Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
1950. május 7-én nyílt meg a Ferihegyi repülőtér 1-es terminálja.
Az eredetileg polgári-katonai-sport repülésekre szánt létesítmény építésére 1939-ben írták ki a pályázatot és a 21 beérkezett pályamunka közül a nyertes végül a Le Corbusier francia építészsztár mellett inaskodó ifjabb Dávid Károly lett.
A terv fő formai különlegessége az volt, hogy a Dávid által
elképzelt vasbeton szerkezetű téglaépület alaprajza egy repülőgép
felülnézeti sziluettje. A gép törzse az indulási-érkezési csarnok,
vízszintes vezérsíkja a város felőli homlokzat, szárnyai pedig a
felszálló-mező felé néző emeletes épületrészek.
Az épülettömb kifutópályára néző frontjára - vagyis a repülő” orrára - Dávid kilátóteraszt és terméskő borítású oszlopokon álló két irányítótornyot is tervezett, ezek mintázták a képzeletbeli repülőgép motorjait. Az 1942 tavaszán megkezdett építkezésen alkalmazott vasbeton-technológia, ha világújdonságnak nem is, de akkor még csak a legbátrabbak által használt megoldásnak számított.
A repülőtér a II. világháború idején aztán heves bombázásokat élt át, helyreállítását pedig 1947-ben kezdték meg Dávid eredeti tervei alapján. A három éves terv keretében negyvenmillió forintot szavaztak meg a munkálatokra. Az átadási ceremóniára 1950. május 7-én, egy vasárnapi napon került sor és az ekkorra elkészült részek biztosították az 1946-ban megalakult és ekkor még csak néhány külföldi járatot üzemeltető Magyar-Szovjet Polgári Légiforgalmi Rt. itteni működését.
Az első évben a repülőtér 4 786 járatot fogadott és 17 133 utast szolgált ki.
A budapesti repülőtér igazi fellendülése a hatvanas évek elején kezdődött meg, amikor a repülőtér forgalma 359 338 főre nőtt. Egyre több országba indultak menetrendszerinti és alkalmi járatok, valamint áruszállító gépek.
Ez tette szükségessé azt a nagymértékű fejlesztést, amelynek nyomán 1985-re aztán felépült a 2A, majd 1998-ban a 2B terminál. Ettől kezdve a régi, 1-es terminál fokozatosan vesztett jelentőségéből, 2000-ben pedig be is zárt. Reneszánsza 2003-ban, a low-cost légitársaságok megjelenésével kezdődött el. Májusban még csak kísérleti jelleggel nyitotta meg kapuit, de mivel a kísérlet bevált, 2005 nyarára a Budapest Airport az eredeti rajzok alapján teljesen újjáépítette a terminált, hogy teljes befogadóképességével működhessen tovább.
Az 1-es terminál felújításakor a műemlékvédelem volt az elsőrendű
szempont, hiszen a Puskás Ferenc Stadion vagy az Erzsébet téri
buszpályaudvar mellett ez az építészeti modernizmus egyik legszebb
magyarországi és európai szinten is kiemelkedő példája. Ferihegy 1
utasforgalmi épülete Európában és a világban egyedülálló, hiszen egy a
21. századi követelményeknek maximálisan megfelelő repülőtér üzemel
műemléki környezetben.
A rekonstrukció olyan jól sikerült, hogy az 1-es terminál Európa legrangosabb örökségvédelmi díját, az Europa Nostra-t nyerte el 2007-ben. Az Európai Bizottság és az Europa Nostra elnevezésű páneurópai örökségvédelmi szervezet közös díját a T1 a műemléki tereinek, a központi csarnok, a galéria és a bútorok helyreállításáért együttesen kapta.
A Budapest Airport a jövőben az 1-es terminál fejlesztését a műemlékvédelmi előírások maximális betartásával kívánja végrehajtani. A jelenlegi védett épülethez nem nyúl, az majd az induló forgalmat szolgálja ki és egy új terminált építenek az érkező utasok számára.
(OTS Hírvonal anyaga és képei) MTI
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Budapest Airport: megdőlt a nyári forgalmi csúcs
200 szobás szállodát építenének a Liszt repülőtéren
Hol lesz a repülőtéri kápolna az építkezés lezárta után?
Sky Court Ferihegy fejlesztésének története építész szemmel