Ferihegy repülőtér: Egységes Európai Égbolt elfogadása lehetővé teszi az eukonform pilótajogosítást

Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 2479 fő
  • Képek - 2478 db
  • Videók - 206 db
  • Blogbejegyzések - 781 db
  • Fórumtémák - 53 db
  • Linkek - 202 db

Üdvözlettel,

Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 2479 fő
  • Képek - 2478 db
  • Videók - 206 db
  • Blogbejegyzések - 781 db
  • Fórumtémák - 53 db
  • Linkek - 202 db

Üdvözlettel,

Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 2479 fő
  • Képek - 2478 db
  • Videók - 206 db
  • Blogbejegyzések - 781 db
  • Fórumtémák - 53 db
  • Linkek - 202 db

Üdvözlettel,

Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 2479 fő
  • Képek - 2478 db
  • Videók - 206 db
  • Blogbejegyzések - 781 db
  • Fórumtémák - 53 db
  • Linkek - 202 db

Üdvözlettel,

Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

 

 

Az uniós csatlakozás óta egyre több ember számára fontos, hogy a megszerzett képesítése ne csak itthon legyen érvényes, elfogadott, hanem Európa valamennyi országában.

 

A pilóták már a csatlakozás előtt is arra törekedtek, hogy jogosításaik ne szabjanak határt a munkájuknak, hobbijuknak. Már valóban csak a formalitásokra várnak, hogy ez a kívánságuk megvalósuljon.

 

 

A részletekről Bátori Lászlót, a Polgári Repülési Osztály vezetőjét kérdeztük.


– Mióta várnak arra a hazai pilóták, hogy itthon is bevezessék ezt a rendszert?


– Már hosszú évek óta. Gyakorlatilag ez az FCL, Flight Crew Licence az első formájában 15 évvel ezelőtt jelent meg, amikor Magyarország még csak társult tagja volt a JAA-nak (Joint Aviation Authorities, európai légügyi hatóságok közössége).
Az első és legfontosabb lépés, hogy ez jogszabályban megjelenjen itthon, s leváltsa a jelenleg ezzel foglalkozó 5/2001-es KÖVIM rendeletet. A tervezet elkészült, a szükséges szakmai egyeztetéseket is lefolytatták. Reményeink szerint a legrosszabb esetben is heteken belül meg kell jelennie az új rendeletnek.

 

A következő lépés a rendelet bevezetése. Szerencsére nem kell a nulláról indulnunk, mert a  Légiközlekedési Igazgatóság már régóta foglalkozik a témával, és a szakszolgálati engedélyezés, valamint a kiképző szervezetek engedélyezése terén ennek a jogszabálynak bizonyos részleteit már alkalmazzuk is.

 

A jogszabálytervezet a megjelenés után 90 nappal lép hatályba, így három hónapos felkészülési időt biztosít az alkalmazáshoz a hatóságnak, a vállalkozásoknak és a pilótáknak. Nálunk ez abból áll, hogy az eljárásainkat hozzáigazítjuk ehhez a rendszerhez, s közben kiképezzük a leendő vizsgáztatókat.

 

A következő lépés, hogy a jelenleg engedéllyel rendelkező repülőiskolák, kiképző szervezetek munkáját kell áttekintenünk abból a szempontból, hogy mennyiben felel meg a jelenlegi tevékenységük ennek a standardnek. A szakszolgálati engedélyeket is át kell alakítani, mert más lesz a formátumuk.


– Kiknek kell különbözeti vizsgát tenniük?


– Mivel az eljárásainkat évek óta igyekszünk harmonizálni, így nem feltétlenül jelent mindenkinek vizsgát a változás. A pilóták zömét nem érinti majd, és senki sem veszíti el a jogosítását. Ma a pilóta szakszolgálati engedély évente, illetve kétévente jár le, attól függően, hogy kereskedelmi vagy magán-pilótaengedélyről van szó. Ezután a jogosítások fognak lejárni. Tehát ha valakinek van műszerjogosítása, kétmotoros repülőre szóló jogosítása vagy kereskedelmi pilóta jogosítása, akkor ezek mind külön-külön járnak le, és egyenként kell majd őket meghosszabbítani. Valószínűleg azokat a jogosításokat, amelyeket nem használnak, a jövőben nem fogják meghosszabbítani a pilóták, mert az adminisztráción és a vizsgán túl a költségek is többszöröződnek.

