Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Az ember próbálkozása, lelkesedése hogy végül eredményekhez
vezetett, először léggömbbel, majd léghajóval végül repülővel
emelkedhetett a magasba.
Néhány fontosabb évszám:
1738 Bernoulli – áramlástan
1783 Montgolfier – ballon
1853 Sir George Cayley – az első vitorlázórepülés
1890. Wright testvérek – az első „kormányozható” repülő
1891. Otto Lilienthal „A madarak repülése” 15m siklás (1896 baleset)
1903 Kitty Hawk (Wright testvérek) első motoros repülés (36m, 12 s)
1955 Francis Rogallo – sárkányrepülő
1960-as évek: irányítható ejtőernyő
Itt jut eszembe dr.Bocsák Béla mondása, amit még régebben valahol olvastam:
„ne
felejtsük el, ahhoz hogy a madarak repülni tudjanak évmilliókra volt
szükség, és ne gondoljuk, hogy mi pár hónap vagy év alatt valóban meg
tanulhatunk repülni.”
A siklóernyőzés ma a legszabadabb és
legkönnyebben elsajátítható repülési forma. Mivel a szárny és a beülő
elfér egy hátizsákban, igen könnyen összepakolható és szállításához nem
kell semmilyen jármű. A legszebb az egészben, amikor az ismeretlenbe
repülve valahol leszálsz, összepakolod a felszerelést, kideríted hova
kerültél, aztán felszállsz egy vonatra, és hazafelé indulsz. Persze
fejben még ott vagy a levegőben. Valaki mindig megkérdezi: -mi van
abban a nagy zsákban?-a repülőm-felelem.
Ilyenkor általában
hitetlenkedve csiválják fejőket, a legtöbben nem tudják elképzelni,
hogy létezik repülő eszköz melynek fel és leszállásához nincs szükség
repülőterekre.
Nos itt a lehetőség, hogy te is kipróbáld, élményeket
szerezz, és az életeddé váljon ez a sportág, amibe ha egyszer
beleszeret az ember, akkor egy olyan világba csöppen, ami életreszló
élményeket ad majd. De sohasem szabad elfelejteni hogy a helyes
hozzáállás elengedhetetlen feltétele a biztonságos repülésnek. Ha az
ember betartja a fokozatosság törvényét, és nem vakmerőn próbál
tapasztalatokat szerezni-nagymenőzni, akkor ez a sport biztonságosabb,
mint a síelés.
1 idézet: Ovidius:az átváltozások c.versciklusból.forditotta Muraközi Gyula.
Gerhard Wissmann:A repülés története Ikarosztól napjainkig 24oldal.Táncsics könyvkiadó
2 idézet: Migne:Patrológia Graeco-Latina 139.kötet, 458 oldal.Wissman: a repülés története…Táncsics, 1964. 31 oldal.
3 idézet: Wissmann: a repülés története…Táncsics, 1964. 49. oldal.
A japánok megelőzhették volna a Wright testvéreket:
Egy
japán repülési szakértő szerint a japánok megelőzhették volna a Wright
testvéreket a világ első motoros és teljesen ember által irányított
repülésében.
Az Agence France-Press értesülései szerint Tsuneo
Noguchi aerodinamikai professzor meggyőződése, hogy Chuhachi Ninomiya,
aki 1866-ban egy szamuráj negyedik fiaként látott napvilágot, akár egy
teljes évtizeddel is megverhette volna a Wright testvéreket, ha
előteremti a pénzt, hogy motort vásároljon az általa tervezett
repülőgéphez.
Ninomiya
korabeli gépe Bár az idei évet Orville és Wilbur Wright eredményeinek
századik évfordulójaként ünnepelik, ez egyben a 112. évfordulója az
ember nélküli motoros repülésnek is, melyet Ninoyima forradalmi Karasu,
magyarul Holló monoplánjának köszönhetünk. A gép fix szárnyakkal,
gumiszalagos meghajtású propellerrel és három kerékből álló futóművel
rendelkezett, utóbbi 1930 után vált normává a repülőgépeken. Ninoyama
úttörő munkáját a hét elején ünnepelték Japánban.
Noguchi szerint
Ninoyama tervezési alapelvei - különös tekintettel a fix szárnyakra,
amikor a legtöbb európai úttörő még a csapkodó szárnyakkal
kísérletezett - jó úton haladtak hogy megvalósítsa az emberi motoros
repülést.
Nem elfogult, nacionalista dicsekvésként, Noguchi
megépített egy repülőgépet, a Tamamushit (Ékszer Bogár), ami Ninomiya
egy másik tervén alapult, a reprodukcióval 50 métert repült 1991
áprilisában.
"Az eredeti Tamamushi terv stabilitási problémák miatt
alkalmatlan lett volna a repülésre. Chuhachi valószínűleg kudarcot
vallott volna az első kísérletnél, azonban nem sokáig tartott volna
számára kikövetkeztetni és kijavítani a hibát" - mondta az
aerodinamikai szakértő, akinek csupán egy horizontális stabilizátort és
egy hátsó vezérsíkot kellett a géphez építenie a sikeres repüléshez.
"Ha
lett volna egy 12 lóerős motorja, már a Wright testvérek sikere előtt
repülhetett volna, akár 12 évvel" - mondta Noguchi, aki most egy
repülési tanácsadó cég vezetője. Ninomiya történetének talán
legérdekesebb rész az a tény, hogy pusztán megfigyeléseinek
köszönhetően jutott el a repülés kulcsfontosságú műszaki alapelveihez -
a felhajtóerő, sebesség és szárny fesztávolság közötti összefüggésekhez
- más országok repülési úttörőitől teljesen függetlenül.
A fenti gép eredetijével Richard Pearse 1903-ban, 3 hónappal
a Wright fivérek motoros repülése előtt 330 láb távolságra repült
"Európában
rengeteg publikáció látott napvilágot, és a repülés úttörői
megosztották egymással információikat, Ninomiya azonban teljesen el
volt zárva Európától" - magyarázta Noguchi. Elképzeléseit egymaga
fejlesztette tovább minden képzettség nélkül, a természet
megfigyelésével.
Ninomiya sikerét megakadályozta egy motor
megszerzése, ami megfizethetetlenül drága volt abban az időben.
Támogatási kéréssel fordult a hadsereghez, ám miután többször is
elutasították. Üzletet alapított Oszakában, hogy ezáltal gyarapítsa
vagyonát, ami azonban túl hosszú folyamatnak bizonyult a sikerhez és
ekkor már túl késő volt. A Wright testvérek sikeres repülése
elcsüggesztették Ninoyimát.
"Miután eljutott hozzá a hír,
abbahagyta terveinek fejlesztését és dokumentumainak nagy részét
elégette" - mondta Noguchi. Azonban a hadseregnek küldött tervrajzok
fennmaradtak, így vált lehetővé a Tamamushi megalkotása.
Ninomiya,
1936-ban, 70 éves korában halt meg, de nem megkeseredett
visszavonultságban. 1920-ben a terveit visszautasító tiszt megkésve
ugyan, de elnézést kérő levelet írt, felajánlva Ninomiya számára egy
kinevezést, melynek köszönhetően a "Japán repülőgép atyjaként" tartja
számon a japán repülési társadalom mind a mai napig.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A repülés története
Felnőtt repülős történet: igaz, vagy nem igaz?
állam és sólyom
Almásy László és az egyiptomi repülés története