Ferihegy repülőtér: A Malév visszaprivatizálásának a forgatókönyve

Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 2476 fő
  • Képek - 2478 db
  • Videók - 206 db
  • Blogbejegyzések - 781 db
  • Fórumtémák - 53 db
  • Linkek - 202 db

Üdvözlettel,

Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 2476 fő
  • Képek - 2478 db
  • Videók - 206 db
  • Blogbejegyzések - 781 db
  • Fórumtémák - 53 db
  • Linkek - 202 db

Üdvözlettel,

Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 2476 fő
  • Képek - 2478 db
  • Videók - 206 db
  • Blogbejegyzések - 781 db
  • Fórumtémák - 53 db
  • Linkek - 202 db

Üdvözlettel,

Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 2476 fő
  • Képek - 2478 db
  • Videók - 206 db
  • Blogbejegyzések - 781 db
  • Fórumtémák - 53 db
  • Linkek - 202 db

Üdvözlettel,

Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Elengedi az állam a Malévval szemben fennálló 19 milliárd forintos adó- és járulékkövetelését, így válik még az idén kisebbségi tulajdonossá a légitársaságban – tudta meg az Index.

 

Az a terv, hogy ismételt visszaállamosítással újra megmentik a Malévot, nagyjából egy hónapja ismert volt – sőt, már nyáron pletykáltak róla –, de ennek mikéntjét eddig titok övezte.

 


A pénzügyminiszter 2009. novemberben közölte, hogy a 2007. elején 200 millió forintért privatizált légitársaság ismét a magyar állam tulajdonába kerül.

 

 

Erről már hetek óta tárgyalnak a Malév-részvényeket szinte száz százalékban birtokló AirBridge Zrt. orosz papíron kisebbségi, de a tényleges döntési jogokat birtokló – tulajdonosával, az orosz állami VEB bankkal. Az eddigi tárgyalásokon az körvonalazódott, hogy a magyar állam a Malév vele szemben fennálló különböző adósságai, kötelezettségei fejében lesz ismét tulajdonos.
A 2008-as költségvetés végrehajtásáról – röviden a zárszámadásról – szóló törvényhez a minap nyújtottak be egy módosító indítványt, amely a megfejtés egyik részét rejti. Az indítványt a parlament gazdasági bizottsága jegyzi, de úgy tudjuk, valójában a kormányzati apparátus írta.


A javaslat lényege, hogy a kormány nyilvános határozatában ez év végéig dönthet arról, hogy engedélyezi az állami költségvetést megillető követelésről való lemondást maximum 19 milliárd forint értékben. A javaslatban nem szerepel, hogy az állam kivel szembeni és pontosan milyen követeléséről mond le. Erre még az indítvány néhány soros indoklása sem tér ki, abból csak annyi derül ki: a lépésre „nemzetgazdasági érdekből”, illetve az elengedett követelés összegét meghaladó vagyoni hátrány megakadályozásának érdekében van szükség. A törvényjavaslat egyszerűsítve tehát arról szól: a kormány, ha akarja, lemondhat az államot megillető 19 milliárd forintról.


Mivel a javaslatban lényegében semmi konkértum nem szerepel, egy biankó csekknek tekinthető, elvileg semmi sem zárja ki, hogy más ügyre is kiterjedjen a passzus. Lapunknak azonban több forrásból megerősítették, hogy a követeléselengedés hátterében a Malév-tulajdonszerzés áll. A 19 milliárdos összeg információink szerint nagyjából a Malév adó- és egyéb köztehertartozásait fedi, bár erről nincs hivatalos adat (a Malév ugyan rajta van az APEH egyik feketelistáján, ám épp azon, amelyen konkrét összegek nem szerepelnek, így csak az biztos, hogy APEH-hel szembeni köztartozása 100 millió forint fölött van).


A cég adósságállományáról egyébként sem sokat tudni, pontosabban nagyon sokféle szám kering a levegőben. A könyveiből azt lehet tudni, hogy múlt év végi kötelezettségállománya 54,7 milliárd forint volt, ám az első félév végén már hetvenmilliárd forintról is beszéltek (a szakmában a két legnagyobb hitelezőjének a magyar államot és a Budapest Airportot emlegetik, bár a VEB bank vezetői is több tízmillió eurós, azaz forintban számolva több milliárdos követelésről beszélnek).


Nyáron mindenesetre arról röppentek fel hírek, hogy a magyarok és az oroszok összesen 40 milliárddal segíthetik meg a légitársaságot. Erre éppúgy rímel a 19 milliárdos összeg, mint azokra az ágazati forrásainkra, amelyek szerint a cégnek 30 milliárdos tőke- és készpénz-juttatás kell ahhoz, hogy túlélje a következő hónapokat.
Kérdéses persze, hogy az állami tulajdonszerzésnek ez a prognosztizálható megoldása átmegy-e a brüsszeli döntéshozókon. Az unióban ugyanis, mint köztudott, tilos a cégek állami támogatása – egyes, speciális támogatási formákat leszámítva.

