Ferihegy repülőtér: Megsérült a Malév krétai gépe

Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 2479 fő
  • Képek - 2478 db
  • Videók - 206 db
  • Blogbejegyzések - 781 db
  • Fórumtémák - 53 db
  • Linkek - 202 db

Üdvözlettel,

Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 2479 fő
  • Képek - 2478 db
  • Videók - 206 db
  • Blogbejegyzések - 781 db
  • Fórumtémák - 53 db
  • Linkek - 202 db

Üdvözlettel,

Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 2479 fő
  • Képek - 2478 db
  • Videók - 206 db
  • Blogbejegyzések - 781 db
  • Fórumtémák - 53 db
  • Linkek - 202 db

Üdvözlettel,

Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 2479 fő
  • Képek - 2478 db
  • Videók - 206 db
  • Blogbejegyzések - 781 db
  • Fórumtémák - 53 db
  • Linkek - 202 db

Üdvözlettel,

Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.


 

 

 

 

 

A sérült Malév gép

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


2011. június végén a heraklioni repülőtéren leszálló Boeing–737-800-as farokrésze hozzácsapódott a kifutópálya betonjához.


A Blikk birtokába került fotó tanúsága szerint a nem éppen zökkenőmentes landolás jelentős károkat okozott a gépben. Egy Blikk által megkérdezett pilóta szerint a repülőtér különleges időjárási körülményei miatt a szokásosnál 20-40 kilométer per órával nagyobb sebességgel kellett volna megközelíteni a repteret.

 

 

A járaton utazott Kálmán Olga, az ATV műsorvezetője, aki a csatornának arról számolt be, hogy leszálláskor mintha visszapattant volna a repülő a kifutópálya betonjáról. Szakértőnk szerint ez nagy valószínűséggel így is történt.

– A repülőteret a tenger felől közelítette meg a gép, ahol sokkal hidegebb és sűrűbb a levegő, mint a szárazföld fölött – magyarázta a neve elhallgatását kérő bennfentes. – Itt a szél iránya és sebessége bármikor változhat. A szembeszélben a landolást megkezdő gép közvetlenül a felszín fölött hirtelen hátszélbe kerülhetett, ez pedig szinte „lenyomta" a gépet a betonra, ahonnan azonnal visszapattant a levegőbe – tette hozzá.

A pilótáknak mindössze pár másodperc alatt kellett megfelelő döntést hozniuk.

 

 

 

Kálmán Olga, az ATV műsorvezetője a Malév-gépen utazott Krétára

 

– Mindenképpen meg kellett állítsák a gépet a viszonylag rövid, mindössze 2700 méteres pályán. Valószínűleg „hasra húzták a botot", ami annyit tesz, hogy a magassági kormányt a lehető legjobban visszahúzták. Viszont ez együtt járt azzal, hogy a gép olyan szögbe került, hogy a farka leért a betonra – összegezte a szakember. A Malév egy szerelőcsapatot küldött Görögországba. A vizsgálatnak hatalmas tétje van, ugyanis ez a fajta, a szaknyelven „tailstrike"-nak nevezett baleset rengeteg meghibásodást okozhat, melyek adott esetben csak jóval később jelentkeznek a repülőgépen.

A balesetről a Malév a vizsgálat lezárultáig nem kívánt nyilatkozni.


Mint ka képen is látszik, olyan komolyan megsérült a hétvégén Krétán a Malév Boeing 737-800-as repülőgépe, amelynek farokrésze leszállás közben a futóhoz ért, hogy egészen biztosan hosszabb időt, esetleg hónapokat vesz igénybe a repülő javítása. Mivel a legnagyobb kapacitású gépről van szó, amely a legforgalmasabb időszakban, a nyaralószezonban esik ki a flottából, majdnem biztosan másik gépet kell bérelnie a cégnek a javítás időtartamára, erről holnap akár döntés is születhet, a cég már bekérte az árajánlatokat.

 

Szabad, bérbe vehető repülőgép több is van a piacon – tudta meg lapunk nem hivatalos, de megbízható iparági forrásokból.

 

Egy repülő bérleti díja normális piaci körülmények között listaárakon havi százezer eurót, vagy annak többszörösét is kitevő tétel lehet (százezer euró megközelítőleg huszonhétmillió forint), így a hónapokra vetített bérleti díj elméletileg egészen bizonyosan sok tízmilliós tétel, extrém esetben meghaladhatja a százmilliót is – e költségét pedig nem téríti meg a légitársaságnak a biztosító.

 

Bizonyosan hosszabb időt vesz igénybe a Malév hétvégén megsérült Boeing-jének a megjavítása, így már majdnem biztos, hogy a Malévnak repülőt kell bérelnie. Ez a listaárak alapján minimum százezer eurós tétel, holnap hozhatnak végleges döntést.
Szabad, bérbe vehető repülőgép több is van a piacon.

 

Egy repülő bérleti díja normális piaci körülmények között listaárakon havi százezer eurót, vagy annak többszörösét is kitevő tétel lehet (százezer euró megközelítőleg huszonhétmillió forint), így a hónapokra vetített bérleti díj elméletileg egészen bizonyosan sok tízmilliós tétel, extrém esetben meghaladhatja a százmilliót is – e költségét pedig nem téríti meg a légitársaságnak a biztosító. A végső bérleti díj azonban a Malév és a bérbeadó közötti tárgyalásokon dőlhet majd el.


A javítás költségeit viszont téríti a biztosító, de az önrész további euró tízezrekbe kerülhet, így a Malév kára igen komoly a hétvégi baleset miatt. A gép törzsének olyan nagy számú alkotóeleme sérült meg, hogy a mai ismeretek szerint a javítást bizonyosan csak a helyszínen, azaz Kréta repülőterén lehet elvégezni. Ez tovább növeli a költségeket, igaz, ezt fedezi a biztosító.


Végleges döntést ez ügyben a napokban hozhatnak, mivel a gép nem a Malév, hanem az ILFC lízingcég tulajdona. A NOL úgy tudja, hogy a Boeing és az ILFC mérnökei holnap érkeznek Heraklion repterére, hogy megvizsgálják a gépet és döntsenek a javításról, vagy arról, hogy részleges helyreállítás után a géppel átrepüljenek egy olyan reptérre, ahol megvan a megfelelő javító-infrastruktúra, azaz hangárok és javító-cég.
Értesüléseink szerint a gép biztosan javítható, s nem merült fel az sem, hogy gazdasági okokból a selejtezése mellett döntsenek.

 

 

NOL

Címkék: kréta ladolás malév sérül

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

B Klári üzente 13 éve

Lassan befejeződik a nyár elején Heraklionban balesetet szenvedett HA-LOC lajstromjelű repülőgép javítása. Előzetes tervek szerint a repülőgép a jövő hét elején érkezik Budapestre.

Közben lezajlott a Malév belső vizsgálata az eseménnyel kapcsolatban, melyet az FDR, a CVR, valamint a pilóták beszámolói alapján végeztek el. Ennek alapján megállapították, hogy pilótahiba okozta a Heraklionban történt balesetet.
A vizsgálat alapján a repülés utolsó fázisában a sebesség számított érték alá csökkent, a főfutók berugózásakor a gázkarok nem alaphelyzetben voltak, a féklapok pedig benti helyzetben maradtak, ezek miatt az ilyenkor fellépő un. elszívó hatás során helytelen repüléstechnikai reakciók születtek, különös tekintettel a sugárfék berugózás előtti alkalmazására.
A légitársaság a vizsgálati eredmények alapján a kapitányt elbocsátotta, az első tiszt pedig szimulátoros és helyismereti tréning után újra dolgozhat. (FWM)

Válasz

B Klári üzente 13 éve

Mivel a vizsgálat tart, hivatalosan meg nem erősített információk még nem állnak rendelkezésre, de több helyről származó információ érkezett be a Malév heraklioni repeseményéről, illetve annak következményeiről. A HA-LOC repülőgépről készült képek arra utalnak, hogy a repülőgép geometriája is sérülhetett, magyarán a törzs szerkezete deformálódott, beleértve a hermetikus utastérszakaszt is.
Annyi látható a fenti képanyagból, hogy a gép farokrésze a középső hosszmerevítő vonalában berogyott, eredeti ívét elvesztette a beton síkjára nyomódva. A probléma az ilyen sérülésekkel az, hogy nem olyan egyszerű a javításuk, mint egy gépkocsi lemezfelületeinek kiegyengetése. A szerkezet ugyanis hosszmerevítők és törzskeretek hálószerű szerkezetével erősített lemez. A szerkezet torzulása a nyílászárók normális záródását gátolja. Ráadásul a farokcsúszó előtt nem sokkal ér véget az utastér hermetikus része. Ez egy nyomástartó edény végének fogható fel, mint egy gázpalack alja. Utazómagasságon több tonna nyomás feszíti ezt a hátfalat, hogy az utastérben a földihez közel hasonló légnyomás maradjon. Hivatalos neve: aft pressure bulkhead (body station 1016). A fenti képeken látható, hogy a farokcsúszótól előre épp ez a keret ért le először.
Arról még nincs információ, hogy a gép hosszában, a szárnyközép (centroplán, center box) vonalától kiindulva keletkezett-e törzshajlási deformáció, de ezen hibák javítása sem egyszerű feladat az adott körülmények közt. A gép sorsáról tudomásunk szerint még nincs döntés.
A komolyabb sérülések javítására a legtöbb görög nyaralóhelyen lévő repülőtérhez hasonlóan Heraklion szintén nem rendelkezik infrastruktúrával. Ezek a javításához ugyanis a repülőgép nagyon komoly megbontásával járnak. A Boeing fel van készülve ilyen jellegű javítások telepített elvégzésére is. Ez azonban Heraklionban valószínűleg egy mobil szerelőhangár felállításával kezdődne.

A tailstrike események egyébként nem igazán ritkák. A közhiedelemmel ellentétben NEM felszálláskor történik több farokleütődés, hanem leszállás közben. Mindkét nagy repülőgépgyártó felhívja erre a figyelmet a saját oktatóanyagaiban. A farokcsúszók valójában inkább a felszálláskori farokleütődést képesek megfélkezni. Ennek oka részben az, hogy a repülőgép felszálláskor már közel, vagy teljesen kirugózott futóművel emelkedik el, így a kerék és a farokcsúszó közti egyenes nem érinti a törzset. Emellett a keletkező nyomaték is kisebb.
Elpattanásos leszálláskor viszont gyorsan kell dönteni. Mindkét gyártó kézikönyveiben hangsúlyozottan szerepel, hogy nem szabad emelni, illetve nem szabad hagyni emelkedni a gép orrát. Az orr elemelkedését a szárny felső felületén nyíló féklapok, spoilerek is generálják. Erre rá kell tartani.

arepules.blogspot.com

Válasz

B Klári üzente 13 éve

Így is van! A Hudson folyóba szálló gépről se úgy terjedt a hír, hogy tönkre ment egy gép leszállás közben, hanem hogy a hős pilóta megmentett egy egész gépnyi utast!

Válasz

Toldy András üzente 13 éve

„hasra húzták a botot" mást nem is tehettek - katasztrófát előztek meg , köszönet nekik a megmentett életekért !!!!
András

Válasz

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu