Ferihegy repülőtér: Beszélgetés Nagy Tiborral, a Malév Repülőklub vitorlázórepülő oktatójával új magyar magassági rekordja kapcsán

Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 2476 fő
  • Képek - 2478 db
  • Videók - 206 db
  • Blogbejegyzések - 781 db
  • Fórumtémák - 53 db
  • Linkek - 202 db

Üdvözlettel,

Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 2476 fő
  • Képek - 2478 db
  • Videók - 206 db
  • Blogbejegyzések - 781 db
  • Fórumtémák - 53 db
  • Linkek - 202 db

Üdvözlettel,

Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 2476 fő
  • Képek - 2478 db
  • Videók - 206 db
  • Blogbejegyzések - 781 db
  • Fórumtémák - 53 db
  • Linkek - 202 db

Üdvözlettel,

Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 2476 fő
  • Képek - 2478 db
  • Videók - 206 db
  • Blogbejegyzések - 781 db
  • Fórumtémák - 53 db
  • Linkek - 202 db

Üdvözlettel,

Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Nagy Tibor a Malév Repülőklub vitorlázórepülő oktatója 2011 február 5-e
óta a legmagasabbra vitorlázó magyar pilóta.
Vele beszélgetett a repülni jó internetes portál riportere a rekord körülményeiről.

 

Hogyan történik a hullámrepülésre a felkészülés?


Dunakeszin a felkészítések két „motorja” Gallé Miklós és Balázs György. Kitűnő oktatói a dunakeszi hullámrepülésnek.

 

Elméleti felkészülésből főleg meteorológiai oktatás, a hullámrepülésre alkalmas időjárásra hangsúlyozva. Oxigén rendszer használata és oxigénhiány felismerése, tünetei.

Highslide JS

 

 

Hullámlégterek használatának szabályai, koordináció. Továbbá rengeteg korábbi hullámrepülés tapasztalatainak elemzése. (A hullámrepülés leírása az ajánlott linken)

Gyakorlati felkészülés során műszerrepülő kiképzés, hogy zárt felhőzeten átrepülve, csak műszerek alapján is tudjuk vezetni a gépet.

 

Barokamra vizsgálat. Itt egy nagy, zárt „tartályban” ülünk és orvosi felügyelet mellett, kiszívják a levegőt a kamrából. Azt vizsgálják, hogy bírjuk az egyre ritkább levegőt, oxigénhiányt.

 

Továbbá előkészítünk minden technikai eszközt: repülőket, oxigén rendszert, adatrögzítőket, ruházatot.

Highslide JS

 

 

Hogy tudtad meg a várható híres hullámos napot, amikor rekordot mentél?


A másik kiváló hullámrepülő helyszínre, Pipis-hegyre vonatkozóan minden télen van meteorológiai figyelés. Ezt figyeljük mi is, és kapunk további pontosításokat Gyöngyösi András meteorológustól, aki egyben a Magyar Vitorlázórepülő Szövetség Elnöke és Csordás Tamástól, ki szintén a hullámrepülés nagymestere.

 

Erre a szombatra is Ők javasolták a próbálkozást, bár inkább a vasárnap, február 6-a ígérkezett jobb hullám időnek. Pipis-hegyen úgy is lett.

 

Milyen volt a rekordrepülés belülről előtte a földön?


Sok gyakorlás és készülés volt már mögöttünk, ezért minden kapkodás nélkül készült kis csapatunk a felszállásokra. Én ezen a napon csak gyakorolni akartam, rákészülni a másnapi jobbnak ígérkező időjárásra.


Highslide JS

 

 

Mikor kellett az oxigént belélegezned?


Szabály szerint 4000 méteren már ki kell próbálni az oxigén rendszert. 4500 métertől már folyamatosan szívtam. Eddig a szintig a korábban megszokott és begyakorolt módon zajlott a repülés csak a vontatás volt sokkal nehezebb és veszélyesebb, mint máskor.

