Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
2008. október 21-én hivatalosan is átadták Ferihegyen a 65 milliárd forintos fejlesztési program előkészületi szakaszának két leglátványosabb eredményét, az ideiglenes poggyász-osztályozó csarnokot és átszállófolyosót.
A 2A-t és a 2B-t összekötő SkyCourt (Égi Udvar) nevű terminálrész, a SkyCourt építése jövő éve elején kezdődik és - az eredetileg tervezettnél fél-egy évvel később - 2010 tavaszára fejeződhet be. Az előkészítő munkálatokba az Európai Unió négymillió euróval száll be.
A képen: Stephen Schattney, a Budapest Airport (BA) fejlesztési igazgatója. Az építési területet fallal választják majd el a terminál többi részétől.
Nyitott szívműtét
Ami az aktuális műveletet, az átszállófolyosó és a poggyászosztályozó csarnok átköltöztetését illeti, az Stephan Schattney fejlesztési igazgató szerint leginkább egy nyitott szívműtéthez lesz hasonló. "A csúcsrajáratott terminál talán legfontosabb rendszerét kell bypasszolnunk, hogy aztán megkezdhessük szívének átépítését" – magyarázta a szakember.
Az ígéretek szerint mindez azonban nem fogja zavarni a csak a 2A-t vagy
csak a 2B-t igénybe vevő utasokat, mivel mindkét terminálrész
hermetikusan el lesz zárva az építkezés elől, tette hozzá Szollár
Domokos.
Igaz, az ezeket összekötő átszállófolyosót
igénybevevő utasoknak a jelenleginél többet kell majd gyalogolniuk,
emellett a terminálok előtti parkolás és az épületen kívüli közlekedés
is problémákba ütközhet majd a beruházás idején.
Parkolóház, üzletközpont és kereskedelmi park épül majd Ferihegyen, emellett kibővül a kettes terminál, az egyesen pedig új csarnok fogadja az utasokat.
240 tonnás acélmonstrum
A beruházás jelenleg
még csak az előkészítő szakaszban tart, igaz, két látványos eredményt
már így is fel tud mutatni. Hétfőn ugyanis átadták a kettes terminál
két új, ideiglenes jelleggel felhúzott létesítményét, az 1580
négyzetméteres poggyászosztályozó csarnokot és a 300 méter hosszú
ideiglenes átszállófolyosót, amelyek novembertől szolgálják majd a
kettes terminált.
Az új, mintegy 240 tonnás, acélszerkezetű építményekre azért volt
szükség, mert a jelenlegi poggyászosztályozónak és átszállófolyosónak
helyet adó terminálrészt lebontják, hogy a helyén - a 2A és a 2B
közötti részen - felépítsék Ferihegy új terminálját, a SkyCourtot,
avagy magyar nevén Égi Udvart.
Az építkezés 2009 tavaszán
kezdődik, és várhatóan 2010 tavaszára fejeződik be, mondta el az
mfor.hu-nak Szollár Domokos, a BA szóvivője. Mindez egyébként mintegy
fél-egy éves csúszást jelent az idei év elején közölt tervekhez képest.
Negyvenmillió euró már elment
Az előkészítő munkák eddig 40 millió eurót (10,5 milliárd forintot)
emésztettek fel a fejlesztésre szánt 261 millió euróból (65 milliárd
forintból). A legnagyobb tételt a repülőknek helyet biztosító
észak-nyugati előtér már hónapokkal ezelőtt megkezdett bővítése
jelenti: a 18,3 millió eurós beruházást a VHS Előtér konzorcium végzi,
amelynek a Vegyépszer Zrt. és a Swietelsky Kft. mellett tagja a
repülőteret birtokló német Hochtiefhez tartozó Hochtief Construction AG
Magyarország Kft. is.
Ennél lényegesen kevesebbe, 4,2 millió
euróba került az építkezés miatt kiköltöztetett dolgozóknak helyet
biztosító konténerváros megépítése, valamint a most felavatott
transzferfolyosó és poggyászosztályozó csarnok felhúzása (3,2 millió
euró).
Ami a fejlesztés egészét illeti, annak köszönhetően
Ferihegy nem csak nagyobb, hanem modernebb is lesz, emelte ki Jost
Lammers. A vezérigazgató által ismertetett aktuális ütemterv szerint a
SkyCourt után, 2011-es határidővel megépül az új Cargo-központ, egy
hotel és egy parkolóház is. Ugyanezen időpontig a kettes terminál két
új, a repülőgépeket kiszolgáló szárnnyal fog bővülni, 2012-ig pedig az
egyes terminálon egy új csarnokot húznak fel az érkező utasok számára.
Több lesz a check-in pult - de lesz-e elég utas?
Mindennek
köszönhetően mind a két terminálon több lesz majd a hely, és a
jelenleginél kisebb lesz a tumultus. A fejlesztés nagyságát jelzi, hogy
a kettes terminálon mintegy negyven százalékkal fog növekedni a
check-in pultok száma. Ferihegy 2015-ben már húsz, 2025-ben pedig évi
harmincmillió utas fogadására lesz alkalmas – elvileg.
Az egyelőre kérdéses, megtérül-e a befektetés, azaz bővül-e majd a
várakozásoknak megfelelően az utasszám. Tavaly a repülőtér - éves
szinten négy százalékos növekedést produkálva - 8,6 millió utast
szolgált ki, a következő esztendőkben - Reinhard Kalenda, a BA korábbi
vezérigazgatója szerint - hasonló mértékű, évi öt-hat százalékos bővüléssel, mintegy 2015-re 12-14 milliós forgalommal lehet számolni.
A
növekedésből azonban - feltehetően iparágon kívüli, iparági és "házon
belüli" okok összejátszása miatt - az idei évben már nem lesz semmi.
Egy múlt heti sajtótájékoztatón Dimitrios Gatsonis, a BA
vezérigazgató-helyettese is elismerte, hogy 2008-ban az utasszám
valószínűleg nem fogja meghaladni az előző évit, sőt az is elképzelhető
– tette hozzá -, hogy el fog maradni attól.
Wéber Balázs
Menedzsment fórum
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Megkezdődött a 2-es terminál forgalmi előterének bővítése
Sky Court Ferihegy fejlesztésének története építész szemmel
Kisérleti napkollektorok kerültek az 1-es terminál tetejére
Ferihegy rövid története