Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
15 éve | B Klári | 1 hozzászólás
Az uniós csatlakozás óta egyre több ember számára fontos, hogy a megszerzett képesítése ne csak itthon legyen érvényes, elfogadott, hanem Európa valamennyi országában.
A pilóták már a csatlakozás előtt is arra törekedtek, hogy jogosításaik ne szabjanak határt a munkájuknak, hobbijuknak. Már valóban csak a formalitásokra várnak, hogy ez a kívánságuk megvalósuljon.
A részletekről Bátori Lászlót, a Polgári Repülési Osztály vezetőjét kérdeztük.
– Mióta várnak arra a hazai pilóták, hogy itthon is bevezessék ezt a rendszert?
–
Már hosszú évek óta. Gyakorlatilag ez az FCL, Flight Crew Licence az
első formájában 15 évvel ezelőtt jelent meg, amikor Magyarország még
csak társult tagja volt a JAA-nak (Joint Aviation Authorities, európai
légügyi hatóságok közössége).
Az első és legfontosabb lépés, hogy ez
jogszabályban megjelenjen itthon, s leváltsa a jelenleg ezzel
foglalkozó 5/2001-es KÖVIM rendeletet. A tervezet elkészült, a
szükséges szakmai egyeztetéseket is lefolytatták. Reményeink szerint a
legrosszabb esetben is heteken belül meg kell jelennie az új
rendeletnek.
A következő lépés a rendelet bevezetése. Szerencsére nem kell a nulláról indulnunk, mert a Légiközlekedési Igazgatóság már régóta foglalkozik a témával, és a szakszolgálati engedélyezés, valamint a kiképző szervezetek engedélyezése terén ennek a jogszabálynak bizonyos részleteit már alkalmazzuk is.
A jogszabálytervezet a megjelenés után 90 nappal lép hatályba, így három hónapos felkészülési időt biztosít az alkalmazáshoz a hatóságnak, a vállalkozásoknak és a pilótáknak. Nálunk ez abból áll, hogy az eljárásainkat hozzáigazítjuk ehhez a rendszerhez, s közben kiképezzük a leendő vizsgáztatókat.
A következő lépés, hogy a jelenleg engedéllyel rendelkező repülőiskolák, kiképző szervezetek munkáját kell áttekintenünk abból a szempontból, hogy mennyiben felel meg a jelenlegi tevékenységük ennek a standardnek. A szakszolgálati engedélyeket is át kell alakítani, mert más lesz a formátumuk.
– Kiknek kell különbözeti vizsgát tenniük?
–
Mivel az eljárásainkat évek óta igyekszünk harmonizálni, így nem
feltétlenül jelent mindenkinek vizsgát a változás. A pilóták zömét nem
érinti majd, és senki sem veszíti el a jogosítását. Ma a pilóta
szakszolgálati engedély évente, illetve kétévente jár le, attól
függően, hogy kereskedelmi vagy magán-pilótaengedélyről van szó. Ezután
a jogosítások fognak lejárni. Tehát ha valakinek van műszerjogosítása,
kétmotoros repülőre szóló jogosítása vagy kereskedelmi pilóta
jogosítása, akkor ezek mind külön-külön járnak le, és egyenként kell
majd őket meghosszabbítani. Valószínűleg azokat a jogosításokat,
amelyeket nem használnak, a jövőben nem fogják meghosszabbítani a
pilóták, mert az adminisztráción és a vizsgán túl a költségek is
többszöröződnek.
Más követelményeket támasztunk a légitársaságok pilótáival szemben, mint amit a hobbipilótáktól várunk el. Már a korábbi ICAO-standard is jól elkülönítette ezt a két kategóriát. A legnagyobb változást az új rendelet életbelépésével a repülőiskolák és a kiképző szervezetek engedélyezésénél tapasztalhatjuk majd. A magánpilóta szakszolgálati engedélyek megszerzése érdekében folytatott képzéseknél egy ideje már a várható változások figyelembevételével történik szinte minden, így ezen a téren inkább csak adminisztrációs változások várhatók. A legnagyobb különbséget ott lehet majd észlelni, ahol a műszerrepülő, illetve a kereskedelmi jogosítás megszerzése érdekében oktatnak. Nekik kell sokkal szigorúbb követelményekkel szembenézniük. Nagy meglepetést persze ez sem jelent majd a számukra, hiszen a Légiközlekedési Igazgatóság már mindenkinek kiküldött egy kérdőívet, amelynek segítségével fel tudják mérni a tevékenységüket, illetve azt, hogy hol tartanak pillanatnyilag ahhoz képest, amit az új követelményrendszer ró rájuk.
