Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Király József szerint "pilóta bárkiből lehet, aki elhivatott, szereti a repülést, egészségügyileg alkalmas, van elegendő ideje és anyagi forrása a képzésre".
Az utasszállító gépek vezetésére pályázó
pilóták munkaköri feltételrendszere magas szintű, s az sem titok, hogy
a tehetősebb rétegnek jobb esélye van arra, hogy közforgalmi pilóta
lehessen. Aki ugyanis már rendelkezik alapképzéssel és legalább 200
repült órával motoros repülőgép típuson, annak van reális esélye arra,
hogy a Malév-nél pilóta lehessen.
Mivel a légitársasághoz évről
évre többszörös a túljelentkezés a megüresedő pozíciókra, így
értelemszerűen a nagyobb gyakorlattal rendelkezők jutnak előnyhöz a
pályázat során. „Lévén, hogy jelenleg a gyakorlati órákhoz szükséges
kisgépek száma hazánkban nem kielégítő, így a tehetősebbek külföldön,
akár az USA-ban vagy Ausztráliában szerzik meg a gyakorlatot saját
pénzen a lehető legrövidebb idő alatt. Akinek erre nincs lehetősége, az
a 200 órát évek alatt tudja csak teljesíteni" - magyarázza a szakember.
Pilótaképzés kemény elvárásokkal
A
Malév pilótáinak legtöbbje a Boeing 737-es Next Generation típusú
repülőgépeit vezeti. Mondani sem kell, óriási felelősség nyomja a
vállukat, ezért kiképzésük is komoly procedúrát jelent a
pilóta-jelöltek és a vállalat részére egyaránt.
Ahhoz, hogy
valaki pilótának jelentkezhessen, eleve szükséges egy felsőfokú
végzettségű kereskedelmi pilóta, úgynevezett CPL jogosítvány, igazolás
a szakmai és angolnyelv ismeretekről, valamint pszichológiai és fizikai
alkalmasság.
Ezeken felül a felvétel során speciális szimulátor gyakorlatokon kell megfelelniük, amit a munkába állás után évente háromszor meg kell ismételni. Itt a normál eljárások tesztelésén túl a vészhelyzetek megoldását is gyakorolják a pilóta-jelöltek és pilóták. "Jelenleg 4-5 hónapig tart a Malévnél egy pilóta kiképzése, amelynek költsége eléri a négymillió forintot” – fűzte hozzá a szakember. Ráadásul további költség- és időráfordítás, hogy - a jelentkezőknek és a már felvetteknek is - hatósági és vállalati útvonal-ellenőrzési teszteken is meg kell felelniük.
A pilóták túlterhelését európai normák védik. A maximális repülhető idő 24 órán belül rövidtávon kilenc óra, egy naptári hónapban száz óra, egy éven belül pedig 750 óra.
Hatalmas presztízs, ha egy pilótát előléptetnek
A
pilótáknál nagyon szigorú hierarchia van - nem csak a Malév-nél, hanem
a légitársaságok többségénél is. A jelentkezőket általában a legkisebb
gép-típusra képezik ki. Innen a frissen végzett első tisztek útja a
nagyobb típusok elsőtiszti székébe, a jobb oldali ülésbe vezet, majd
megfelelő tapasztalat és nem mellesleg néhány ezer repült óra után
beülhet a bal oldali ülésbe, mint friss kapitány. Innen a különböző
oktatói fokozatokon át akár a menedzseri pozíciókba is lehet eljutni.
Természetesen a nagyobb típusokra történő váltás, az első tisztből
kapitánnyá, majd oktatóvá válás hatalmas presztízsemelkedéssel jár, és
nem elhanyagolható a jövedelemnövekedés sem.
A szakma
presztízse egyébként mind a stewardessek, mind a pilóták esetében
magas. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint a Malév jelenlegi
HR-háttérbázisának adatai. "Személyi állományunk jelenleg - a
kölcsönzött munkavállalókkal együtt - meghaladja az 1600 főt. Ezen
belül közel 300-an dolgoznak pilóta munkakörben és több mint 500-an
légiutas-kísérőként. Évről-évre mindkét munkakörre 200-200 fős
túljelentkezést tapasztalható" - tette hozzá Krály József.
Garai Katalin
mfor.hu
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Köszönöm nektek a feledhetetlen 9 évet, és örülök hogy részese lehettem a Magyar Nemzeti Légitársaságnak..
Pilóták üdvözölték augusztus 20-án az ünneplőket - fotógaléria
Mi a légtér? Mit kell tudnia egy pilótajelöltnek?
Ma egy pilóta akár 14 órát is dolgozhat egyfolytában - a HUNALPA meg szeretné védeni az utasokat és a személyzetet a fáradsággal összefüggésbe hozható repülési veszélyektől