Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
15 éve | B Klári | 0 hozzászólás
Hosszú távú együttműködést kötött a Malév Zrt. és a Goldtimer Alapítvány, a világon egyetlen repülőképes Liszunov Li-2-es oldtimer repülőgép üzemeltetője. Ennek keretében a nemzeti légitársaság szakmunkával és eszköztárával hozzájárult ahhoz, hogy a HA-LIX lajstromjelű Li-2-es repülőgép eredeti, 1960-as Malév festéssel repülhessen. Az átfestést a Malév leányvállalatának, az Aeroplex of Central Europe Kft.-nek a munkatársai végezték Ferihegyen. A Malév nemcsak a légitársaság jövőjét, sikeres fejlődését tartja fontosnak, de a vállalat múltjához kapcsolódó értékek megőrzését, megmentését is. A légitársaság és a Goldtimer Alapítvány a most megkötött hosszútávú együttműködés keretében nyújtott szolgáltatásokkal segíti egymást a jövőben, ennek első lépéseként a Malév örömmel segített a gép átfestésében. A Li-2-est régi-új színeiben Krauth Péter és Sallai István Malév kapitányok repítették át Ferihegyről a Budaörsi Repülőtérre, ahol bemutatták a sajtó képviselőinek.
A kezdeményezés nem újkeletű, mivel számos nagy múltú európai és amerikai légitársaság rendelkezik repülőképes oldtimer repülőgépekkel, amelyek légi nagykövetként járják a különböző repülőnapokat, légibemutatókat. A Lufthansa flottájában például egy veterán utasszállító Ju-52-es képviseli a régi korokat, míg a KLM/Air France-nál, az SAS-nél és a Finnairnél, valamint az American Airlinesnál és a Deltánál is a Li-2-es eredeti amerikai változatának, a DC-3-asnak repül egy-egy eredeti példánya légitársasági festéssel. A Lufthansa éppen a közelmúltban látott hozzá egy az 50-es években repült Lockheed L-1049 Super Constellation négymotoros utasszállítógép repülőképessé tételéhez.
A Li-2-es volt a második világháború utáni magyar polgári légiközlekedés első repülőgépe: a Malév jogelődje, a Magyar-Szovjet Légiforgalmi Társaság (MASZOVLET) 1946-ban ezzel a típussal indította be előbb belföldi, majd nemzetközi járatait. A Malév 1961-ig üzemeltette a személyszállításban a Li-2-eseket, melyek a forgalomból való kivonásuk után a légierőhöz, a sportrepülésbe (MHS), illetve kiállítási tárgyként különféle közterekre vagy szabadidős parkokba kerültek. Összesen 25 darab Li-2-es repült a Malév flottájában.
A Li-2-es repülőgépeket 1939-től 1953-ig gyártották az egykori Szovjetunióban az amerikai DC-3-as licensze alapján eredetileg PSz-84-es (Passzazsirszkij Szamoljot) számmal, amit később Borisz Pavlovics Liszunov után Li-2-esre változtattak. Összesen mintegy 5300 darab készült a típusból, amiből a HA-LIX az egyetlen a világon, ami ma is repülőképes és ma is repül.
A HA-LIX-et (gyári szám: 18433209) 1949-ben gyártották az üzbegisztáni Taskentben lévő 84. számú gyárban, ahonnan egyből Magyarországra hozták. Először a Magyar Néphadseregben repült, mint katonai szállítórepülőgép. Ezt követően 1958-ban került a Malévhez, ahol 1964-ig állt forgalomban. Ezután visszakerült a Magyar Néphadseregbe, ahol egészen az 1974-es kivonásáig szolgálatban volt. Leszerelését követően a szolnoki repülőtéren volt kiállítva.
A HA-LIX a Magyar Állam (Honvédelmi Minisztérium) tulajdona és a Hadtörténeti Intézet és Múzeum a kezelője. A Goldtimer Alapítvány 1997-ben hozta el a gépet Szolnokról és több, mint 30 ezer munkaórával állította helyre és tette repülőképessé.
Ezt követően 2001. szeptember 21-én emelkedhetett - közel harminc év után - ismét a HA-LIX a levegőbe. Miután másodszor is megkapta a légialkalmassági bizonyítványát számos repülőnap és légibemutató sztárja lett. A HA-LIX azóta járt már Ausztriában, Csehországban, Hollandiában, Horvátországban, Németországban és Szlovákiában. Tavaly részt vett abban a Guiness-Rekord kísérletben, amelyben 9 darab DC-3-assal, egy DC-6-ossal és egy L-1049 Super Constellationnel közösen a világ legnagyobb oldimer kötelékét alkották a hamburgi nemzetköz repülőtér felett.
Az egyedülálló repülőgép a jövőben a hazai és nemzetközi repülőnapokon már maléves festéssel fog megjelenni, felidézve a több mint 60 éves légitársaság történetének kezdeti időszakát és egyben a magyar repüléstörténet egyik felejthetetlen korszakát.
malev.hu
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A Malév két repülőgépe részvételével emeli az augusztus 20.-i budapesti ünnepséget
Rovar nagyságú drónokat fejleszt az amerikai haderő
Több mint 350 repülőgépet újítottak fel a ferihegyi Lufthansa Technik hangárában
Merre repülnek a fejünk felett magasan elhúzó gépek?