Ferihegy repülőtér: Miért is sztrájkolnak a ferihegyi dolgozók és szakszervezeteik?

Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 2476 fő
  • Képek - 2478 db
  • Videók - 206 db
  • Blogbejegyzések - 781 db
  • Fórumtémák - 53 db
  • Linkek - 202 db

Üdvözlettel,

Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 2476 fő
  • Képek - 2478 db
  • Videók - 206 db
  • Blogbejegyzések - 781 db
  • Fórumtémák - 53 db
  • Linkek - 202 db

Üdvözlettel,

Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 2476 fő
  • Képek - 2478 db
  • Videók - 206 db
  • Blogbejegyzések - 781 db
  • Fórumtémák - 53 db
  • Linkek - 202 db

Üdvözlettel,

Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 2476 fő
  • Képek - 2478 db
  • Videók - 206 db
  • Blogbejegyzések - 781 db
  • Fórumtémák - 53 db
  • Linkek - 202 db

Üdvözlettel,

Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

A két szakszervezet december 10-én hirdetett határozatlan idejű sztrájkot, miután nem tudtak megegyezni a munkaadóval az új kollektív szerződésről, a kiszervezésekről és a létszámról. A munkabeszüntetést december 22-én függesztették fel, és január 19-én délután indították újra.

 

A ferihegyi repteret üzemeltető - és tulajdonló - cég alapvetően két fronton került szembe dolgozóival. A sztrájkhoz vezető konfliktust az okozta, hogy a társaság és alkalmazottai közötti kollektív szerződés októberben megszűnt, az új kapcsán pedig komoly nézet- és érdekellentétek alakultak ki. A két legkényesebb pont a munkarendet érintő változtatási javaslatok és a műszakpótlék tervezett csökkentése.

Irreálisan magasak a dolgozók műszakpótlékai, a legmagasabbak Magyarországon - mondta lapunknak a Budapest Airport  szóvivője. Szollár Domokos a repülőtér szempontjából a jelenlegi bérezési rendszert úgy minősítette: olyan, mintha fűtés közben szellőztetnénk. "A cél az olcsóbb működés, ezért kell a dolgozók bérpótlékát csökkenteni. Ezzel elkerülhetjük a létszámleépítéseket."

 

A BA javaslata szerint a délutáni pótlék 20 százalék, az éjszakai 35 százalék, a megszakítás nélküli délutáni 5 százalék, a megszakítás nélküli éjszakai pedig 10 százalék lenne. A BA javaslata jóval kedvezőbb, mint amit a Munka Törvénykönyve előír. A műszakpótlékok változása nem érinti az alapbért. A változás az érintett területen dolgozóknál átlagosan bruttó 8-12 ezer forinttal csökkentené a munkavállalók fizetését.


Negyedével csökkenne egyesek fizetése?

A Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ) sem cáfolta lapunknak a műszakpótlék tervezett csökkentése miatti 5-6 százalékos fizetéscsökkenést. A LESZ alelnöke, Terebesi Péter azonban hozzátette: a műszakrend tervezett módosítása is hozzáadódik a műszakpótlék miatti bércsökkenéshez, így egyes munkavállalók akár 25 százalékkal alacsonyabb fizetést vinnének haza, ha elfogadnák a BA javaslatát.

Terebesi kifogásolta, hogy a munkaadó BA ugyanahhoz az elképzeléshez ragaszkodik, amelyet szeptember óta nem fogadnak el a szakszervezetek. A tárgyalásokon a cégvezetés semmilyen engedményt sem tett, végig az időhúzásra törekedett - véli a szakszervezetis.

A LESZ közölte lapunkkal: a BA javaslatának értelmében átlagosan 15 százalékkal csökkennének a bérek a legnehezebb munkaköröket a legmegerőltetőbb műszakokban ellátók esetében. Az évente kivehető pihenő- és szabadnapok száma is jelentősen, legalább harmadával csökkenne. A munkarendek, a pontos munkaidő-beosztások pedig tervezhetetlenné válnának, ezért a dolgozói oldal a karácsonykor felfüggesztett sztrájk azonnal folytatása mellett döntött.

Terebesi a BA tavalyi, hatmilliárd forintot megközelítő veszteségeiért a vezetőséget okolja. Mivel a jelenlegi többségi tulajdonosok hitelből vásárolták meg a repteret és a kötelezően vállalat átalakításokat is így finanszírozták, a felhalmozott adósság miatt a cég profitja gyakorlatilag eltűnt, amit most a munkavállalókon igyekeznek megspórolni - véli a LESZ alelnök. A BA-javaslat elfogadása esetén Terebesi jövedelme állítása szerint 18 százalékkal csökkenne.

Miért csökkenti a munkarend-változás a dolgozók fizetését?


A műszakrendekkel kapcsolatban a Budapest Airport egyetlen jelentős változtatást tervez: az utasbiztonsági területen 12 óráról 8 órára csökkentené a napi műszakok hosszát. Erre azért van szükség, mert a jelenlegi rendszer egyáltalán nem illeszkedik a forgalmi helyzethez. A csúcsforgalomban gyakran előfordul, hogy kevés munkavállaló áll rendelkezésre, a holt időszakokban pedig sok utasbiztonsági ellenőr feleslegesen tölti az idejét a repülőtéren. A rövidebb műszakoktól a BA a szolgáltatási színvonal javítását is várja. A többi munkakörben a BA nem kíván komolyabb változásokat végrehajtani.

Az eddigiektől eltérő időbeosztás miatt az átlag dolgozó műszakpótléka jócskán csökkenne - állítják a sztrájkolók. Ferihegyen jelenleg 2-3 napos munkahetek vannak, a 12 órás műszakokat egész napos pihenők követik. A BA azt szeretné elérni, hogy a repülőtér átálljon a nyolcórás munkanapra, így azonban 4-5 napos munkahetek lennének Ferihegyen. Az sem mindegy, hogy az egyes dolgozók éjszakai vagy nappali műszakpótlékot kapnak, ráadásul a kevés munkanap miatt sokaknak másodállásuk van, amit az új munkarendben kénytelenek lennének feladni.

Míg a BA számításai szerint a cégnél dolgozó munkavállalók az adómentes bérkiegészítésekkel együtt átlagosan nettó 180 ezer forint körül keresnek havonta, addig a LESZ közleményében úgy fogalmazott: tizenéves munkatapasztalattal rendelkező munkatársak havonta 120-130.000 forintot visznek haza, amennyiben vállalják a munkát éjszaka és ünnepnapokon is.

A BA szerint a szakszervezetek "kötik az ebet a karóhoz" és 15 nap sztrájkolás után eddig szinte semmilyen kompromisszumra nem voltak hajlandóak. A BA javasolta független közvetítő bevonását a tárgyalásokba, amit azonban az érdekképviseletek elutasítottak.

(Forrás: Hírszerző, MTI)

 

 

Címkék: beszüntetésm műszak felfüggeszt ferihegy munka szakszervezet sztrájk

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu