Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
15 éve | B Klári | 3 hozzászólás
Az augusztus 20-i ünnepségsorozat keretében a Malév egyik B737-es repülőgépe, és az idén hatvan éves, egykoron a Malév flottájában repülő Li-2-es típusú oldtimer gép repülnek át a Duna fölött az államalapítás ünnepének tiszteletére. A Malév idén már az ötödik alkalommal vesz részt az augusztus 20-i légibemutatón.
Az ünnepi légibemutató részeként, 10.45 órakor, a magyar nemzeti
légitársaság egyik Boeing 737-ese repül át a Duna felett északról déli
irányba. A Malév jelenlegi flottáját képviselő Boeing 737-ese mellett a
légitársaság 1960-as évekbeli festésével repülő, a Goldtimer Alapítvány
által üzemeltetett Li-2-es is látható lesz az ünnepségen. A Malév
B737-es repülőgépét Fehérváry Géza vezérigazgató-helyettes és Zámbó
Mihály légitársasági főpilóta irányítják.
Az oldtimer története:
A Li-2-es volt a második világháború utáni magyar polgári
légiközlekedés első repülőgépe: a Malév jogelődje, a Magyar–szovjet
Légiforgalmi Társaság (Maszovlet) 1946-ban ezzel a típussal indította
be előbb belföldi, majd nemzetközi járatait. A Malév 1961-ig
üzemeltette a személyszállításban a Li-2-eseket, melyek a forgalomból
való kivonásuk után a légierőhöz, a sportrepülésbe (MHSz), illetve
kiállítási tárgyként különféle közterekre, szabadidős parkokba
kerültek. Összesen huszonöt Li-2-es repült a Malév flottájában.
A
Li-2-es repülőgépeket 1939-től 1953-ig gyártották az egykori
Szovjetunióban az amerikai DC-3-as licensze alapján, eredetileg
PSz-84-es (Passzazsirszkij Szamoljot/utasszállító repülőgép) számmal,
amit később Borisz Pavlovics Liszunov után Li-2-esre változtattak.
Összesen mintegy 5300 készült a típusból, amiből a HA-LIX az egyetlen a
világon, amelyik ma is repülőképes és repül is.
A HA-LIX-et
(gyári szám: 18433209) 1949-ben gyártották az üzbegisztáni Taskentben
lévő 84. számú gyárban, ahonnan egyből Magyarországra hozták. Először a
Magyar Néphadseregben repült, mint katonai szállítórepülőgép. Ezt
követően 1958-ban került a Malévhez, ahol 1964-ig állt forgalomban.
Ezután visszakerült a Magyar Néphadseregbe, ahol egészen az 1974-es
kivonásáig szolgálatban volt. Leszerelését követően a szolnoki
repülőtéren volt kiállítva.
A HA-LIX a Magyar Állam (Honvédelmi
Minisztérium) tulajdona és a Hadtörténeti Intézet és Múzeum a kezelője.
A Goldtimer Alapítvány 1997-ben hozta el a gépet Szolnokról és több,
mint 30 ezer munkaórával állította helyre és tette repülőképessé. Ezt
követően 2001. szeptember 21-én emelkedhetett – közel harminc év után –
ismét a HA-LIX a levegőbe. Miután másodszor is megkapta a
légialkalmassági bizonyítványát, számos repülőnap és légibemutató
sztárja lett. A HA-LIX azóta járt már Ausztriában, Csehországban,
Hollandiában, Horvát-, Németországban és Szlovákiában. Tavaly részt
vett abban a Guiness-rekordkísérletben, amelyben kilenc DC-3-assal, egy
DC-6-ossal és egy L-1049 Super Constellationnel közösen a világ
legnagyobb oldimer-kötelékét alkotta a hamburgi nemzetköz repülőtér
felett.
Az egyedülálló repülőgép idén augusztus 20.-án is felidézi a több
mint 60 éves magyar légitársaság történetének kezdeti időszakát és egyben a
magyar repüléstörténet egyik felejthetetlen korszakát.
Készülnek a légi parádéra | |||
Az ünnepség előtt 3 nappal főpróbát tartottak a pilóták az augusztus 20-i ünnepi légi bemutatóra. Az "edzés" apropója az volt, hogy tegnap érkezett Magyarországra a HA-LIX és az Air France DC–3 típusú repülőgépe, amelyet Biatorbágy légterében fogadott a világ egyetlen működőképes LI–2-ese. Az együtt repülés rendkívülinek számít, mert az LI–2-es a DC–3-as licence alapján készült. A két gép a csütörtöki eseményen kötelékben repül majd a Duna felett egy Malév Boeing 737-essel. Az egyik kötelékkel Nádas Tamás műrepülő Európa-bajnok is felszáll augusztus 20-án. Nádas egyenesen a lengyelországi Európa-bajnokságról érkezett haza.
|
ZÁMBÓ MIHÁLY volt az egyik relülő – oktató-berepülõ kapitány – 2008. óta éve repülési igazgató
Közel harmincéves Maléves múlttal rendelkezõ oktató, berepülõ parancsnok pilóta, a B767-es típus osztály fõpilótája rendkívül széleskörû tapasztalatokkal rendelkezik a magyar légi közlekedési szakma területén. A repülést a mezõgazdasági- és sportrepüléssel kezdte. 1978 óta a Malév pilótája, elsõ típusa a TU-154 volt, 1985-ben oktató parancsnok lett ezen a típuson. 1988 és 1996 között a Légügyi Igazgatóságon, majd a Polgári Légügyi Hatóságnál dolgozott berepülõ pilótaként, majd 1991-tõl hatósági fõpilóta és igazgató-helyettes 1996-ig. A nemzeti légitársaságnál üzemben lévõ minden Boeing típuson repült. 1993-tól B767-esen kapitány, majd 2000-tól a B767-es típusoszály fõpilótája, jelenleg több mint 18 000 repült órával a háta mögött.
- Malév -
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Átalakítja a MALÉV a repülőgépflottáját
El tudnál vezetni egy Tu-154-est? Nézd meg, mi minden vár a pilótafülkében!
Egy repülőgép élete, amely egyben a MALÉV és országunk történetének is része
Újabb Malév-utód tűnt fel a láthatáron