Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Elengedi az állam a Malévval szemben fennálló 19 milliárd forintos adó- és járulékkövetelését, így válik még az idén kisebbségi tulajdonossá a légitársaságban – tudta meg az Index.
Az a terv, hogy ismételt visszaállamosítással újra megmentik a Malévot, nagyjából egy hónapja ismert volt – sőt, már nyáron pletykáltak róla –, de ennek mikéntjét eddig titok övezte.
A pénzügyminiszter 2009. novemberben közölte, hogy a 2007. elején 200 millió forintért
privatizált
légitársaság ismét a magyar állam tulajdonába kerül.
Erről már hetek
óta tárgyalnak a Malév-részvényeket szinte száz százalékban birtokló
AirBridge Zrt. orosz – papíron kisebbségi, de a tényleges döntési
jogokat birtokló – tulajdonosával, az orosz állami VEB bankkal. Az
eddigi tárgyalásokon az körvonalazódott, hogy a magyar állam a Malév
vele szemben fennálló különböző adósságai, kötelezettségei fejében lesz
ismét tulajdonos.
A 2008-as költségvetés végrehajtásáról – röviden a zárszámadásról
– szóló törvényhez a minap nyújtottak be egy módosító indítványt, amely
a megfejtés egyik részét rejti. Az indítványt a parlament gazdasági
bizottsága jegyzi, de úgy tudjuk, valójában a kormányzati apparátus
írta.
A javaslat lényege, hogy a kormány nyilvános határozatában ez év
végéig dönthet arról, hogy engedélyezi az állami költségvetést
megillető követelésről való lemondást maximum 19 milliárd forint
értékben. A javaslatban nem szerepel, hogy az állam kivel szembeni és
pontosan milyen követeléséről mond le. Erre még az indítvány néhány
soros indoklása sem tér ki, abból csak annyi derül ki: a lépésre
„nemzetgazdasági érdekből”, illetve az elengedett követelés összegét
meghaladó vagyoni hátrány megakadályozásának érdekében van szükség. A
törvényjavaslat egyszerűsítve tehát arról szól: a kormány, ha akarja,
lemondhat az államot megillető 19 milliárd forintról.
Mivel a javaslatban lényegében semmi konkértum nem szerepel, egy
biankó csekknek tekinthető, elvileg semmi sem zárja ki, hogy más ügyre
is kiterjedjen a passzus. Lapunknak azonban több forrásból
megerősítették, hogy a követeléselengedés hátterében a
Malév-tulajdonszerzés áll. A 19 milliárdos összeg információink szerint
nagyjából a Malév adó- és egyéb köztehertartozásait fedi, bár erről
nincs hivatalos adat (a Malév ugyan rajta van az APEH egyik
feketelistáján, ám épp azon, amelyen konkrét összegek nem szerepelnek,
így csak az biztos, hogy APEH-hel szembeni köztartozása 100 millió
forint fölött van).
A cég adósságállományáról egyébként sem sokat tudni, pontosabban
nagyon sokféle szám kering a levegőben. A könyveiből azt lehet tudni,
hogy múlt év végi kötelezettségállománya 54,7 milliárd forint volt, ám
az első félév végén már hetvenmilliárd forintról is beszéltek (a
szakmában a két legnagyobb hitelezőjének a magyar államot és a Budapest
Airportot emlegetik, bár a VEB bank vezetői is több tízmillió eurós,
azaz forintban számolva több milliárdos követelésről beszélnek).
Nyáron mindenesetre arról röppentek fel hírek, hogy a magyarok és
az oroszok összesen 40 milliárddal segíthetik meg a légitársaságot.
Erre éppúgy rímel a 19 milliárdos összeg, mint azokra az ágazati
forrásainkra, amelyek szerint a cégnek 30 milliárdos tőke- és
készpénz-juttatás kell ahhoz, hogy túlélje a következő hónapokat.
Kérdéses persze, hogy az állami tulajdonszerzésnek ez a
prognosztizálható megoldása átmegy-e a brüsszeli döntéshozókon. Az
unióban ugyanis, mint köztudott, tilos a cégek állami támogatása –
egyes, speciális támogatási formákat leszámítva.
A fő szabály szerint ha az állam úgy viselkedik, mint egy normál piaci szereplő, tehát piaci feltételekkel, piaci áron jut tulajdonrészhez, akkor az nem minősül tiltott állami támogatásnak.
Mivel információink szerint a 19 milliárd elengedésével még csak
kisebbségi tulajdonos lenne az állam, ha megvalósul az általunk ismert
tulajdonszerzési forgatókönyv, Brüsszelt arról kell meggyőzni, hogy
legalább 40 milliárdot ér a Malév. Ez aligha lesz könnyű: a Malév évek
óta veszteséget termel, és bár tavaly az üzemi eredmény szintjén
érezhető volt a javulás, még így is csak arra futotta, hogy 10,7
milliárdos veszteséget mutasson fel üzemi szinten. Ezt pedig az
adósságszolgálat még csaknem 4 milliárd forinttal rontotta, így a
teljes adózott eredmény 14,5 milliárd forintos mínuszt mutatott.
Ráadásul tekinthetjük úgy, hogy a privatizációval az állam nem is olyan régen felértékelte a Malévot: a cég kevesebb mint három éve ezek szerint úgy ért 200 millió forintot, hogy a leendő tulajdonosnak 50 millió eurós, akkori árfolyamon számolva mintegy 12,5 milliárd forintos tőkeemelést írtak elő a persze akkor is veszteséges cég helyzetének rendezésére. Ennek fényében nehéz elképzelni, hogy az azóta minden évben üzemi szinten is veszteséget termelő, tőkéjét elvesztő társaság több tízmilliárd forintot ér.
A követelés elengedésével, ha az meg is felel az uniós mércének,
csak a terv első részét tudja le az állam, jövőre jöhet a második
lépés. Úgy tudjuk, ennek a lépésnek az alapja az, hogy a Malévnak a
Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt.-vel szemben is van még
kötelezettsége, a privatizációs kötelezettségei nem teljeskörű
teljesítése miatt.
Tartozik a cég a privatizációval egy időben létrehozott,
MNV-tulajdonú Malév Vagyonhasznosítónak az utóbbi birtokában lévő Malév
márkanév használatáért és repülőgép bérléséért is. Úgy tudjuk, később
ezen követelésekről vagy ezek egy részéről is lemondhat az állam, és
ennek árán tornászhatja majd tulajdonrészét ötven százalék fölé. Ezután
az állami Eximbank nyújthat hitelgaranciát a légitársaságnak, a magyar
állam így állhat egy, a Malév által felveendő kereskedelmi banki hitel
mögé.
Felmerül kérdésként, hogy ez a projekt a költségvetési egyenleget
hogyan érinti. Lapunkat arról tájékoztatták szakértők, hogy hiába van
szó követeléselengedésről, az az uniós módszertan szerint mégsem növeli
az idei államháztartási hiányt – és más évek egyenlegét sem rontja. Ennek magyarázata
az, hogy be nem folyt adó elengedéséről van szó, azaz egy, a
költségvetésben most sem megjelenő tételről.
Ám abban már megoszlik a szakértők véleménye, hogy az idei
pénzforgalmi kimutatásban fel kell-e tüntetni az adóelengedést vagy sem.
- Index -
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Malév - íme a megállapodás feketén-fehéren
17 milliárd forintot ( igazából 31,36 milliárdot) fizet ki a kormány a költségvetés terhére az ismét állami tulajdonba került Malév tőkehelyzetének rendezésére
Gondosan megtervezett több éves játszma eredménye vagy kedvezőtlenül elsült gazdasági döntések spirálja nemzeti légitársaságunk bedőlése?
Hónig Péter - hogyan adta el légitársaságunkat a MOL teleppel, kerozinvezetékkel együtt?