Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
14 éve | B Klári | 0 hozzászólás
Ugyan nemrég még arról volt szó, hogy a költségvetésnek egy fillérjébe se kerül (illetve, hogy a GM nem hajlandó állami pénzből hozzájárulni) a MALÉV visszaállamosításához, mégis a legújabb hírek szerint 17 milliárd forintot csoportosít át a kormány a költségvetésen belül az ismét állami tulajdonba került Malév tőkehelyzetének rendezésére.
Ez derül ki ugyanis egy 2010. március elején napvilágot látott kormányrendeletből. Erre azért van szükség, hogy a nemzeti légitársaság főtulajdonosává előlépett állam teljesíteni tudja több mint 25 milliárd forintos tőkeemelési kötelezettségét: 20,7 milliárd forintot készpénzben tol bele a súlyos likviditási problémákkal küzdő cégbe, 4,7 milliárd forint értékben pedig készpénzmozgással nem járó apportot hajt végre. Mfor.hu háttér.
A központi költségvetésen belüli átcsoportosításokra is szükség van ahhoz, hogy a kormány teljesíteni tudja az ismét tulajdonába került nemzeti légitársasággal szemben vállalt tőkeemelési kötelezettségét.
A Magyar
Közlönyben kedden megjelent kormányhatározat szerint a
kabinet az általános tartalék terhére tízmilliárd forintot, az állami
vagyonnal kapcsolatos bevételek és kiadások fejezeti tartalékának
terhére pedig 7,321 milliárd forintot csoportosít át – mindkét esetben
azonnali határidővel.
Húszmilliárdot nyomnak
készpénzben a Malévba
Az új részvények kibocsátásával megvalósuló, 25,2 milliárdos tőkeemelés részeként az állam 20,7 milliárd forint készpénzt juttat a légitársaságnak, amelynek ezt elsősorban lejárt adótartozásainak rendezésére, a fennmaradó összeget pedig tevékenységének rövidtávú finanszírozására, likviditásának helyreállítására kell fordítania, áll egy korábbi, múlt péntekre dátumozott kormányhatározatban. Utóbbi célra mintegy 3,5 milliárd forint juthat - legalábbis Kamarás Miklós, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. elnökének hétfői nyilatkozata szerint.
Emellett az
állam 4,664 milliárd forint értékben készpénzmozgással
nem járó apportot (tõke/adósság konverziót) is végrehajt - ebből a
Malévnak a Ground Handling Zrt. vételár-elõleggel kapcsolatos, késedelmi
kamattal növelt tartozását kell rendeznie. Utóbbi tartozást még egy
évvel ezelőtt halmozta fel a vállalat: akkor - mint ahogy azt az
mfor.hu saját értesüléseire hivatkozva elsőként megírta - az MNV
Zrt. előszerződést írt alá a Malév földi kiszolgáló leánycégének
megvásárlására, és vételárelőlegként 2,2 milliárd forintot juttatott a
légitársaságnak (gyakorlatilag így biztosítva túlélését), másrészt 2,2
millió euró tulajdonosi kölcsönt adott a Malév Vagyonkezelőnek azért,
hogy ne kelljen késedelmi kamatot fizetnie a Magyar Fejlesztési Bank
hiteltörlesztésére.
Mint ismert, a Pénzügyminisztérium péntek
éjjel jelentette be, hogy a 25,2 milliárd forintos tőkeemelés
fejében a Malév 95 százalékban állami tulajdonba kerül, az eddigi
főtulajdonosnak, az orosz Vnyesekonombank által birtokolt AirBridge
Zrt.-nek a tulajdonrésze pedig öt százalékra csökken. Az orosz fél
mintegy 1,5 milliárd forint részvényjegyzésre vállalt kötelezettséget -
így a Malév tőkéje összesen 26,8 milliárd forinttal emelkedik.
A megállapodás kitér többek között arra is, hogy az orosz bank
megfizeti az MNV Zrt. által lehívott 32 millió eurós bankgaranciát, ami a
2007-ben kötött privatizációs szerződéshez kapcsolódik.
Oszkó
szerint jól jártunk
Oszkó Péter pénzügyminiszter szerint a tőkeemelés és a többségi tulajdon megszerzése olyan állami követelések tőkévé konvertálásával történt, melyek megtérülésére az állami tulajdonszerzés és átalakítás híján nem sok esély mutatkozott volna, azaz az állam szerinte a többségi tulajdon megszerzése érdekében lényegében nem esett el semmitől. (Oszkó múlt év végén a Malév tőkévé átalakítandó adó- és egyéb köztartozását 19 milliárd forintra becsülte - a szerk.) Előnyként értékelte azt is, hogy a magyar állam egy saját tulajdonú társaságba helyez vagyoni értéket.
Egyúttal
világossá tette, hogy a Malévnál radikális átalakításra,
költségcsökkentésre és esetleg elbocsátásokra van szükség. A cél, hogy a
cég egy idő után ne
igényeljen további állami finanszírozást. Lehet azonban, hogy erre
az állapotra 2012-ig várni kell - Martin Gauss, a Malév vezérigazgatója az
mfor.hu-nak korábban úgy nyilatkozott, hogy legkorábban ebben az
évben lehet nyereséges a vállalat.
A Fidesz vizsgálatot
követel
Az orosz féllel kötött üzlet több oldalról is
hangos tiltakozást váltott ki.
A Fidesz bejelentette, hogy kormányra
kerülése után egyik első intézkedése lesz a Malév-eladás körülményeinek
tisztázása. Az ellenzéki párt szerint ki kell vizsgálni, miként
lehetséges, hogy 2007-ben néhány százmillió forintért adták el a nemzeti
légitársaságot, majd rövid idő múlva az államnak vissza kell vennie
úgy, hogy több tízmilliárdot tesz a cégbe az adófizetők pénzéből.
A
2007.
február 23-án aláírt privatizációs szerződés értelmében az akkor
még Borisz Abramovics érdekeltségébe tartozó AirBridge Zrt. 200 millió
forintért vette meg a légitársaság 99,95 százalékos részvénycsomagját;
emellett legalább 50 millió euró (akkori árfolyamon mintegy 12,5
milliárd forint) tőkeemelést vállalt, továbbá komoly garanciákat adott
az addig nagyrészt állami kezességgel fedezett Malév-hitelekre. Akkori
hivatalos közlések szerint az
AirBridge Zrt. által vállalt teljes befektetés értéke mintegy 102
millió euró (akkori árfolyamon 26 milliárd forint) volt.
Szintén
fellázadt
a Wizz Air: a fapados légitársaság jogellenesnek tartja a Malév
állami támogatását, és az Európai Bizottsághoz fordul az ügyben.
Wéber
Balázs
Menedzsment Fórum
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Malév - íme a megállapodás feketén-fehéren
A Malév visszaprivatizálásának a forgatókönyve
Újabb Malév-utód tűnt fel a láthatáron
A Malév földi flotta szép napjai