Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
15 éve | B Klári | 0 hozzászólás
Légi utasok jogai
1999-ig a légi fuvarozás jogi szabályozása az 1929-ben megkötött Varsói Egyezmény
alapján történt. A légi közlekedés gyors fejlődése azonban
elkerülhetetlenné tette többszöri módosításait és kiegészítéseit.
Megoldást jelentett az 1999-ben elfogadott Montreáli Egyezmény, amelyet a tagállamok nemzeti jogszabályai hajtanak végre.
Magyarországon 1999. május elsején lépett hatályba a személyszállítás szabályairól szóló 25/1999-es Kormányrendelet, amely kiterjed a poggyászszállítás teljesítésének szabályozására is.
2005. februártól léptek hatályba azok az új uniós előírások,
amelyek a visszautasított beszállásról, a légi járatok törléséről vagy
hosszú késése esetén az utasoknak nyújtandó kártalanításról, valamint a
segítség közös szabályainak megállapításáról szólnak A fedélzetre
felvihető kézipoggyászok tartalmára pedig 2006 novemberétől érvényes az
EU új biztonsági rendelete. A rendelet szerint a tiltott eszközökön túl a korlátozásokat kiterjesztették a folyadékokra is.
Utazik a bőrönd! - „folyamatmustra”
A légitársaság a feladott poggyászról súlyának lemérése után poggyászazonosító címkét és poggyászellenőrző szelvényt
állít ki. A címke a bőröndre kerül, az ellenőrző szelvényt pedig az
útlevélre vagy a beszállókártyára ragasztják. Mindkét dokumentum
ugyanazt a számot rejti, ami a poggyász azonosítására szolgál,
megőrzése pedig sok probléma elejét veheti. A csomag, mielőtt a poggyászosztályozó helyiségbe
kerülne biztonsági röntgen vizsgálaton esik át. A rendkívül érzékeny
berendezés a bőröndben lévő szerves anyagokat jól elkülöníthető
színekre bontja. A szín, illetve a tárgy formája alapján beazonosítják a tárgyakat, amelyek közül ha egy is gyanúsnak bizonyul, az a táska felnyitását eredményezi.
A csomag - amennyiben sikeresen vizsgázott -, a poggyászosztályozó helyiségbe kerül, ahol a járatnak megfelelően konténerekbe helyezik.
Itt fordulhat elő az a hibalehetőség, hogy a csomagot másik járatra
teszik fel véletlenül. Az extra-méretű, törékeny, illetve az elsőbbségi
csomagokat külön kezelik. A feladott poggyász végül a repülőgép
rakterébe, majd a célállomáson újra a poggyászszállító szalagra kerül.
Miért pont velünk? - sérült, hibás, eltűnt csomag
Ha érkezéskor megbizonyosodunk arról, hogy csomagunk sérült, hiányos vagy nem érkezett meg, minden esetben az „Elveszett Poggyász”, más néven „Lost and Found” pultot kell keresnünk.
Ott az illetékes ügyintézők a járatokhoz igazodva, de akár a nap huszonnégy órájában is rendelkezésünkre állnak - tájékoztat a Celebi Ground Handling Hungary Kft. képviselője. Itt felveszik az utas fontosabb adatait, majd a megőrzött csomagcímke alapján a rendszerben megkezdődik a poggyász keresése.
A világ minden repülőterén ugyanazt a rendszert, a World Tracer csomagkövető adatbázist használják, így, ha csomagunkat már valahol megtalálták, a hat számjegyből és két betűkódból álló azonosító megadásával azonnal megérkezik a megmentő rendszerüzenet. Legtöbbször a keresett csomag az induló állomáson marad és a probléma hamar orvosolható.
Ha a csomagellenőrző szelvény hiányzik, a bőröndöt külső jegyek alapján azonosítják egy fényképes katalógus
segítségével. A IATA (Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség) által
kiadott kiadványban szín és táskatípus alapján bökhetünk az elveszett
bőröndre, sportfelszerelésre, babakocsira, de még számítógépre is. A
katalógus nem egyszer nyújt segítséget nyelvi nehézségek áthidalásában
is.
-A gazdátlanul maradt csomagot három nap
után jogosult felnyitni a Vám és Pénzügyőrség és a légitársaság
képviselője, vagy annak megbízottja. A keresést így a táska tartalma is
segíti. Fontos azonban, hogy ez csak olyan csomagok esetén lehetséges,
amelyen nem található biztonsági zár. Poggyász feltörése ugyanis tilos.
-A felnyitott és visszazárt bőröndöket „Passenger Security” feliratú sárga szalaggal kötik át, majd raktárba kerül és folytatódik a tulajdonos felkutatása.
-A megkerült csomagok
házhoz szállítását a légitársaságok szinte minden esetben saját
költségükre vállalják, Budapestre 12 órán, vidékre 24 órán belül.
-Az át nem vett csomagokat
pedig mindösszesen hatvan napig őrzik, majd átadják a Vám és
Pénzügyőrségnek, akik bizonyos idő után értékesítik, vagy megsemmisítik
annak tartalmát.
-Ha poggyászunk hiányosan érkezik meg
a célállomásra, a hiányosságokról jegyzőkönyv készül. Sok utas
figyelmét elkerüli, hogy a bőrönd a - check-in pultnál - feladáskor
lemérésre kerül, amit a jegyzőkönyv felvételekor megismételnek. Így
hiány esetén csak a súlykülönbözet reklamálható, a „kamuzás”, a
meghosszabbított értéklista pedig könnyen lefülelhető. Fontos tudni,
hogy a légitársaságok üzletszabályzatuk szerint nagyobb értékű
tárgyakért nem vállalnak felelősséget.
-Rongálódás-, sérült poggyász
esetén szintén jegyzőkönyvbe rögzítik a kár mértékét. Fontos észben
tartani, hogy a korábbi hiányosságok, repedések, törések a check-in
pultnál a csomagcímkén rögzítésre kerülnek. Korábbi hibákért a
légitársaság felelősséget nem vállal.
A kártérítésre több lehetőség is adott
A csomag az adott légitársasággal szerződésben álló bőröndjavítóhoz
kerül, ahol szakvéleményt adnak arra vonatkozóan, hogy a bőrönd
javítható-e vagy sem. Amennyiben a poggyász nem „totálkáros”
megjavítják, és a számla, illetve a kapcsolódó repülőjegy-,
jegyzőkönyv-, beszállókártya-, csomagcímke dokumentumok bemutatásával a
légitársaság csekket ad vagy átutalással fizet. Nagyon fontos, hogy az
egész dokumentációt megőrizzük, egészen a procedúra végéig. Ha a bőrönd
javíthatatlannak bizonyul a légitársaság szintén kártérít a jegyzőkönyvben rögzített értékben. Meghatározott típusú bőröndök esetén cserére is lehetőség van.
„Élő csomag” szállítása
A Celebi Ground Handling Hungary Kft. képviselőjének tájékoztatása szerint az állatok légi utaztatására külön díj
ellenében van lehetőség. Szállításuk IATA előírásokhoz, érvényes
hatósági, állategészségügyi és oltási bizonyítványokhoz kötött.
Súlytól, mérettől függően a kis kedvenc vagy a kabinban, vagy pedig a
raktérben helyezhető el. A pontos feltételekről mindig az adott
légitársaságnál kell érdeklődni. Tágas, fekvésre, fordulásra alkalmas, vízálló ketrec
használata kötelező, beszerzése pedig nem a légitársaság, hanem minden
esetben az utas feladata. Kerülendő a házilag barkácsolt ketrec
használata. Amennyiben az állat mérete és súlya miatt kabinban nem
szállítható, úgy a raktérbe kerül, amit ilyen esetben
fűtenek, és megfelelően megvilágítanak. A legtöbb légitársaság csak a
kisméretű kutya és macska szállítását engedélyezi utastérben. A többi
házi kedvenc csak a csomagtérben, vagy cargo-n keresztül utazhat. A
korlátozások alól kivételt képeznek a vakvezető, illetve a
katasztrófamentő kutyák.
Nagyon fontos, hogy minden esetben járjuk körbe a meglátogatott ország állat befogadására vonatkozó szabályait is. Nagy-Britanniában például, - szigetország lévén - minden beérkező állatot hat hónapra karanténba helyeznek a különböző fertőzések bejutásának elkerülése érdekében.És végül néhány jó tanács!
* Ne csak a poggyászon, hanem benne is tüntessük fel állandó lakcímünket, telefonszámunkat és e-mail címünket,
hogy ha csomagunkat megtalálják, könnyen értesíthetőek legyünk.
Bármilyen egyéni ismertetőjel elhelyezése is nagy segítség lehet a
repülőtér munkatársainak. (Kivéve a már sablonná vált nemzeti szalag)
* Nagyobb értékű tárgyat,
ékszert, pénzt, hitelkártyát, mobiltelefont, fényképezőgépet, kamerát,
úti- és személyes okmányokat, naponta szükséges gyógyszert, valamint
kulcsot ne tegyünk a feladott poggyászba. A
repülőjegy megvásárlásával életbe lépő utazási szerződés értelmében a
légitársaságok nagyobb értékű tárgyak késedelméért, megrongálódásáért
vagy eltűnéséért felelősséget nem vállalnak! Az ilyen tárgyakra indulás
előtt érdemes biztosítást kötni.
* Hogy elkerüljük a pánikot, tegyünk kézitáskánkba váltó fehérneműt és fogkefét. Kisgyermekek esetén a pelenkáról se feledkezzünk el!
* Induláskor és érkezéskor is figyeljük a hangosbemondót!
* Figyeljük és tartsuk be a kézipoggyászban és a feladott poggyászban szállítható, illetve tiltott tárgyakra vonatkozó szabályokat! Az érvényes előírások minden légitársaság honlapján megtalálhatóak!
* Karácsony előtt fontos információ, hogy repülőgépen csillagszóró és tűzijáték nem szállítható!
* Mielőtt elhagyjuk a tranzitot, minden esetben vizsgáljuk meg, hogy a felvett poggyász sérülésmentes-e.
* Kiszálláskor, ha jegyünk nem meghatározott helyre szól, jegyezzük meg melyik oldalon és hányadik sorban ültünk. Az információk segítik a kabinban hagyott tárgyak (például szemüveg, útlevél, fényképezőgép) keresését.
* A reptéren igénybe vehető fóliázás védelmet nyújthat az esetleges lopások és sérülések ellen, hátráltat azonban, ha a csomagba tiltott tárgy kerül és emiatt ki kell nyittatni azt.
A
fenti információk birtokában, azokat megfogadva jó esélyünk van arra,
hogy a célállomáson poggyászunkra várva, ne essünk pánikba akkor, ha
előttünk a szalag már csak üresen forog körbe. Ha a csomagunk nem a mi
hibánkból jár külön utakon, egy kis odafigyeléssel megkönnyíthetjük és
meggyorsíthatjuk keresését.
fogyasztok.hu
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Hol kötnek ki a repülés során elveszett poggyászok?
Tényleg lopják a feladott csomagjainkat?
bövités
Meddig terjed a repülőtér gépeinek zaja?