Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Alig egy évvel Budaörs megnyitása
után a felmerülő gondok miatt a főváros vezetése újra helyet keresett
egy új nemzetközi repülőtér számára. A www.aeronews.hu honlap szerint
ismét felmerült a Csepel-sziget északi csúcsa, de végül már 1939-ben
kész tényként közölték a lapok, hogy Pestszentlőrinc határában épül meg
az új reptér, amely igaz hogy távol esik a várostól, de a légköri
viszonyok kedvezőek, és a talaj sík. Ez év márciusában kiírták a
tervpályázatot, amelyet Ifj. Dávid Károly nyerte meg (később a
Népstadion tervezője). Csakhamar megkezdődtek a munkák, luxusszállodát,
és új gyorsforgalmi utat is terveztek.
Ferihegy átadása, 1950. május 7. |
Az
utat 1943. november 3-án adták át, ezt csak a személyautók
használhatták, a teherforgalom számára külön út létesült mindkét
oldalon. A légi forgalom növekedésére gondolván 2700 méter hosszú, 60
méter széles betonpályát terveztek, melyet az uralkodó szélirányhoz
igazodva tájoltak be. A főépületben minden olyan szolgáltatás helyet
kapott, amelynek köze volt a légi forgalomhoz, így vámhivatal, posta,
jegyiroda, információs szolgálat, sőt szabóság és fodrászat is. 1944
végéig a világháború ellenére elkészült a nagy hangár, és a
szerelőműhely is, de a háborús események számos kárt okoztak a
reptéren, többek között összedőlt a hangár és főépület egyik szárnya.
Az amerikai hadsereg ugyanis katonai objektumnak tekintette, ezért
bombázta. A világháború után ezért a forgalmat ismét Budaörsre
terelték, ott rendezte be a MASZOVLET (Magyar-Szovjet Légiforgalmi Részvénytársaság) bázisrepülőterét, és oda érkeztek a külföldi gépek is.
Ferihegy 2 1987-ben |
A Ferihegyi repülőtér üzembe helyezését azonban nem lehetett sokáig halogatni, ezért a kormány az első hároméves terv keretein belül 40 millió forintot irányzott elő az újjáépítésre. Így újrakezdődött a munka, és az 1950. május 7-i megnyitóra már elkészült az 1500 majd 2500 méteres betonpálya, a hangár, és a forgalmi épület egy része.
1960-ra Ferihegy Közép-Európa legmodernebb repülőtere lett,
mikor is elkészült a tranzitváró, a bevezető fénysor, a
radarberendezés, és meghosszabbították a kifutópályát. De a fejlődés
ezután megtorpant, nyilvánvalóvá vált, hogy egy nagyszabású állami
beruházás, egy átfogó fejlesztési koncepció lehet a megoldás a
nemzetközi szint elérése kapcsán. A fejlesztési program azonban csak
1976-ban került a tervbizottság elé. Ennek megfelelően 1983-ig
elkészült az új kifutópálya, a hozzá tartozó gurulóút-hálózat, az
irányítótorony, a Malév-gépek karbantartására szolgáló műszaki bázis.
Ekkor került sor a Magyarország teljes légterét ellenőrizni képes
radarberendezések telepítésére is. A munkálatokat az 1973-ban alakult
LRI szakemberei irányították.
Ferihegy 1 |
A második ütem keretein belül épült fel az 1985 novemberében átadott Ferihegy 2, amely hosszú időre megoldotta az utazóközönség kulturált kiszolgálását, ugyanis 1982-re az utaslétszám meghaladta a kétmilliót. Ferihegy 2 évi kétmillió utas fogadására volt képes, ezt a létesítményt csak a Malév-gépek használták, míg a külföldi gépek továbbra is Ferihegy 1-ről indultak, illetve oda érkeztek. Ferihegy 2 átadása után újították fel a régi kifutópályát, amelyet 1987-ben át is adtak. Újabb látványos változás csak 2000 decemberében történt, amikor is átadták a Ferihegy 2B terminált. Ettől kezdve a külföldi légitársaságok gépei mentek innen, illetve egy rövidebb időszakban a "fapados" gépek, amelyek 2005 szeptemberétől azonban birtokba vették a felújított Ferihegy 1-et.
Kisebb változtatások azóta is történtek, pl. a
Ferihegy 2A sem teljesen Malév terminál idén téltől, hanem onnan mennek
a moldáv, a máltai, a cseh légitársaság, valamint a román Karpat Air
gépei is. Továbbá az új angol befektető érkezésével tervbe van véve egy
esetleges 2C terminál, valamint a régóta esedékes gyorsvasút építése is.
Múlt-kor történelmi portál
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Martin Gausst nevezte ki a Malév új vezérigazgatójának a légitársaság Igazgatósága április 20-i hatállyal
Újabb Malév-utód tűnt fel a láthatáron
Sky Court Ferihegy fejlesztésének története építész szemmel
Érdekes vállszárnyas repülő jár Ferihegyre az ukrán AeroSvit légitársaság üzemeltetésében