Ferihegy repülőtér: Pláza és élményterminál a ferihegyi SkyCourtban

Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 2479 fő
  • Képek - 2478 db
  • Videók - 206 db
  • Blogbejegyzések - 781 db
  • Fórumtémák - 53 db
  • Linkek - 202 db

Üdvözlettel,

Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 2479 fő
  • Képek - 2478 db
  • Videók - 206 db
  • Blogbejegyzések - 781 db
  • Fórumtémák - 53 db
  • Linkek - 202 db

Üdvözlettel,

Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 2479 fő
  • Képek - 2478 db
  • Videók - 206 db
  • Blogbejegyzések - 781 db
  • Fórumtémák - 53 db
  • Linkek - 202 db

Üdvözlettel,

Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 2479 fő
  • Képek - 2478 db
  • Videók - 206 db
  • Blogbejegyzések - 781 db
  • Fórumtémák - 53 db
  • Linkek - 202 db

Üdvözlettel,

Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

2011. március 27-én adják át a nagyközönségnek a Ferihegy 2A és 2B terminálját összekötő SkyCourt (Égi Udvar) fantázianevű új csarnokot. Az "élményterminálon" a látványon és technikai újításokon túl kiemelt szerepet kap a kereskedelmi szempont, az utasok nyomására gyorséttermek nyílnak, viszont városi áron, de a Gundel is oda viszi második éttermét. A reptérre bőrönddel felszerelkezve érkeztünk, hogy rögtön ki tudjuk próbálni, hogyan változik az utasok útja az új rendszerben.

 

Míg a Ferihegy 2 két terminálját összekötő csarnok madártávlatból úgy néz ki, mint egy felcsavarható csíkos napernyő, előtte álldogálva inkább óriás százlábúnak tűnik. A tövében találkozunk Tima Zoltán Ybl-díjas építésszel, aki körbe fog minket vezetni a SkyCourt névre keresztelt, általa tervezett terminálépületben. Azt várnánk, hogy az új csarnokba impozáns bejáraton gurulunk be bőröndünkkel, de nincs ilyen - a SkyCourt egy zárt cső, bejárat nélkül. Ezért aztán a 2A felé vesszük utunkat, ahol a forgóajtón bejutva az 1985-ben átadott épület ismerős terébe jutunk.

"A 2A és a 2B terminál bejáratai maradnak ott, ahol eddig is voltak" - mutatja idegenvezetőnk. A csomagfeladás és a beszállókártyák átadása szintén a jelenlegi check-in pultoknál zajlik majd. 

Mi a check-int kihagyjuk, és azon az új mellékfolyosón indulunk el, amelyen nemsokára azok az utasok fognak bolyongani, akik véletlenül rossz terminál előtt szálltak ki a taxiból. Eddig ilyen esetekben az utasoknak kint kellett átmasírozniuk egyik termináltól a másikig - most egy elegáns fehér folyosón gördíthetjük a bőröndöt. Aztán oda érkezünk, ahol régi és új összeér: a check-inből érkező utasokat már a vadiúj épületben várja a megnövekedett kapacitású biztonsági kapurendszer. A két terminált szimmetrikusan építették egybe, a két biztonsági zóna egymás tükörképe. Az egyik a 2A felől, a másik a 2B felől érkező utasokat fogadja - a régi épületekben jelenleg működő öt biztonsági kapu helyett már 12-vel (hat-hat mindkét oldalon).

Vásárlás és pszichológia

Az átvilágítás után az utasok padokon szedhetik össze cókmókjaikat, majd egy ovális alakú "orientációs zóna" tereli őket tovább. Jöhet a shoppingolás. Különleges pszichológia szerint készítik fel az utasokat a kényelmes vásárlásra. A terminál kereskedelmi koncepcióját egy erre szakosodott angol belsőépítészcég alakította ki: a biztonsági átvizsgálás után, de még az üzletek előtt lesz egy átmeneti tér, ahol az utas megnyugszik, informálódik a járata felől, és felkészül a vásárlásra. Az sem véletlen, hogy lágyan ívelt falak hajlanak az ovális tér irányába, amely így szinte "beszippantja" az utast - hogy aztán a jókora vámmentes üzletben találja magát.

 

 

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

 

Az ovális tér beszippantja az utast |

 

 

 

 

Az átvilágítás után az utasok padokon szedhetik össze cókmókjaikat, majd egy ovális alakú "orientációs zóna" tereli őket tovább. Jöhet a shoppingolás. Különleges pszichológia szerint készítik fel az utasokat a kényelmes vásárlásra.

 

A terminál kereskedelmi koncepcióját egy erre szakosodott angol belsőépítészcég alakította ki: a biztonsági átvizsgálás után, de még az üzletek előtt lesz egy átmeneti tér, ahol az utas megnyugszik, informálódik a járata felől, és felkészül a vásárlásra. Az sem véletlen, hogy lágyan ívelt falak hajlanak az ovális tér irányába, amely így szinte "beszippantja" az utast - hogy aztán a jókora vámmentes üzletben találja magát.

 

 

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Az ovális tér beszippantja az utast 

 

"Ez a kereskedelmi koncepció viszonylag kevés reptéren működik még" - magyarázza az építész. A speciális elképzelés abból áll, hogy az utasbiztonsági ellenőrzésen átesett utas egyenesen a duty free shopba kerül, vagyis ahhoz, hogy továbbjusson, muszáj átverekednie magát a Toblerone-halmokon. Az új terminálrészben az éttermekkel együtt körülbelül hétezer négyzetmétert foglalnak el az üzletek. Ez a Westend hetede - az építész szerint ez nem aránytalan. "A jelenlegi nemzetközi trendeknek abszolút megfelel." Az utóbbi évtizedben a repterek óriási hangsúlyt fektettek a kereskedelmi területekre. "Ez a bevételük fontos része" - magyarázza.

 

Nincs plázahangulat, gépek karnyújtásnyira


A duty free shopba még nem engednek be minket, ezért megint kerülőúton megyünk, hogy végre megérkezzünk a SkyCourt hatalmas csarnokába. Lenyűgöző az összkép: előzetes félelmeink ellenére az épületnek nincs plázahangulata, a fény az úr. Óriási üveghomlokzaton keresztül dől be a fény. Az épület tetején a tartóoszlopok közötti üvegsávok engednek be még több világosságot, ez és a fehér felületek áttetsző, levegős teret eredményeznek.

 

 

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

 

Tima Zoltán a galériáról mutatja körbe az épületet

 

Tima Zoltán azért tartotta fontosnak a fehér színt, mert az üzletek épp elég harsányak és színesek lesznek. A madridi Barajas repülőteret említi, mint ellenpéldát: ott szivárványszínű oszlopok tartják a hullámzó tetőt. Az építész inkább a neutrális jellegű zürichi reptér példáját követte: ott szintén két régebben épült terminál között építettek összekötő csarnokot. A csarnok egy repülőgép belsejére emlékeztet. "Az, hogy az egyik oldal zárt, vagyis nincs bejárat, a másik oldalon meg a repülőgépek felé kinyílik, ezt a formát juttatta eszembe" - magyarázza az építész.

 

Tima Zoltán építész szerint a jellegzetes csillogó-tükröződő világos felületek mellett a budapesti reptér egyediségét az üveghomlokzat nyújtotta élmény adhatja. "A nyitott tér közel hozza a repülőgépek világát, látjuk, ahogy töltik az üzemanyagot, és készülnek a gépek a következő útra" - mutatja.

 

 

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

 

Ebből a formából indult ki a tervezés - mutatja az építész 



Gundel és Tisza


Tima Zoltán a csarnok közepe felé irányít bennünket, itt áll az "infototem" - vagyis az az információs tábla, amely minden reptér elengedhetetlen kelléke. Itt láthatjuk az érkezések, indulások időpontját, a terminál térképét. A legtöbb reptéren két rozsdamentes oszlopról lógnak a monitorok, itt azonban próbáltak egyedi jelet alkotni az infocenterből. A monitorokat speciális anyagból öntött szürke oszlopok foglalják keretbe. "A duty free shopból a csarnokba lépve ez az első dolog, amit az utas meglát" - magyarázza Tima Zoltán, miért fordítottak megkülönböztetett figyelmet a táblákra.

 

 

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

 

Az infototem, háttérben a Gundel kacskaringós logójával  Pályi Zsófia origo

 

A második szembeötlő dolog viszont már a Gundel étterem, amely rögtön az infototem mögött terpeszkedik. A Városligetben található legendás Gundel kávézót nyit a megújult repülőtéren. A magyar termékek kiemelt figyelmet kaptak az üzletek összeállításánál. Standot kap a Szamos marcipán, és külön üzletben vásárolhatunk herendi porcelánt, magyar borokat, Tisza cipőt, Pick szalámit és nemzetiszínű szuveníreket.

 

Gyorséttermet akartak az utasok


Hardy Mihálytól, a reptér kommunikációs vezetőjétől megtudtuk, hogy az üzletek összetételének megtervezését kétéves utaskikérdezéses felmérés előzte meg. Innen tudták azt is, hogy az utasok hiányolták a gyorséttermeket. Most a 12 vendéglátóipari egységből csak három lesz hagyományos leülős étterem, a többi gyorsétterem. Üzletet nyit a KFC és a Burger King, lesz Costa kávézó, valamint lesz egy görög, egy olasz és egy távol-keleti  gyorsétterem, egy salátabár, egy szendvicses és egy pizzéria. Az Upper Crust nevű nemzetközi (eredetileg brit) lánc bagettjeit is megkóstolhatjuk - Magyarországon először. A cégek vállalták, hogy reptéri üzleteik árai nem térnek el a városi üzleteikétől.

