegy hat-nyolc hónapig kell
gyakorolniuk az új szimulátoron, amelyen már jelenleg is folyik az
oktatás, mondta el az mfor.hu kérdésére Hangyál Gyula, a HungaroControl
Zrt. légiforgalmi vezérigazgató-helyettese.
Ami a technikai részletek illeti, a
jelenleg telepített toronyszimulátor projektoros képmegjelenítéssel 180
fokos látványt nyújt öt vásznon – a 2012-re megvalósuló végleges verzió
terve már 14 vásznat és 360 fokos képet tartalmaz. Utóbbi változatban a
szimulátort hat irányító, két csoportvezető, egy gyakorlatvezető, egy
gyakorlatszerkesztő és nyolc "álpilóta" használja majd egyszerre.
Virtuállis
hóvihar
A készülék nem csak a repülőtér normál
forgalmának megjelenítésére lesz képes, hanem műszaki problémák,
kényszerhelyzetek vagy extrém időjárási körülmények szimulálására is –
ottjártunkkor például hirtelen kigyulladt egy British Airways-gép, majd
egy gombnyomásra szakadni kezdett a hó…
A szoftver kiemelt
funkciói közé tartozik, hogy szemlélteti az időjárás hatását a
repülőgépek teljesítményére vagy éppen azok fékútjára. Emellett képes a
légiirányító központok közötti koordináció, valamint a torony és a gépek
közötti kommunikáció szimulálására is – igaz, a sajtótájékoztatón
elhangzottak szerint a légiirányítók magyaros "akcentusának"
beazonosításával még jelenleg is bajlódik a rendszer...
A
toronyszimulátor-projekt és az egyéb technikai fejlesztések célja, hogy a
HungaroControl Zrt. meg tudja állni helyét abban a versenyben, amit az
egységes régiós légtérblokkok létrehozása idéz majd elő a térség
légiirányító cégei között.
Az alaptevékenység nincs
veszélyben
"Azok
a szolgáltatók maradnak meg, amelyek valamiben jobbak a többieknél,
ezért mind a technológia, mind az emberi erőforrás oldalon fejlesztenünk
kell" – magyarázta Markó Andrea, a cég vezérigazgatója. A
HungaroControl alaptevékenysége ezzel együtt sem kerülhet veszélybe,
inkább egyes feladatok ellátásáért indulhat majd versenyfutás.
Mint
arról korábban beszámoltunk, az eddig országhatárok mentén széttagolt európai
légtér egységesítését 2012-re tervezik. Összesen kilenc úgynevezett
funkcionális légtérblokk jön létre - hazánk a FABCE része lesz, azaz
hat országgal (Bosznia-Hercegovina, Horvátország, Szlovénia, Ausztria,
Szlovákia, Csehország) tartozunk majd egy kalap alá.
Szakemberek
szerint az újítás eredményeként korszerűsödik az útvonalszerkezet,
hatékonyabban működnek majd a légiirányító-központok és így
végeredményben kevesebb lehet a késés a légiforgalomban.
Wéber
Balázs
Menedzsment Fórum
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Álláslehetőség a HungaroControl-nál!
Európában elsőként a magyar légtérben szabad a légtérhasználat
Röhögjünk együtt! Leszállás lézerrel! Óriási!!!
Légi navigációs akadémia nyílt Budapesten