Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A HVG cikke
Túrós András 42 éves rendőr ezredes a ma már nyugalmazott altábornagy édesapja nyomdokaiba lépve 20 évesen, Ferihegyen kezdte nyomozói pályafutását. Egyebek mellett a kábítószer-felderítő csoport, majd a bűnözés elleni alosztály tagja volt. Egy év ORFK-s kitérő után, 1999-ben tért vissza Ferihegyre, hogy a reptéri rendőrség felderítő alosztályát vezesse: csoportja leplezett le többek közt egy telefonkártya-szállítmányokat fosztogató bűnbandát, egy francia politikusdelegáció csomagjait megdézsmáló társaságot, valamint kerozintolvaj fegyveres biztonsági őröket. 2008-ban kinevezték az akkor alakult Repülőtéri Rendőr Igazgatóság (RRI) bűnügyi igazgatóhelyettesévé, ő vezeti az RRI bűnügyi szolgálatát.
Ferihegyen nagy a rendőri jelenlét, szorgalmasan büntetik például a szabálytalanul parkoló autókat. Miért nem tudják elejét venni a gyakori poggyászdézsmálásoknak?
T. A.: Évente közel 400 bűncselekmény válik ismertté, ebből 130–150-re tehető a poggyászból történő lopás, ami a 8,5 milliós utasforgalomhoz képest parányi. A legtöbbször készpénzt, ékszereket és műszaki cikkeket lopnak, a leggyakrabban karácsony tájékán. Több folyamatban lévő ügyünk van: aki gyanúsítottá válik, annak azonnal bevonják a beléptetőkártyáját. Az esetek 40-50 százalékát felderítjük, ami jó aránynak számít. Iszonyú erőfeszítéseket teszünk ennek érdekében, a nyomozóink rendszeresen hajtanak végre nyomozóportya-szolgálatot. Megelőzni viszont nem nagyon tudjuk ezeket a lopásokat, többségüket ugyanis a repülők rakterében követik el. Bár néhány cég alkalmaz őröket, az is megesik, hogy az őr összejátszik a tolvajokkal. A rakteret belülről bekamerázni nagyon költséges, ez a légitársaságok dolga lenne. A helyzetet nehezíti az is, hogy vannak olyan földi kiszolgálók, akik azt sem dokumentálják, melyik rakodójuk megy oda egy-egy géphez.
© Dudás Szabolcs
|
HVG:
Két éve szó volt arról, az RRI készít egy bűnügyi térképet, hogy
célirányosabban tudjanak a rendőrök akciókat szervezni. Mi lett ezzel?
T. A.:
A térképet megcsináltuk és folyamatosan aktualizáljuk. Ezen jól
látható, hogy most a Ferihegy 1-en szaporodtak meg a
poggyászdézsmálások és a postazsák-fosztogatások, noha ott a legkisebb
a forgalom. Azt gyanítjuk, hogy ezek a lopások összefüggésben lehetnek
az egyik földi kiszolgáló cég néhány dolgozójával.
HVG: Miért nem épül be fedett nyomozó a rakodók közé?
T. A.:
A rakodók által az utasok sérelmére elkövetett bűncselekmények
felderítésére a titkos információgyűjtés valamennyi törvényes
lehetősége rendelkezésre áll. De a fedett nyomozók sem úgy dolgoznak,
hogy egyszer csak előállnak, és közlik a tolvajjal: „Rendőr vagyok,
lebuktál!” Ellenkezőleg: végig inkognitóban maradnak. A
poggyászfosztogatásos ügyekkel az a legnagyobb probléma, hogy mire az
információ eljut hozzánk, a tettenérésre már kevés az esély. Ráadásul
nemcsak a lopott tárgyat kell megtalálnunk, de a tulajdonosát is, aki
ekkorra általában már rég elrepül, és nem is tesz feljelentést.
HVG:
A poggyászdézsmálásoknál jóval nagyobb horderejű a Budapest Airport
korrupciógyanús szerződései körüli ügy: a gyanú szerint a cég jogi
igazgatója és annak helyettese egy-egy tenderen jó pénzért
információkkal segített később nyertesnek kihozott pályázókat. Sokan
furcsállják, hogy csak tavaly tavasszal kezdett nyomozni a rendőrség,
azt beszélik, a gyanúsítottak évekig a Nemzetbiztonsági Hivatal (NBH)
védelmét élvezték.
T. A.: Az NBH-val kapcsolatos sajtóhíreket nem tisztem
kommentálni, a Budapest Airporttal kapcsolatos nyomozás kizárólag
rendőrségi ügy, ebben a titkosszolgálatnak nincs kompetenciája. Tavaly
áprilisban valóban feljelentést tett valaki, aki egyébként nem a
repülőtéren dolgozik. De már 2006-tól eljutottak hozzánk információk
arról, hogy olyan szerződések köttetnek, amelyekből esetleg
visszakapnak pénzt azok, akik ezeket a Budapest Airport részéről
szorgalmazzák. Ám a büntetőeljárás indításához nem volt elég adat.
HVG: Hány gyanús szerződés született, és mennyi kenőpénzhez juthattak így hozzá a gyanúsítottak?
T. A.:
Ezt csak a nyomozás végén tudjuk majd meg. 2006-ig visszamenőleg nagyon
sok korrupciógyanús szerződést vizsgálunk. Biztos, hogy sokmilliós
tételről van szó.
HVG: Úgy tudjuk, a jogi igazgatónak és
helyettesének nem volt önálló aláírási joga, a felettük álló vezetőknek
is jóvá kellett hagyniuk a szerződéseket. Számítani lehet arra, hogy
egykori főnökeik is gyanúsítottak lesznek?
T. A.:
Nem teljesen fedi a valóságot, hogy a gyanúsítottaknak nem volt önálló
döntési jogkörük. Volt egy általuk szabadon felhasznált keret, összesen
mintegy 141 millió forint, és a korrupciós pénzek ebből a
keretösszegből kerültek ki. Így egykori főnökeiket legfeljebb tanúként
hallgatjuk ki. Az viszont várható, hogy a gyanúsítottakkal kapcsolatban
újabb bűncselekményeket tárunk fel.
HVG: Úgy hírlik, a 2006-ban lezárult taxitender győztes cégét is információkkal segítették a gyanúsítottak. Igaz ez?
T. A.: Ezt a tendert is vizsgáljuk, de gyanúsításról egyelőre nincs szó.
HVG: Mikor várható, hogy befejeződik a nyomozás a Budapest Airport-os ügyekben?
T. A.:
Mivel szövevényes, bonyolult bűncselekményeket kell bizonyítanunk,
elhúzódó eljárásra számítok, ebben az évben még biztosan nyomozni
fogunk. De nemcsak a sajtóban felkapott gazdasági bűnügyben
vizsgálódunk, az utóbbi időben földi kiszolgáló cégek esetében is
felmerültek vesztegetéses ügyek. Szükség lenne egy külön
gazdaságvédelmi osztályra. Mivel eddig nem volt gazdasági nyomozónk,
egy-két kollégának bele kellett tanulni ezekbe az ügyekbe. Igaz, most
„kölcsönkaptunk” néhány specialistát a Nemzeti Nyomozó Irodától.
DEZSŐ ANDRÁS
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Új név, új logo, új épület
Nemzeti és a budapesti turisztikai marketingszervezetekkel közös turisztikai kampány zajlik Ferihegyen
Bemutatkozik a a német HOCHTIEF AirPort (HTA) által vezetett konzorcium vezetése
Szakmán kívüli tulajdonosé lesz a Budapest Airport