 

A csarnok alsó szintjén találhatók az üzletek, a fenti galérián pedig az éttermek. A legjobb kilátás a kifutóra a galéria két kiugró szárnyáról nyílik, itt egy-egy leülős étterem kap majd helyet. Az egyik a Magyarországon első éttermét nyitó Hippopotamus francia grill-lánc, a másik pedig a magyar hátterű LeRoy. A galérián összesen 400 férőhelyes asztalszigeteket állítanak fel, ide telepedhetnek azok, akik a gyorséttermek valamelyikét választották.

 

 

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

 

A Hippopotamus éttermet ez a piros spirál fogja keretezni -  az építész nem rajong

érte, szerinte elveszi a kilátást a vendégektől  Fotó: Pályi Zsófia [origo]

 

Az üzletek zöme a reptereken megszokott felsőkategóriás divatáru- (Hugo Boss), illetve ékszerbolt (Caprice, Frey Wille, Swarovski); annyi újdonságról tudunk beszámolni, hogy első önálló magyarországi üzletét nyitja meg a francia Longchamp táskacég, illetve a másodikat a jellegzetes kockamintás darabjairól ismert brit Burberry márka. A vámmentes boltot a piac egyik ismert szereplője, a német Heinemann fogja üzemeltetni.

 

A Ferihegy 2A-B terminálokon naponta 10-20 ezer utas fordul meg, e szám növekedése a reptér kapacitásának tervezett bővítésével párhuzamosan várható. Ezeknek az embereknek legalább a fele - az induló utasok - fordul majd meg a SkyCourtban: körülbelül napi 5-10 ezer ember. (A Westendben - összehasonlításul - 60 ezer fő.)

 

 

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

 

Új csomagkezelő 

 

A csomagirányítóban biztonsági okokból nem készíthetünk fotót, hogy illetéktelenek ne ismerjék meg a csomagok mozgását. Ameddig a szem ellát, gumiszalag kígyózik több kilométer hosszan, és mindenhol bőröndök hevernek. Mint megtudjuk, ezek "tesztcsomagok". Tima Zoltán elmeséli, hogy a londoni Heathrow legmodernebb ötös terminálján közel egy évig zajlott a központi csomagosztályozó tesztelése, mégis az első éles napon összeomlott a számítógépes rendszer, rögtön tízezer bőrönd keveredett. Ferihegyen két hónapja tesztelik folyamatosan a rendszert.

 

"A központi csomagkezelő fontos újítás" - emeli ki az építész. "Eddig három helyen zajlott a csomagok kezelése, most együtt, ötezer négyzetméteren gyűjtik és szortírozzák a csomagokat. Ez gyorsabb, megbízhatóbb rendszert jelent" - magyarázza, majd mutatja, hogyan kanyarog a két hatalmas karusszel a bőröndökkel. A biztonsági rendszer ötszintes, a csomagok átvizsgálásától kezdve egészen addig, hogy a különösen gyanús bőröndökhöz lehívják a gazdáikat.

 

Élményterminál


A Budapest Airport Zrt. a március 27-én megnyíló új terminálépület átadásával egy időben új logót és brandet is bevezet. Ezzel azt az új utazási élményt kívánják kifejezni, amit a SkyCourt jelent - magyarázza Hardy Mihály, a Budapest Airport kommunikációs igazgatója, aki elárulja, cégen belül csak "élményterminál"-nak hívják az új épületet. Hogy az utasok is találnak-e majd egy kényelmesebb nevet a mindennapi használatra túl nehézkes SkyCourt - Égi Udvar elnevezés helyett, majd kiderül.

 

 

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Fotó: Pályi Zsófia

 

A Budapest Airport Zrt. következő tervei között szerepel a 2A és a 2B terminálok régóta aktuális felújítása, erre még 2011-ben sort kívánnak keríteni - magyarázza Hardy Mihály. A következő lépés egy légiáru-fogadó raktár, a cargo-várostelep létrehozása a vecsési oldalon, illetve egy hajtóműpróbázó hely kialakítása. A tervezett reptéri hotel felépítése még várat magára, a tervek ugyan készen vannak, jelentkezők is lennének a nagy nemzetközi szállodaláncok közül, de a földterület tulajdonviszonya még mindig rendezetlen.

 

Dömötör Ági

origo

Címkék: ferihegyi nemzetközi repülőtér repülőtér skycourt

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu