Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A két szakszervezet december 10-én hirdetett határozatlan idejű sztrájkot, miután nem tudtak megegyezni a munkaadóval az új kollektív szerződésről, a kiszervezésekről és a létszámról. A munkabeszüntetést december 22-én függesztették fel, és január 19-én délután indították újra.
A ferihegyi repteret üzemeltető - és tulajdonló - cég alapvetően két
fronton került szembe dolgozóival. A sztrájkhoz vezető konfliktust az
okozta, hogy a társaság és alkalmazottai közötti kollektív szerződés
októberben megszűnt, az új kapcsán pedig komoly nézet- és érdekellentétek alakultak ki. A két legkényesebb pont a munkarendet érintő változtatási javaslatok és a műszakpótlék tervezett csökkentése.
Irreálisan magasak a dolgozók műszakpótlékai, a legmagasabbak
Magyarországon - mondta lapunknak a Budapest Airport szóvivője.
Szollár Domokos a repülőtér szempontjából a jelenlegi bérezési
rendszert úgy minősítette: olyan, mintha fűtés közben szellőztetnénk.
"A cél az olcsóbb működés, ezért kell a dolgozók bérpótlékát
csökkenteni. Ezzel elkerülhetjük a létszámleépítéseket."
A BA javaslata szerint a délutáni pótlék 20 százalék, az éjszakai 35 százalék, a megszakítás nélküli délutáni 5 százalék, a megszakítás nélküli éjszakai pedig 10 százalék lenne. A BA javaslata jóval kedvezőbb, mint amit a Munka Törvénykönyve előír. A műszakpótlékok változása nem érinti az alapbért. A változás az érintett területen dolgozóknál átlagosan bruttó 8-12 ezer forinttal csökkentené a munkavállalók fizetését.
Negyedével csökkenne egyesek fizetése?
A Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ) sem cáfolta lapunknak a
műszakpótlék tervezett csökkentése miatti 5-6 százalékos
fizetéscsökkenést. A LESZ alelnöke, Terebesi Péter azonban hozzátette:
a műszakrend tervezett módosítása is hozzáadódik a műszakpótlék miatti
bércsökkenéshez, így egyes munkavállalók akár 25 százalékkal
alacsonyabb fizetést vinnének haza, ha elfogadnák a BA javaslatát.
Terebesi kifogásolta, hogy a munkaadó BA ugyanahhoz az elképzeléshez
ragaszkodik, amelyet szeptember óta nem fogadnak el a szakszervezetek.
A tárgyalásokon a cégvezetés semmilyen engedményt sem tett, végig az
időhúzásra törekedett - véli a szakszervezetis.
A LESZ közölte lapunkkal: a BA javaslatának értelmében átlagosan 15
százalékkal csökkennének a bérek a legnehezebb munkaköröket a
legmegerőltetőbb műszakokban ellátók esetében. Az évente kivehető
pihenő- és szabadnapok száma is jelentősen, legalább harmadával
csökkenne. A munkarendek, a pontos munkaidő-beosztások pedig
tervezhetetlenné válnának, ezért a dolgozói oldal a karácsonykor
felfüggesztett sztrájk azonnal folytatása mellett döntött.
Terebesi a BA tavalyi, hatmilliárd forintot megközelítő veszteségeiért
a vezetőséget okolja. Mivel a jelenlegi többségi tulajdonosok hitelből
vásárolták meg a repteret és a kötelezően vállalat átalakításokat is
így finanszírozták, a felhalmozott adósság miatt a cég profitja
gyakorlatilag eltűnt, amit most a munkavállalókon igyekeznek
megspórolni - véli a LESZ alelnök. A BA-javaslat elfogadása esetén
Terebesi jövedelme állítása szerint 18 százalékkal csökkenne.
Miért csökkenti a munkarend-változás a dolgozók fizetését?
A műszakrendekkel kapcsolatban a Budapest Airport egyetlen jelentős
változtatást tervez: az utasbiztonsági területen 12 óráról 8 órára
csökkentené a napi műszakok hosszát. Erre azért van szükség, mert a
jelenlegi rendszer egyáltalán nem illeszkedik a forgalmi helyzethez. A
csúcsforgalomban gyakran előfordul, hogy kevés munkavállaló áll
rendelkezésre, a holt időszakokban pedig sok utasbiztonsági ellenőr
feleslegesen tölti az idejét a repülőtéren. A rövidebb műszakoktól a BA
a szolgáltatási színvonal javítását is várja. A többi munkakörben a BA
nem kíván komolyabb változásokat végrehajtani.
Az eddigiektől eltérő időbeosztás miatt az átlag dolgozó műszakpótléka
jócskán csökkenne - állítják a sztrájkolók. Ferihegyen jelenleg 2-3
napos munkahetek vannak, a 12 órás műszakokat egész napos pihenők
követik. A BA azt szeretné elérni, hogy a repülőtér átálljon a
nyolcórás munkanapra, így azonban 4-5 napos munkahetek lennének
Ferihegyen. Az sem mindegy, hogy az egyes dolgozók éjszakai vagy
nappali műszakpótlékot kapnak, ráadásul a kevés munkanap miatt sokaknak
másodállásuk van, amit az új munkarendben kénytelenek lennének feladni.
Míg a BA számításai szerint a cégnél dolgozó munkavállalók az adómentes
bérkiegészítésekkel együtt átlagosan nettó 180 ezer forint körül
keresnek havonta, addig a LESZ közleményében úgy fogalmazott: tizenéves
munkatapasztalattal rendelkező munkatársak havonta 120-130.000 forintot
visznek haza, amennyiben vállalják a munkát éjszaka és ünnepnapokon is.
A BA szerint a szakszervezetek "kötik az ebet a karóhoz" és 15 nap
sztrájkolás után eddig szinte semmilyen kompromisszumra nem voltak
hajlandóak. A BA javasolta független közvetítő bevonását a
tárgyalásokba, amit azonban az érdekképviseletek elutasítottak.
(Forrás: Hírszerző, MTI)
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A Hochtief-Budapest Airport egyoldalúan berekesztette az egyeztetést a szakszervezetekkel - kollektív szerződés nem, sztrájkok viszont várhatók
Vasárnap hajnalban megnyílik az 1-es terminál
Szakaszos sztrájkba fognak a szakszervezetek január 21-én
Január 7-től újra megbénulhat Ferihegy