Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
15 éve | B Klári | 0 hozzászólás
Repülőgép Emlékpark
Az Est.hu kérdezte:
Miért lett Repülőgép Emlékpark a múzeum neve?
Dr. Palágyi Gábor, alapítványi titkár: Nálunk a repülésből már
„kiszuperált”, leállított repülőgépeket lehet megtekinteni. Általában,
ha egy gép nem repülhet többet, akkor szétbontják. Egyet-egyet meg
szoktak tartani emléknek, hogy az utókor lássa, milyen repülők
szolgáltak. Ezért kapta ez a terület a Repülőgép Emlékpark nevet.
Sok múzeummal ellentétben, itt a látogatók felmehetnek a gépekre, sőt,
még a pilótaülésbe is beülhetnek. Ez ugyan, külön feladatokat is ró
ránk, de megpróbáljuk tartani a múzeum „interaktív” jellegét, hogy a
látogatók ne csak, mint szobrot, kiállítási tárgyat szemléljék a
gépeket. Így talán megéreznek valamit a repülés hangulatából is. A
gépeken mindig ott tartózkodnak a kollégáink, akik 20-30 évet töltöttek
el a repülőtéren. Üzemeltették vagy szerelték az adott típust, de olyan
is van, aki 33 évig repülte a gépeket. Ők mindig a látogatók
rendelkezésére állnak, ha bármilyen kérdésük van. Repülőtéri látogatást
is szervezünk, 20 fővel előzetes bejelentkezés alapján. A buszból nem
lehet kiszállni, de a repülőtér területén bevisszük a látogatókat olyan
helyekre is, ahová azok, akik nem ott dolgoznak, nem léphetnek be.
- Milyen repülőgépeket állítottak ki a parkban?
- Jelenleg az emlékpark gyűjteménye az ötvenes évek
magyarországi, polgári repülését fedi le. Az egyik legöregebb
repülőgépünk egy 1953-as gyártású Li-2-es, melynek a rekonstrukciója
folyamatban van, az utastere már helyreállt. Ez volt az első magyar
utasszállító gép, mely igénytelen repülőgép volt és jól bírta a
gyűrődést. Rövid kifutópályáról, viszonylag nagy terhekkel
üzemeltethették. Nagyon kezesen viselkedett, könnyű volt irányítani.
Igazából a repülés mindenese volt. Azt az űrt, amit ez a repülőgép
hagyott maga után, miután ezt a típust leállították, azt nem tudta
betölteni egyetlen más gép sem. Tettek rá kísérletet, de a mérnököknek
nem sikerült felülmúlni a Li-2-es tervezését.
Korban ezt követi az IL 14-es repülőgép, ami a Li-2-es utód gépe volt,
és a MALÉV használta az 50-es évek második felében. Érdekessége, hogy
ebből a típusból nem maradt Magyarországon eredeti példány, olyan, amit
a MALÉV üzemeltetett. Ami nálunk látható, azt az orosz sarkvidéki
szállító flottától kapta a múzeum. Ez a katonai változat, tehát a MALÉV
nem pontosan ilyennel repült. Ennek a hasa alatt gépágyútornyok vannak,
ahová a védelmi géppuskákat lehetett elhelyezni, vagy pedig a
fotógépágyút fényképes felderítéshez. A nagyméretű ajtaja kagylószerűen
nyílik ki két oldalra és karos emelővel rakodható. Egy komplett UAZ
terepjárót be lehet rakni...
Ezzel közel egykorú a magyar és a kelet-európai országok repülésének
igáslova, a jó öreg két fedelű AN 2-es, ami mezőgazdasági, katonai és
polgári feladatokat is ellátott. Gyakorlatilag nem volt a repülésnek
olyan területe, ahol a keleti blokkban nem képviseltette magát. A mai
napig nagyon megbízható és strapabíró repülőnek tartják.
Korban
ez után következnek az IL 18-asok, a nagy, négymotoros utasszállítók.
Ez volt a MALÉV első interkontinentális gépe. Konstrukciója korának
legmodernebb repülőgépévé tette. Annak idején, a világkiállításon több
díjat is nyert. Minden akkor érvényes magassági, sebességi rekordot
megdöntött. Az orosz utódállamok területén ma is használják ezt a
típust.
Ezt követi korban a MALÉV első sugárhajtású repülőgépe
a Tu-134-es. Ezt nagyon szeretik a látogatók, de kedvelt volt a pilóták
körében is, mert rendkívül megbízható és jól repülhető típusnak
számított. A műszaki különlegessége a bombázógép múltjából következik.
A
legnagyobb repülőgép, ami a Parkban található, a Tu-154-es típus. Ez
már tényleg a repülés aranykorát idézi. Ez a gép - műszaki megoldásait
tekintve - a világ legbiztonságosabb repülője. Minden többszörösen túl
volt biztosítva és túl volt építve bennük. Míg a Tu 154-es tábori
körülmények között is üzemeltethető volt, a mai csodarepülőknél ez
elképzelhetetlen.