A harmadik nagy csoportba a légitársaságok pilótái
tartoznak. Ők nemzetközi környezetben működnek, a partnerek is
folyamatosan ellenőrzik őket, így szinte már a gyakorlatban alkalmazzák
mindezt. Bár jogilag egyelőre még nincs rá kötelezettségük, de
valójában – de facto – a piaci környezetük okán ezeket az előírásokat
követik.
Mindazonáltal nem lesz egyszerű az átállás, mivel közel 8000 szakszolgálati engedélyt kezelünk a légiutas-kísérőktől a sárkányrepülőkön át a légitársaságok pilótáiig. Terveink szerint ha megjelenik a jogszabály, akkor minden különösebb kérelem nélkül elkezdjük ezeknek az engedélyeknek az átsorolását, és mindenki megkapja az új engedélyét. Így nekik az első hosszabbításoknál kell majd azoknak a konkrét feltételeknek megfelelniük, amit ez a jogszabály előír.
– Várható-e, hogy ezáltal fajsúlyosabb lesz a pilótaengedély?
–
Mindenképpen, hiszen nehéz lenne tagadni, hogy az utóbbi időben kicsit
felhígult ez a tevékenység. Ennek részben az volt az oka, hogy a
Légügyi Hatóság is csak korlátozott létszámban tudott ezzel
foglalkozni. Ez szerencsére jó irányban változott, jelentős
létszámfejlesztések voltak. Az is tény, hogy az előírások és a
jogszabályok terén is akadtak hiányosságok. Remélhetőleg az új
miniszteri rendeletnek köszönhetően sokkal hatékonyabban tudunk
működni, és ezt a problémát a gyökerénél, a képzéseknél tudjuk
megragadni, ami repülésbiztonsági szempontból fontos. A képzési
tevékenység engedélyezésére a jelenlegi jogszabály nem ír elő részletes
feltételeket, ám ezután egyfajta természetes szelekciót jelent, hogy
csak azok a képzőhelyek maradhatnak talpon, ahol a kiképzést a
megnövekedett követelmények szerint végzik.
– Ezzel megszűnik a nemzetközi szakszolgálati turizmus, hiszen itthon is meg lehet majd szerezni a jogosítást…
–
Részben, mivel azok az európai országok tudják majd fogadni a
pilótáinkat, ahol az FCL-t alkalmazzák, de a tengerentúli országok
zömében ezután is szükség lesz különbözeti vizsgára.
– Mikortól várható, hogy az első megerősítő vizsgára sor kerül?
– Mindennek
az alapja a jogszabály. Mi már nagyon várjuk, hogy megjelenjen.
Számításaink szerint a tél folyamán kezdődnek az elméleti vizsgák.
Ezeknek a kérdésbankját már megkaptuk a JAA-től. Ugyanazokat a
kérdéseket fogjuk feltenni, mint kollégáink Nagy-Britanniában,
Franciaországban vagy éppen Belgiumban. A gyakorlati vizsgák a
szakszolgálati engedélyek lejártából fakadóan a jövő tavaszra
várhatóak. A műszerrepülő oktatáshoz használt szimulátorok cserére
szorulnak majd, de bizonyára sok iskola vállalja a beruházással járó
költségeket a fennmaradás érdekében. A típusjogosítások esetében marad
az eredeti gyakorlat, és a már jól bejáratott helyszíneken,
vizsgaközpontokban veszik igénybe a szimulátorokat.
jetfly.hu
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A HungaroControl szerepe az Uniós FAB-CE projektben, az eddig országhatárok mentén széttagolt légtérszerkezet egységesítésében
Egységesült az Európai Égbolt - legalábbis annak szabályozása
Köszönöm nektek a feledhetetlen 9 évet, és örülök hogy részese lehettem a Magyar Nemzeti Légitársaságnak..
Pilóták üdvözölték augusztus 20-án az ünneplőket - fotógaléria