Highslide JS

 

 

De ekkor már több társam is 6000 méteren vagy felette járt, ezért tudtam, hogy ez már nem csak egy gyakorlás lesz, hanem feladatot kell repülnöm. A „tiszta” 5000 métert a gyémántkoszorú egyik feltételét.

 

Milyen érzés volt 5 m/s emelőerővel tovább száguldani felfelé a fagyban?


4600 métertől ért a meglepetés. Sikerült egy olyan, korábban nem tapasztalt erősségű és kiterjedésű emelőtérben maradnom, amely igen gyorsan vitt egyre feljebb. Hamar meglett a Gyémánt magasságom és még vitt tovább.

8000 méter felett még mindig jó emelésben, már gondoltam, hogyha ez kitart, akkor ebből rekord is lehet.

 

Nagyon koncentráltam. Figyeltem az oxigént egyre nagyobb adagolással, a helyzetemet, a gépet és persze magamat. Szerencsére oxigénhiányra utaló tünetet nem tapasztaltam.

 

A kinti nagy hideg ellenére – a kabin és szárnyak már vastagon jegesedtek – én nem fáztam. A megfelelő ruházat is hozzá tartozott a jó felkészüléshez.

 

Mikor és miért 8750 méteren, az új rekord magasságon álltál meg, hogy történik a rekord rögzítése és hitelesítése?


Ez már igen veszélyes magasság. Nem lehet tudni, mikor jön el az a pillanat, amikor a szervezetem már nem bírja az oxigénhiányt, vagy amikor a gép már nem jól vezethető a hideg, a jég miatt.

Ezért, amint elértem a rekord magasságot azonnal féklapot nyitottam és gyors süllyedésbe kezdtem a biztonságos sűrűbb és persze melegebb légkörbe.

Highslide JS

A légi fotókat Nagy Tibor készítette,
de a nagyobb magasságban már elszállt
kezéből a fényképezőgép

A gépen adatrögzítő volt. Ennek az adatait ellenőrzi a FAI sportbíró, jelen esetben Daróczi János. Továbbá a már előre is hitelesített adatrögzítőt a rekordrepülés után újra hitelesíteni kell.

Amennyiben a rekord feltételek, a rögzítő és az általa rögzített adatok is rendben vannak, akkor hitelesíthető a rekord.

Milyen volt lefelé repülni és már rekordernek lenni?

Persze örültem, de amíg fent vagyunk, addig csak a repülésre koncentrálunk. A repülésnek, a feladatnak akkor van vége, ha gép, sérülés mentesen megállt a földön.

Highslide JS

 

 

Akkor már lehet örülni, fogadni a gratulációkat és reménykedni, hogy az adatrögzítő jól működött. Az elsők között gratulált Hegedűs „Bagoly” László, a korábbi magassági rekordtartó.

 

Mikor lesz meg a gyémántkoszorúd, mi hiányzik még belőle?


A Gyémántkoszorúnak három feltétele van. 300 km-nél hosszabb, zárt hurok vagy háromszög távrepülés. Ezt már sikerült teljesítenem. 5000 méter „tiszta”, relatív magasságnyerés. Ezt sikerült teljesítenem a fent leírt repüléssel.

Továbbá egy 500 km-nél hosszabb szabad távrepülés. Remélem idén, ha az időjárás is kedvező lesz, ezt is sikerül majd végrehajtanom.

 

Végül egy pár mondatos életrajzot kérek.


45 éves vagyok, a Malév Repülőklub, 1982-86 és 2005-től oktatója, versenyzője, 555 repült órával.

A civil életben beépíthető konyhai készülékeket forgalmazó céget képviselek. Csepelen lakom magasan a 10. emeleten Két főiskolás gyermekem Karolina és Tamás, Tamás már Ezüstkoszorús vitorlázórepülő.

 

repülni jó

Címkék: 8750 m malév nagy tibor repülőklub új magyar magassági rekord

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu