Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
13 éve | B Klári | 0 hozzászólás
Nagy Tibor a Malév Repülőklub vitorlázórepülő oktatója 2011 február 5-e
óta a legmagasabbra vitorlázó magyar pilóta. Vele beszélgetett a repülni jó internetes portál riportere a rekord körülményeiről.
Hogyan történik a hullámrepülésre a felkészülés?
Dunakeszin a felkészítések két „motorja” Gallé Miklós és Balázs György. Kitűnő oktatói a dunakeszi hullámrepülésnek.
Elméleti felkészülésből főleg meteorológiai oktatás, a
hullámrepülésre alkalmas időjárásra hangsúlyozva. Oxigén rendszer
használata és oxigénhiány felismerése, tünetei.
Hullámlégterek használatának szabályai, koordináció. Továbbá rengeteg korábbi hullámrepülés tapasztalatainak elemzése. (A hullámrepülés leírása az ajánlott linken)
Gyakorlati felkészülés során műszerrepülő kiképzés, hogy zárt felhőzeten átrepülve, csak műszerek alapján is tudjuk vezetni a gépet.
Barokamra vizsgálat. Itt egy nagy, zárt „tartályban” ülünk és orvosi felügyelet mellett, kiszívják a levegőt a kamrából. Azt vizsgálják, hogy bírjuk az egyre ritkább levegőt, oxigénhiányt.
Továbbá előkészítünk minden technikai eszközt: repülőket, oxigén rendszert, adatrögzítőket, ruházatot.
Hogy tudtad meg a várható híres hullámos napot, amikor rekordot mentél?
A másik kiváló hullámrepülő helyszínre, Pipis-hegyre vonatkozóan minden télen van meteorológiai figyelés. Ezt figyeljük mi is, és kapunk további pontosításokat Gyöngyösi András meteorológustól, aki egyben a Magyar Vitorlázórepülő Szövetség Elnöke és Csordás Tamástól, ki szintén a hullámrepülés nagymestere.
Erre a szombatra is Ők javasolták a próbálkozást, bár inkább a vasárnap, február 6-a ígérkezett jobb hullám időnek. Pipis-hegyen úgy is lett.
Milyen volt a rekordrepülés belülről előtte a földön?
Sok gyakorlás és készülés volt már mögöttünk, ezért minden kapkodás
nélkül készült kis csapatunk a felszállásokra. Én ezen a napon csak
gyakorolni akartam, rákészülni a másnapi jobbnak ígérkező időjárásra.
Mikor kellett az oxigént belélegezned?
Szabály szerint 4000 méteren már ki kell próbálni az oxigén
rendszert. 4500 métertől már folyamatosan szívtam. Eddig a szintig a
korábban megszokott és begyakorolt módon zajlott a repülés csak a
vontatás volt sokkal nehezebb és veszélyesebb, mint máskor.
De ekkor már több társam is 6000 méteren vagy felette járt, ezért tudtam, hogy ez már nem csak egy gyakorlás lesz, hanem feladatot kell repülnöm. A „tiszta” 5000 métert a gyémántkoszorú egyik feltételét.
Milyen érzés volt 5 m/s emelőerővel tovább száguldani felfelé a fagyban?
4600 métertől ért a meglepetés. Sikerült egy olyan, korábban nem tapasztalt erősségű és kiterjedésű emelőtérben maradnom, amely igen gyorsan vitt egyre feljebb. Hamar meglett a Gyémánt magasságom és még vitt tovább.
8000 méter felett még mindig jó emelésben, már gondoltam, hogyha ez kitart, akkor ebből rekord is lehet.
Nagyon koncentráltam. Figyeltem az oxigént egyre nagyobb adagolással, a helyzetemet, a gépet és persze magamat. Szerencsére oxigénhiányra utaló tünetet nem tapasztaltam.
A kinti nagy hideg ellenére – a kabin és szárnyak már vastagon jegesedtek – én nem fáztam. A megfelelő ruházat is hozzá tartozott a jó felkészüléshez.
Mikor és miért 8750 méteren, az új rekord magasságon álltál meg, hogy történik a rekord rögzítése és hitelesítése?
Ez már igen veszélyes magasság. Nem lehet tudni, mikor jön el az a pillanat, amikor a szervezetem már nem bírja az oxigénhiányt, vagy amikor a gép már nem jól vezethető a hideg, a jég miatt.
Ezért, amint elértem a rekord magasságot azonnal féklapot nyitottam
és gyors süllyedésbe kezdtem a biztonságos sűrűbb és persze melegebb
légkörbe.
A gépen adatrögzítő volt. Ennek az adatait ellenőrzi a FAI sportbíró, jelen esetben Daróczi János. Továbbá a már előre is hitelesített adatrögzítőt a rekordrepülés után újra hitelesíteni kell.
Amennyiben a rekord feltételek, a rögzítő és az általa rögzített adatok is rendben vannak, akkor hitelesíthető a rekord.
Milyen volt lefelé repülni és már rekordernek lenni?
Persze örültem, de amíg fent vagyunk, addig csak a repülésre
koncentrálunk. A repülésnek, a feladatnak akkor van vége, ha gép,
sérülés mentesen megállt a földön.
Akkor már lehet örülni, fogadni a gratulációkat és reménykedni, hogy az adatrögzítő jól működött. Az elsők között gratulált Hegedűs „Bagoly” László, a korábbi magassági rekordtartó.
Mikor lesz meg a gyémántkoszorúd, mi hiányzik még belőle?
A Gyémántkoszorúnak három feltétele van. 300 km-nél hosszabb, zárt hurok vagy háromszög távrepülés. Ezt már sikerült teljesítenem. 5000 méter „tiszta”, relatív magasságnyerés. Ezt sikerült teljesítenem a fent leírt repüléssel.
Továbbá egy 500 km-nél hosszabb szabad távrepülés. Remélem idén, ha az időjárás is kedvező lesz, ezt is sikerül majd végrehajtanom.
Végül egy pár mondatos életrajzot kérek.
45 éves vagyok, a Malév Repülőklub, 1982-86 és 2005-től oktatója, versenyzője, 555 repült órával.
A civil életben beépíthető konyhai készülékeket forgalmazó céget képviselek. Csepelen lakom magasan a 10. emeleten Két főiskolás gyermekem Karolina és Tamás, Tamás már Ezüstkoszorús vitorlázórepülő.
repülni jó
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Újabb Malév-utód tűnt fel a láthatáron
A Malév földi flotta szép napjai
Pál Gábor minden Malév-géptípus makketjeit elkészítette
Politikai elitünk tevékenységét minősíti hogy a magyar légiközlekedés a mostani helyzetbe került