Zahorán
Zsuzsa, a Budapest Airport humán erőforrás igazgatójának eddigi
karrierjét a multikultúra hatotta át. Pályafutása egyfelől egy sor
nemzetközi nagyvállalatot ölel fel, másfelől pedig gazdag tárházát
jelenti a legkülönfélébb kulturális hátterek összehangolásának, akár az
Amerikai Békehadtestről, akár egy svéd tulajdonú, ipari- és orvosi
gázokat gyártó cégről van szó. A sokféleség ellenére azonban nagyon is
tudatos karrierépítésről van szó. A szakember ugyanúgy megállja a
helyét egy végletekig kiélezett sztrájkhelyzetben zajló, napokig,
éjszakákon át elhúzódó tárgyaláson vagy éppen egy céges gyermeknap
megszervezésében.
Paradox
módon Zsuzsa pályáját a Külkereskedelmi Főiskola elvégzése után mégsem
a HR-es (akkoriban az igencsak rosszul hangzó "személyzetis"
területen), hanem a sajtóban kezdte, a Magyar Rádió külföldi adásainak
szerkesztőségében, a legendás angol, Charlie Coutts kezei alatt. A
magyar export-import vállalatok állóvize valahogy nem vonzotta a
főiskolás lányt, aki sokkal inkább a kommunikáció területén szeretett
volna tapasztalatokat szerezni - a külföldi adásoknál egyébként sokkal
liberálisabb atmoszférában, mint ami az akkori belső felhasználású
sajtóban dívott.
A rendszerváltozás éveit Zahorán Zsuzsa egy négyéves projekt
megvalósításával dolgozta végig: az Amerikai Békehadtest (Peace Corps)
nevű önkéntes szervezet magyarországi működését irányította
adminisztrációs és gazdasági vezetőként. Itt elsősorban az amerikai
segélyszervezet hagyományait és módszereit kellett a magyar törvények
adta lehetőségekre "hangszerelni", az önkéntesek főleg a nyelvoktatás,
a környezetvédelem és a kisvállalkozások fejlesztése terén nyújtottak
segítséget. A négyéves projekt végén innen már egyenes út vezetett a
szintén amerikai Levi Strauss HR részlegére. A non-profit szféra után
nagy váltás volt a Levi's, de a piacon jó referenciának számítottak az
amerikai cég HR-módszerei.
Az itt szerzett tapasztalatokat Zahorán Zsuzsa később kiválóan
kamatoztathatta a svéd AGA ipari- és orvosi gázokat előállító
vállalatnál, mint a cég első HR igazgatója. Az igazi kihívás itt
elsősorban az volt, hogy afféle "zöldmezős HR beruházást" kellett
megvalósítani, hiszen a semmiből épült fel a humán erőforrás terület.
Nem csoda, hogy 1997-ben Zahorán Zsuzsa kapva kapott a Bestfoods
ajánlatán, ahol szintén majdnem a nulláról kellett felépíteni a teljes
HR-rendszert. Nagyobb cég, nagyobb feladat - és persze nagyobb
felelősség is, hiszen itt a már kiépült és meglévő hazai rendszereket
kellet egy multicég nemzetközi eljárásaihoz adaptálni.
Két év után újabb váltás következett - ezúttal a logisztikai és
anyaggazdálkodási területén, méghozzá a déli határvidéken, a cég
röszkei gyáregységében kötött ki a szakember. Újabb kihívás várt
Zsuzsára, ugyanis a Unilever és a Bestfoods összeolvadása után a két
cég fúzióját itthon is végig kellett vinni. Vérbeli HR-esként azonban
nem érezte igazán személyre szabottnak a logisztikai munkát, innen
vezetett az út a TEVA-hoz, a Biogal Rt. és a Humán Rt. HR igazgatói
posztjára. Debrecen és Gödöllő között ingázva sikerült megalapozni a
cég közös szolgáltatási rendszerét (bérszámfejtés, egységes
folyamatok), bevezetni a Hay-rendszert és kidolgozni a vállalat belső
képzési és tréning rendszerét.
A Unilever HR igazgatói posztjára szóló meghívást azonban nem lehetett
kihagyni. 2003-tól egészen a ferihegyi repülőtérig számos kiemelkedően
fontos programot sikerült megvalósítani. Így Zsuzsa vezetésével
alkalmazták a választható cafeteria rendszert, kiterjesztették a
vezetők számára a ma már divatos coachingot , sikerült egy kétszáz fős
gyár bezárását úgy levezényelni, hogy a legtöbb dolgozónak találtak
állást a régióban - hogy csak néhányat említsünk az elért eredményekből.
2007-től kezdve pedig - egy fejvadász közbenjárásával - a Budapest
Airporthoz vezetett a""légi folyosó". A privatizált állami mamut cég
meglehetősen zilált állapotban került az angol tulajdonosoktól, a
spanyol take-over nyomán a német Hochtief AirPort vezette
konzorciumhoz. Ismét egy évekre szóló, kitartást és
rendszer-szemléletet követelő megbízás: egy elkényelmesedett, alacsony
hatékonyságú, magas költségekkel dolgozó vállalatot átállítani a piaci
körülményekre. Az már csak hab a tortán, hogy az átalakítások útjában
enyhén szólva "keresztbe feküdtek" a repülőtéri szakszervezetek,
amelyek 2008 decemberétől hosszas munkabeszüntetéssel próbálták padlóra
küldeni a Budapest Airportot, függetlenül a hazai és a nemzetközi
légiközlekedés általános válságától. A repülőteret üzemeltető cég
átalakítását a szinte hadiállapottal felérő sztrájkkal sem sikerült
megakadályozni, a Budapest Airport folytatja a cég áramvonalasítását,
bevezették az új munkarendeket és a minőségi bónuszrendszert, közben
folytatódik az új kollektív szerződés kidolgozása, elindult és óriási
sikert aratott a Budapest Airport "Kifutópálya" névre keresztelt
gyakornoki programja.
Emellett a sűrű program mellett nem sok szabadideje marad Zsuzsának. Ha
sikerül elszöknie a fővárosból, úgy szabadidejét szívesen tölti élete
párjával és Rozi nevű óangol juhászkutyájával a Balaton felvidéki
parasztházban, ahol nyugalom bőségesen, mobil térerő viszont alig
található. Vérbeli értőként elsősorban a száraz fehérborokat kedveli,
hiszen a Balaton északi partján elsősorban ez terem. A repülőtéri munka
hozzásegíti időnként egy-egy emlékezetes repülési élményhez is.
Legutóbb a cég hagyományos dunakeszi repülőnapján sikerült egy nyitott
kabinos, kétfedelű, vászonépítésű veterán PO-2-es típusú gépének hátsó
ülésében megtapasztalni a repülés hőskorának izgalmát.
Kapcsolódó hírek:
Airport Minibuszok és üzemeltetői: a BA után a BAMSZ-ból lett Credit Expo-s Budtranszfer, majd Delaware-i offshore Airportshuttle Zrt
Titkolják a légszennyezési adatokat a reptéren?
Megérkezett a Fővárosi Bírósági állásfoglalása (ítélete) a decemberi sztrájkról
Ferihegyen megkezdődik a SkyCourt – Égi Udvar építése