A parkban található még egy Yak-40-es repülőgép, a mai business jet-ek,
a méregdrága üzleti repülőgépek ősanyja. Ez egy kisméretű, 28
személyes, regionális utasszállító, melyet olyan szintre fejlesztettek,
hogy semmilyen külsős kiszolgálást nem igényel, ugyanis saját
áramellátással rendelkezik. Tundrafutói vannak, tehát olyan méretű
kerekei, hogy elég rossz minőségű, gyakorlatilag gyepszintű pályára is
le lehet vele szállni.
- Mennyit repültek ezek a gépek?
-
A repülőgépek élettartamát repült órában és felszállásban szokták
számítani. Ha egy gép „bokorugró” járatokat teljesít, tehát sok le- és
felszállást hajt végre, akkor az jelentősen csökkenti az élettartamát.
A leszállósebesség kb. 250-270 km/h. Ha majdnem teljesen üresek az
üzemanyag tankok, akkor is 70 tonna körüli a súlya egy ilyen nagyméretű
repülőnek, mint ez a Tu-154-es.
Egyszerű fizika, hogy mekkora terhelést kell elviselnie, mikor ilyen sebességgel gyakorlatilag egy
irányított becsapódás keretében a 70 tonna földet ér. Minden alkalommal nyekken a szerkezet, hiába tervezték nagyon rugalmasra. Mivel nagy magasságban repülnek, nagy sebességgel, a szárnyakon és a repülőgép szerkezeti elemein folyamatos csavaró és nyíró erők ébrednek. A nyomáskülönbség hatására a törzs folyamatos pulzálást végez. Ezek apró mikromozgások, az utasok számára nem nagyon
érzékelhetőek, viszont
folyamatosan fárasztják a gép szerkezetét. Ez a Tu-154-es 28 ezer órát
töltött a levegőben és 22 ezer leszállása volt. Ez után döntöttek úgy a
műszakiak, hogy a repülőgép nem üzemeltethető tovább.
- Repülőgépeken kívül mi látható még itt?
-
Lehet, hogy a helikopter pilóták ezért megköveznek, de a repülőgépeken
kívül van egy helikopterünk is. A merevszárnyú pilóták és a helikopter
pilóták között elég erőteljes a civódás, két külön kasztot képviselnek
a repülésen belül. A merevszárnyú pilóták szerint a helikopter attól
repül, hogy olyan ronda, hogy taszítja a föld...
Látható nálunk egy Mi-2-es székesfehérvári telephelyű mentőhelikopter,
amely a saját lábán érkezett ide, Ferihegyre. Az Országos
Mentőszolgálat adományozta a múzeumnak. Nem volt elegendő fedezetük,
hogy a teljes helikopter flottát műszaki nagyjavításnak vessék alá,
ezért néhány gépet leállítottak. Ez az egyik, tehát - elméletileg - egy
műszaki nagyjavítás után ez a helikopter még üzemképes lenne. Láthatunk
még itt földi kiszolgáló járműveket is, melyek a nagyrepülőgépeket
segítették. A cateringes autóval az előkészített ételeket és italokat
szállították a géphez. A platórésze hidraulikusan felemelkedett az
ajtók magasságába és egyszerűen csak át kellett gurítani az
ételszállító trolikat, melyek egyébként semmit nem változtak az elmúlt
50 évben.
A
fedélzeti víztartályokból - mikor a repülőgép üzemen kívül volt - az
úgynevezett vizes kocsiba lehetett leereszteni a vizet. Mellette egy
konténer-szállító látható. A leszállító radar segítségével mérték be a
kifutópályát megközelítő repülőgépet. A konténerben a radarernyő előtt
ült egy úriember rádióval a fején és mondta a pilótának, hogy kicsit
jobbra, kicsit balra, jobban ereszkedj...
Ma már - ha a pilóta hozzá se nyúl a kormányszervekhez - a robot le tud szállni saját magától.
Az előtéri vontatók a kisméretű repülőgépeket, a csomagszállító kocsikat
és a vontatóvillákat húzzák a repülőgépekhez. Hajtóművek és hajtómű
részegységek is vannak és még nagyon sok érdekes dolog.
- Ön is repül?
-
Jogász vagyok, de gyermekkorom óta vonzott a repülés. Kanyargós utakon,
de visszajutottam a
gyerekkori álomhoz. Hobbi szinten vitorlázó repülőt vezetek, illetve elkezdtem a motoros repülői kiképzésemet, jogászként pedig, a repülőmúzeum vezetését is ellátom.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Lezuhant egy Boeing 777 a San Francisco-i reptéren
Műszaki hiba miatt egy napig zárva tartott a repülőtér
Megkezdődött a Malév központjának kialakítása
Mégis bevezetik a reptereken a járványok esetére tesztelt teljes testátvilágítást