 

A fő szabály szerint ha az állam úgy viselkedik, mint egy normál piaci szereplő, tehát piaci feltételekkel, piaci áron jut tulajdonrészhez, akkor az nem minősül tiltott állami támogatásnak.


Mivel információink szerint a 19 milliárd elengedésével még csak kisebbségi tulajdonos lenne az állam, ha megvalósul az általunk ismert tulajdonszerzési forgatókönyv, Brüsszelt arról kell meggyőzni, hogy legalább 40 milliárdot ér a Malév. Ez aligha lesz könnyű: a Malév évek óta veszteséget termel, és bár tavaly az üzemi eredmény szintjén érezhető volt a javulás, még így is csak arra futotta, hogy 10,7 milliárdos veszteséget mutasson fel üzemi szinten. Ezt pedig az adósságszolgálat még csaknem 4 milliárd forinttal rontotta, így a teljes adózott eredmény 14,5 milliárd forintos mínuszt mutatott.

 

Ráadásul tekinthetjük úgy, hogy a privatizációval az állam nem is olyan régen felértékelte a Malévot: a cég kevesebb mint három éve ezek szerint úgy ért 200 millió forintot, hogy a leendő tulajdonosnak 50 millió eurós, akkori árfolyamon számolva mintegy 12,5 milliárd forintos tőkeemelést írtak elő a persze akkor is veszteséges cég helyzetének rendezésére. Ennek fényében nehéz elképzelni, hogy az azóta minden évben üzemi szinten is veszteséget termelő, tőkéjét elvesztő társaság több tízmilliárd forintot ér.


A követelés elengedésével, ha az meg is felel az uniós mércének, csak a terv első részét tudja le az állam, jövőre jöhet a második lépés. Úgy tudjuk, ennek a lépésnek az alapja az, hogy a Malévnak a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt.-vel szemben is van még kötelezettsége, a privatizációs kötelezettségei nem teljeskörű teljesítése miatt.


Tartozik a cég a privatizációval egy időben létrehozott, MNV-tulajdonú Malév Vagyonhasznosítónak
az utóbbi birtokában lévő Malév márkanév használatáért és repülőgép bérléséért is. Úgy tudjuk, később ezen követelésekről vagy ezek egy részéről is lemondhat az állam, és ennek árán tornászhatja majd tulajdonrészét ötven százalék fölé. Ezután az állami Eximbank nyújthat hitelgaranciát a légitársaságnak, a magyar állam így állhat egy, a Malév által felveendő kereskedelmi banki hitel mögé.


Felmerül kérdésként, hogy ez a projekt a költségvetési egyenleget hogyan érinti. Lapunkat arról tájékoztatták szakértők, hogy hiába van szó követeléselengedésről, az az uniós módszertan szerint mégsem növeli az idei államháztartási hiányt – és más évek egyenlegét sem rontja. Ennek magyarázata az, hogy be nem folyt adó elengedéséről van szó, azaz egy, a költségvetésben most sem megjelenő tételről.


Ám abban már megoszlik a szakértők véleménye, hogy az idei pénzforgalmi kimutatásban fel kell-e tüntetni az adóelengedést vagy sem.

 

- Index -

Címkék: költségvetés malév orosz privatizáció visszaállamosítás

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

B Klári üzente 14 éve

Martin Gauss, a Malév vezérigazgatója mondta a Népszabadságnak adott interjújában november végén, hogy ha a tulajdonosok korábbi ígéretükkel ellentétben nem rendezik a légitársaság jelenleg mínusz tizenötmilliárdon álló tőkehelyzetét, akkor nincs értelme a munkának.

Szerinte egy feltétele van annak, hogy a cégbe ne kelljen folyamatosan önteni a pénzt: végre kell hajtani az általa készített üzleti tervet. Ez ugyanis azt mutatja, hogy lehet három év alatt úgy növelni az utasszámot és csökkenteni a költségeket, hogy a Malév üzemi nyereséget tudjon nevelni - hangsúlyozta, hozzáfűzve: eszerint 2012-ben közel négymillió utas mellett már szerény üzemi nyereséggel működne a vállalat.

A német szakember a lapnak elmondta: nem hallgatták el előle a Malév valós anyagi helyzetét, ám a tőkehelyzet rendezésére ígéretet kapott, ez ez nem teljesült. Mint mondta, az eddigiektől teljesen eltérő kreskedelmi politikával dolgozó légitársaságot képzel el, amely három év múlva már csak ezer főt foglalkoztat.

Ami a társaság hetvenmilliárdra becsült adósságállományát illeti, a számot nem erősítette meg, de úgy véli: az adósságoknál nagyobb probléma, hogy ő az első olyan vezető, akinek légitársasági tapasztalata is van.

Válasz

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu