Ferihegy repülőtér: 58 éves a Ferihegyi repülőtér 1-es terminálja

Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 2479 fő
  • Képek - 2478 db
  • Videók - 206 db
  • Blogbejegyzések - 781 db
  • Fórumtémák - 53 db
  • Linkek - 202 db

Üdvözlettel,

Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 2479 fő
  • Képek - 2478 db
  • Videók - 206 db
  • Blogbejegyzések - 781 db
  • Fórumtémák - 53 db
  • Linkek - 202 db

Üdvözlettel,

Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 2479 fő
  • Képek - 2478 db
  • Videók - 206 db
  • Blogbejegyzések - 781 db
  • Fórumtémák - 53 db
  • Linkek - 202 db

Üdvözlettel,

Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 2479 fő
  • Képek - 2478 db
  • Videók - 206 db
  • Blogbejegyzések - 781 db
  • Fórumtémák - 53 db
  • Linkek - 202 db

Üdvözlettel,

Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

58 éves a Ferihegyi repülőtér 1-es terminálja

 

1950. május 7-én nyílt meg a Ferihegyi repülőtér 1-es terminálja.

 

 

Az eredetileg polgári-katonai-sport repülésekre szánt létesítmény építésére 1939-ben írták ki a pályázatot és a 21 beérkezett pályamunka közül a nyertes végül a Le Corbusier francia építészsztár mellett inaskodó ifjabb Dávid Károly lett.

A terv fő formai különlegessége az volt, hogy a Dávid által elképzelt vasbeton szerkezetű téglaépület alaprajza egy repülőgép felülnézeti sziluettje. A gép törzse az indulási-érkezési csarnok, vízszintes vezérsíkja a város felőli homlokzat, szárnyai pedig a felszálló-mező felé néző emeletes épületrészek.

Highslide JS

 

Az épülettömb kifutópályára néző frontjára - vagyis a repülő” orrára - Dávid kilátóteraszt és terméskő borítású oszlopokon álló két irányítótornyot is tervezett, ezek mintázták a képzeletbeli repülőgép motorjait. Az 1942 tavaszán megkezdett építkezésen alkalmazott vasbeton-technológia, ha világújdonságnak nem is, de akkor még csak a legbátrabbak által használt megoldásnak számított.

 

A repülőtér a II. világháború idején aztán heves bombázásokat élt át, helyreállítását pedig 1947-ben kezdték meg Dávid eredeti tervei alapján. A három éves terv keretében negyvenmillió forintot szavaztak meg a munkálatokra. Az átadási ceremóniára 1950. május 7-én, egy vasárnapi napon került sor és az ekkorra elkészült részek biztosították az 1946-ban megalakult és ekkor még csak néhány külföldi járatot üzemeltető Magyar-Szovjet Polgári Légiforgalmi Rt. itteni működését.

Az első évben a repülőtér 4 786 járatot fogadott és 17 133 utast szolgált ki.


Highslide JS

 

A budapesti repülőtér igazi fellendülése a hatvanas évek elején kezdődött meg, amikor a repülőtér forgalma 359 338 főre nőtt. Egyre több országba indultak menetrendszerinti és alkalmi járatok, valamint áruszállító gépek.

 

Ez tette szükségessé azt a nagymértékű fejlesztést, amelynek nyomán 1985-re aztán felépült a 2A, majd 1998-ban a 2B terminál. Ettől kezdve a régi, 1-es terminál fokozatosan vesztett jelentőségéből, 2000-ben pedig be is zárt. Reneszánsza 2003-ban, a low-cost légitársaságok megjelenésével kezdődött el. Májusban még csak kísérleti jelleggel nyitotta meg kapuit, de mivel a kísérlet bevált, 2005 nyarára a Budapest Airport az eredeti rajzok alapján teljesen újjáépítette a terminált, hogy teljes befogadóképességével működhessen tovább.

 

Az 1-es terminál felújításakor a műemlékvédelem volt az elsőrendű szempont, hiszen a Puskás Ferenc Stadion vagy az Erzsébet téri buszpályaudvar mellett ez az építészeti modernizmus egyik legszebb magyarországi és európai szinten is kiemelkedő példája. Ferihegy 1 utasforgalmi épülete Európában és a világban egyedülálló, hiszen egy a 21. századi követelményeknek maximálisan megfelelő repülőtér üzemel műemléki környezetben.

Highslide JS

 

A rekonstrukció olyan jól sikerült, hogy az 1-es terminál Európa legrangosabb örökségvédelmi díját, az Europa Nostra-t nyerte el 2007-ben. Az Európai Bizottság és az Europa Nostra elnevezésű páneurópai örökségvédelmi szervezet közös díját a T1 a műemléki tereinek, a központi csarnok, a galéria és a bútorok helyreállításáért együttesen kapta.

 

A Budapest Airport a jövőben az 1-es terminál fejlesztését a műemlékvédelmi előírások maximális betartásával kívánja végrehajtani. A jelenlegi védett épülethez nem nyúl, az majd az induló forgalmat szolgálja ki és egy új terminált építenek az érkező utasok számára.

 

(OTS Hírvonal anyaga és képei) MTI

Címkék: ferihegy repülőtér terminál

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu