Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Megkezdték a földmunkát a Budapest Airport (BA) 2-es terminál forgalmi előterének bővítésére - közölte Szollár Domokos, a BA szóvivője.
Alig hat
nappal azt követően, hogy a Budapest Airport győztest hirdetett a
repülőtér 2-es terminál előtti forgalmi előtér pályázatán a győztes VHS
Konzorcium kedden délután kettőkor átvette a munkaterületet és
megkezdte a földmunkát.
Múlt
héten kedden írta alá a Budapest Airport a szerződést a Vegyépszer
vezette VHS Előtér konzorciummal a terminál forgalmi előtérének
bővítéséről. A munkálatok első szakaszában 76 ezer négyzetméter
alapterületű előtér épül Ferihegyen, amely állóhelyeket biztosít majd a
repülőgépeknek és növeli a légikikötő kapacitását. 2011-ig összesen 170
ezer négyzetméter forgalmi előtér építését tervezi a BA.A forgalmi
előtér bővítése 4,2 milliárd forintba kerül, a konzorciumnak 275 napja
van arra, hogy a munkát teljesítse.
A közlemény szerint 40
centiméter vastag bazaltbeton réteg alatt 70 centiméter vastag
kavicságy gondoskodik arról, hogy a legnehezebb repülőgépek is
használhassák a területet. Az építők 18 ezer négyzetméter aszfaltot,
3100 négyzetméter beton felületet bontanak el, és több mint 100 ezer
köbméter földet mozgatnak meg, hogy aztán megépítsék a mintegy 10
futballpályányi előteret. A bontáshoz és az építéshez több száz
teherautó folyamatos munkájára lesz szükség. Az előtér mellé trafóház
is épül, ez a speciális repülőtéri fényekhez biztosít áramot.
A
munkálatok Ferihegy forgalmát nem befolyásolják, az építkezés alatt a
budapesti repülőtér zavartalanul működik majd. Szollár Domokos úgy
fogalmazott: "kemény tempót diktálva húzunk bele Ferihegy bővítésébe,
hogy tavaszra már az új előtér szolgálhassa ki a légiforgalmat".
Előzmény: Megaberuházás Ferihegyen: indul a tender-henger
Nagyban zajlanak az előkészületei Ferihegyen a repülőteret üzemeltető
BA új tulajdonosa, a Hochtief Airport által nyár elején bejelentett
óriásberuházásnak: csütörtökön a BA benyújtotta a kormánynak a
repülőtér átépítésére vonatkozó koncepciót, mondta el az mfor.hu
kérdésére Szollár Domokos, a BA szóvivője.
A cég ezzel törvényi kötelezettségének tett eleget, hiszen egy 1999-es
kormányrendelet értelmében az önmagában továbbra is állami tulajdonban
lévő repülőtér bővítése csak a kabinet engedélyével történhet meg.
Megjelentek az első tenderek
Ezzel párhuzamosan a BA kiírta a 2011-ig összesen 261 millió eurót (65
milliárd forint) felemésztő beruházás első tendereit. Az uniós
közbeszerzési értesítőben múlt héten megjelent két nyílt közbeszerzési
pályázat szerint a cég a kettes terminál bővítésére, valamint az előtte
lévő forgalmi tér kiépítésére keres beruházókat. A jelentkezési
határidő december harmadika, illetve ötödike.
A pályázók közül december 15-én, illetve 19-én választják ki azokat,
amelyekkel tárgyalásokat kezd a repülőtér vezetése. A két tender
győzteseinek kihirdetésére és a szerződések megkötésére jövő február
végén, a beruházás megkezdésére pedig április-májusban kerül sor,
tudtuk meg Szollár Domokostól.
A repülőgépek által használt forgalmi tér kibővítését a nyertes
pályázónak a szerződés megkötésétől számított nyolc hónapon belül el
kell végeznie, azaz � ideális esetben - ez a beruházás már 2008 végére
befejeződhet.
Ennek során összesen 18 ezer négyzetméter aszfaltot és 3100
négyzetméter betont bontanak el, emellett - a vezetés reményei szerint
folyamatosan növekvő gépforgalom zökkenőmentes kiszolgálása érdekében -
76 ezer négyzetméternyi betonborítású előteret és gurulóutat hoznak
létre.
Tavasszal már bontanak
Ezzel párhuzamosan startol a kettes terminál átépítése is. 2008
áprilisában elkezdik bontani a 2A és 2B közötti, jelenleg funkció
nélküli részt, és a helyén 2009 májusáig egy úgynevezett Skycourt
csarnokot húznak fel mintegy 32 ezer négyzetméteren. Utóbbi főleg
kereskedelmi egységeknek, így éttermeknek, boltoknak fog helyet
biztosítani. Bár a 2A-t és a 2B-t egybeépítik, mindegyik külön funkciót
kap: előbbi a nem schengeni, utóbbi a schengeni utasforgalmat szolgálja
majd ki.
A fejlesztés második szakaszára 2010-2011-ben kerül sor, amikor két új
épületszárnnyal és így 16 új utashíddal bővül majd a terminál. A kiírás
szerint egyébként ezeket a munkálatokat a szerződés megkötésétől
számított három éven belül, azaz várhatóan 2011 tavaszára be kell
fejezni.
A szóvivő szerint a fejlesztések nyomán növekszik a check-in pultok és
a biztonsági ellenőrző kapuk száma, utóbbiak egy helyen fognak majd
központosulni. Így az utasok az eddiginél gyorsabban tudnak majd
"átvergődni" a tranzitba.
Kellemetlen lesz, de fennakadás nélkül
Szollár Domokos azt nem kívánta közölni, mennyit szán a repülőtér a
kettes terminálhoz kapcsolódó fejlesztésekre, de tájékoztatása szerint
ez a legköltségesebb része az összesen 261 millió euróra rúgó
beruházásnak. Bár - mint ahogy a szóvivő elmondta - az építkezés az
utasok számára is "kellemetlen lesz", hiszen a 2A és 2B közötti részt
építési területté nyilvánítják, mindez "a forgalmat nem fogja
számottevően érinteni".
Az egyelőre kérdéses, fog-e a fejlesztésekkel párhuzamosan érdemben
bővülni a 2007-ben összességében igencsak stagnáló utasforgalom.
Reinhard Kalenda, a BA Zrt. korábbi vezérigazgatója szerint az
elkövetkező esztendőkben - az elmúlt 15 év átlagban 11 százalékos
növekedési ütemétől jócskán elmaradva - évi öt-hat százalékkal fog
növekedni az utasok száma, azaz 2015-ben mintegy 12-14 millió embert
fogad majd a repülőtér.
A fentiekből adódóan - a jelenlegi állás szerint - a kapacitások egy
része kihasználatlan marad, hiszen - a nagyívű fejlesztéseknek
köszönhetően - 2015-ben már húsz, 2025-ben pedig évi harmincmillió utas
fogadására is alkalmas lesz majd a repülőtér.
Wéber Balázs
2007. november 23.
Forrás: Menedzsment fórum
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Gigantikus szívműtét kezdődik Ferihegyen
Sky Court Ferihegy fejlesztésének története építész szemmel
Kisérleti napkollektorok kerültek az 1-es terminál tetejére
Ferihegy rövid története