 

Más követelményeket támasztunk a légitársaságok pilótáival szemben, mint amit a hobbipilótáktól várunk el. Már a korábbi ICAO-standard is jól elkülönítette ezt a két kategóriát. A legnagyobb változást az új rendelet életbelépésével a repülőiskolák és a kiképző szervezetek engedélyezésénél tapasztalhatjuk majd. A magánpilóta szakszolgálati engedélyek megszerzése érdekében folytatott képzéseknél egy ideje már a várható változások figyelembevételével történik szinte minden, így ezen a téren inkább csak adminisztrációs változások várhatók. A legnagyobb különbséget ott lehet majd észlelni, ahol a műszerrepülő, illetve a kereskedelmi jogosítás megszerzése érdekében oktatnak. Nekik kell sokkal szigorúbb követelményekkel szembenézniük. Nagy meglepetést persze ez sem jelent majd a számukra, hiszen a Légiközlekedési Igazgatóság már mindenkinek kiküldött egy kérdőívet, amelynek segítségével fel tudják mérni a tevékenységüket, illetve azt, hogy hol tartanak pillanatnyilag ahhoz képest, amit az új követelményrendszer ró rájuk.


A harmadik nagy csoportba a légitársaságok pilótái tartoznak. Ők nemzetközi környezetben működnek, a partnerek is folyamatosan ellenőrzik őket, így szinte már a gyakorlatban alkalmazzák mindezt. Bár jogilag egyelőre még nincs rá kötelezettségük, de valójában – de facto – a piaci környezetük okán ezeket az előírásokat követik.

Mindazonáltal nem lesz egyszerű az átállás, mivel közel 8000 szakszolgálati engedélyt kezelünk a légiutas-kísérőktől a sárkányrepülőkön át a légitársaságok pilótáiig. Terveink szerint ha megjelenik a jogszabály, akkor minden különösebb kérelem nélkül elkezdjük ezeknek az engedélyeknek az átsorolását, és mindenki megkapja az új engedélyét. Így nekik az első hosszabbításoknál kell majd azoknak a konkrét feltételeknek megfelelniük, amit ez a jogszabály előír.


– Várható-e, hogy ezáltal fajsúlyosabb lesz a  pilótaengedély?


– Mindenképpen, hiszen nehéz lenne tagadni, hogy az utóbbi időben kicsit felhígult ez a tevékenység. Ennek részben az volt az oka, hogy a Légügyi Hatóság is csak korlátozott létszámban tudott ezzel foglalkozni. Ez szerencsére jó irányban változott, jelentős létszámfejlesztések voltak. Az is tény, hogy az előírások és a jogszabályok terén is akadtak hiányosságok. Remélhetőleg az új miniszteri rendeletnek köszönhetően sokkal hatékonyabban tudunk működni, és ezt a problémát a gyökerénél, a képzéseknél tudjuk megragadni, ami repülésbiztonsági szempontból fontos. A képzési tevékenység engedélyezésére a jelenlegi jogszabály nem ír elő részletes feltételeket, ám ezután egyfajta természetes szelekciót jelent, hogy csak azok a képzőhelyek maradhatnak talpon, ahol a kiképzést a megnövekedett követelmények szerint végzik.
– Ezzel megszűnik a nemzetközi szakszolgálati turizmus, hiszen itthon is meg lehet majd szerezni a jogosítást…


– Részben, mivel azok az európai országok tudják majd fogadni a pilótáinkat, ahol az FCL-t alkalmazzák, de a tengerentúli országok zömében ezután is szükség lesz különbözeti vizsgára.


– Mikortól várható, hogy az első megerősítő vizsgára sor kerül?


– Mindennek az alapja a jogszabály. Mi már nagyon várjuk, hogy megjelenjen. Számításaink szerint a tél folyamán kezdődnek az elméleti vizsgák. Ezeknek a kérdésbankját már megkaptuk a JAA-től. Ugyanazokat a kérdéseket fogjuk feltenni, mint kollégáink Nagy-Britanniában, Franciaországban vagy éppen Belgiumban. A gyakorlati vizsgák a szakszolgálati engedélyek lejártából fakadóan a jövő tavaszra várhatóak. A műszerrepülő oktatáshoz használt szimulátorok cserére szorulnak majd, de bizonyára sok iskola vállalja a beruházással járó költségeket a fennmaradás érdekében. A típusjogosítások esetében marad az eredeti gyakorlat, és a már jól bejáratott helyszíneken, vizsgaközpontokban veszik igénybe a szimulátorokat.

 

jetfly.hu

Címkék: eee ii egységes európai jogosítás pilóta égbolt

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

[Törölt felhasználó] üzente 15 éve

Mondjuk az az uberszivas, hogy valakinek megvan a CPL/IR/ME, es ha teszemazt integralt kepzesben kapta meg, akkor utana csak PPL-t oktathat, es akkor is felugyelo oktato alatt. Igy erosen lekorlatozodnak a lehetosegek... (Az, hogy a magyar hatosag elott letett ATPL vizsgat nem fogjak sehol se elfogadni, az csak a hab a tortan, hiaba van kihirdetve az FCL...)
Azert nem lett mindenben fenekig tejfel a dolog...

Válasz

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu