Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
15 éve | B Klári | 0 hozzászólás
Europa Nostra-díjban részesült a Ferihegy I. terminál helyreállítása
Szécsi Zsolt építész írása
A helyreállítás tervezői dr. Jaklics Ervin építész (Lakóterv Kft.)
Obermayer István építész (Ober-Art Bt.) és Szécsi Zsolt építész (Állami
Műemlék-helyreállítási és Restaurálási Központ). A műemléki belsőterek
és bútorok Takács László† belsőépítész és Szécsi Zsolt építész tervei
alapján kerültek kivitelezésre. A megvalósításra a Magyar Építő Rt.,
Hérosz Építő Rt., valamint a Rezonátor Rt. által kivitelezői konzorcium
jött létre. A beruházás műszaki és pénzügyi menedzselési teendőit a
Budapest Airport ZRt. szakemberei – Németh Antal fejlesztési igazgató,
Háklár László fejlesztési főmérnök – látták el.
A Magyar Kereskedelem- és Közlekedésügyi Minisztérium 1939.
szeptemberében pályázatot írt ki a Pestszentlőrinc, Vecsés és
Rákoskeresztúr határában a Ferihegy-puszta és a Szemeretelep közötti
területen építendő közforgalmi repülőtér forgalmi épültének
megoldására. A pályázatot ifj. Dávid Károly
alkotása nyerte el. Az akkori elképzelések szerint 1941-42-re szerették
volna befejezni repülőtér felépítését. A kiviteli rajzokat 1942 első
felében készíthette ifj. Dávid Károly és Szabó Márton. A „T”
alaprajzú tömbhöz, melynek szárát az egy légterű utasforgalmi csarnokot
magában foglaló „D” épület, a fejét pedig a szintekre osztott „C”
épület alkotja, alacsonyabb és keskenyebb szárnyépületek csatlakoznak,
a pályázati tervekről ismert repülőgépet formázva. A repülőtér felőli
homlokzat előtt toronypár – a körüljárója védőtetős –, valamint a
szárnyak kétharmadáig nyúló pilléreken álló terasz található, amely a
két toronyhoz hasonlóan a bejáratoknál híddal kapcsolódik a
homlokzatokhoz.
Az 1944-i német megszállás következtében a repülőteret háromszor érte
szövetséges légitámadás: megsemmisült a két oldalszárny. A háború után
a Közlekedésügyi Minisztérium a hároméves tervben (1947–49)
„beállította” a repülőtér felépítését, hogy a forgalom már 1949-ben
elindulhasson.
A repülőtér kivitelezése 1947-ben újraindult, de akárcsak a háború
előtt, most sem a forgalmi épülettel. A forgalmi épület újjáépítési
munkálati 1949 tavaszán vettek lendületet. Hivatalosan 1950. május 7-én
adták át a forgalomnak az épületet, de a „szárnyak” funkcionálisan még
nem működtek. Mindössze az „A” szárny földszintjén a tranzit, az
emeleten pedig az étterem készült el.
(Forrás: www.aeromagazin.hu)
Az „A” és a „B” oldalszárnyak befejezéséhez a tervek 1956-ban készültek
el. A kivitelezés korabeli fényképek alapján 1958-ban kezdődött meg és
1959-ban fejezték be. Az „A” szárny felső két szintjén az eredeti
elképzeléseknek megfelelően szállodát alakítottak ki, amelyhez egy új
lépcsőházat építettek.
A hetvenes évek elején, a megnövekedett légközlekedési forgalom miatt
elkezdődött a terminál indulási és érkezési oldalának bővítése a
zsúfoltság megszüntetése céljából.
Az eltelt évtizedekben történt hozzáépítések és a belső átalakítások,
bár növelték az épület átbocsátó képességét, de elvették annak eredeti
szépségét, egyszerűségét és teljesen torz egyveleget hoztak létre.
Nyilvánvalóvá vált, hogy több új épület építése szükséges a következő
évtizedekben. 1980-ban átadták az új 2A terminálépületet, mely főleg a
magyar légitársaság gépeit fogadta. A műemléki terminál csak a külföldi
légitársaságok utasait szolgálta ki közel 10 évig. A 90-es évek elejére
elkészült a 2B Terminál, amely átvette ezt a funkciót és így évekig
használaton kívül maradt az I. terminál.
A 1990-es évek végére egyre nagyobb teret kaptak az európai légi
közlekedésben a fapados „low cost” légitársaságok járatai. Gyökeresen
megváltozott az új terminálok utasforgalma és így elengedhetetlenné
vált egy harmadik terminál építése, vagy a közel 50 éves I. terminál
komplex átépítése. Az utóbbi mellett döntöttek, és így a 2000-ben ipari
műemlékké nyilvánított I. terminál teljes rekonstrukciójának komplex
műemléki tervezése 2004-ben megkezdődhetett. A feladat nem volt
szokványos, mivel az épület műszaki állapotáról nem volt objektív
vélemény. A tervezési munkák megkezdése előtt részletes diagnosztikai
és tartószerkezeti vizsgálatok készültek a megmaradó eredeti
épületszerkezeti elemekről.
A Ferihegy I. terminál helyreállítása jól reprezentálja Magyarország
örökségvédelmi politikáját az ipari műemlékek vonatkozásában. Fontos,
hogy hazánkba látogatók meg tudják különböztetni repülőterünket a többi
európai légikikötőtől.
A beruházást a tervezéstől az átadásig rövid határidőre, alig másfél év
alatt kellett megvalósítani, a 2A-2B terminálok túlterheltsége miatt.
A helyreállítási program szervesen illeszkedik Budapest hosszú távú
fejlesztési tervébe, mivel a szükséges fejlesztések nem „zöld” hanem
„barna” mezős beruházásként valósultak meg.
A műemléki terminált eredetileg 1 millió utas/év forgalomra tervezték,
a felújítást követően 2 millió utas magas színvonalú kiszolgálására alkalmas. Ez megegyezik hasonló európai nagyvárosok fapados
légitársaságok kiszolgálására épített új repülőtereinek forgalmával.
A terv megvalósítása rávilágított arra a lehetőségre, hogy a magas
színvonalon korszerűsített ipari műemlékek is ki tudják szolgálni az új
technikai és biztonsági követelményeket. Felújításuk az értékmentésen
túl gazdaságosabb megoldás lehet a beruházók számára, mint elbontani,
majd egy új épületet építeni helyükre. A helyreállításnak nagyon
kedvező visszhangja volt hazánkban, és ennek köszönhetően több ipari
műemlékünk helyreállítása került újból terítékre. A magas nemzetközi
műemléki elismerés, az „Europa Nostra Medal” szintén ezt a tényt
erősíti meg.
De mi is az EUROPA NOSTRA DÍJ és ki kaphatja, miért?
Az Europa Nostrát az Italia Nostra kezdeményezésére néhány civil
műemlékvédő szervezet alapította az Európa Tanács párizsi központjában
1963-ban. A szervezet 1991-ben egyesült az 1949-ben alakult Nemzetközi
Várszövetséggel (IBI), a híres európai várak és kastélyok
tulajdonosainak társaságával: azóta hivatalos elnevezése Europa
Nostra/IBI. 1990. óta Henrik királyi herceg, Margit dán királynő férje
az Europa Nostra elnöke. Az Europa Nostra titkársága Hága történeti
belvárosában működik.
Az Europa Nostra az építészeti és természeti örökség megmentésével
foglakozó legjelentősebb „nem állami” szervezet kontinensünkön. Több
mint kétszáz, az építészeti és természeti értékek megmentésében
érdekelt, nemzeti szervezet, száz helyi hatóság és harmincöt ország
ezer egyéni tagja vesz részt munkájában.
Az Europa Nostra fő célja kontinensünk építészeti és természeti
örökségének védelme és értékeinek megőrzése, a történeti környezet
minőségének javítása, a „történeti szemléletű” építészeti tervezés,
terület- és településrendezés színvonalának emelése.
Hazánkban már az 1970-es években megindult a városi és falusi védő- és
szépítő egyesületek szerveződése. A hazai civil műemlékvédők 1980 május
28-án hozták létre a Városvédő- és Faluvédő Szövetséget, mely Hungaria
Nostra elnevezéssel csatlakozott 1991-ben az Europa Nostrához.
1978-ban alapította a szervezet az Europa Nostra Örökségi díjat –
„Europa Nostra Heritage Awards/Prix du patrimonie” – a legkiemelkedőbb
helyreállítások, természeti értékek szakszerű megújítása és a történeti
környezetbe legjobban illő új épületeket jutalmazására. 1992. óta 12
tagú zsűri bírálja el a pályázatokat. Évente legfeljebb hat érmet és
harminc oklevelet ítélnek oda. A díjnyertes épületekre bronz plakett
kerül.
Az Europa Nostrában Magyarország képviselője: dr. habil. Winkler Gábor, Ybl Miklós-díjas, építész, a Széchenyi István Egyetem tanszékvezető egyetemi tanára, a MTA Építészettörténeti és Elméleti Bizottság elnöke, a Hungaria Nostra alelnöke, az Europa Nostra Tanács tagja.
Az Europa Nostra hágai központja 2007-ben a Ferihegy 1 terminált tüntette ki az Europa Nostra
Örökségi díjjal. Gratulálunk a tervezőknek és a kivitelezőknek!
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
bövités
Meddig terjed a repülőtér gépeinek zaja?
Kínaiakkal építené meg a fejlesztési miniszter a reptéri gyorsvasutat
Mért boltokkal van tele a SkyCourt, mért nem a repteret fejlesztették?