Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
14 éve | B Klári | 1 hozzászólás
Demonstrációt tartottak 2009. októberében a magyar pilóták a budapesti Vörösmarty téren, hogy felhívják a figyelmet munkaidejük szabályainak potenciális veszélyeire. A pilóták szerint az uniós szervezet a szükségesnél megengedőbb a szolgálatban eltöltött idő mennyiségét illetően.
Október 5-én az európai reptereken több száz pilóta és légiutas-kísérő tájékoztatja az utasokat arról, hogy az Európai Unió megrendelésére készült tanulmány szerint a légi személyzetek kifáradását megakadályozni hivatott jelenlegi uniós szabályok potenciális veszélyeket rejtenek magukban.
A magyar közforgalmi pilóták egyesülete, a HUNALPA tájékoztatása szerint az Európai Unió egy éve kapta meg az általa megrendelt Moebus jelentést, amely konkrét jogszabályi változtatásokat javasol annak érdekében, hogy megfelelően megvédjék az utasokat és a személyzetet a fáradsággal összefüggésbe hozható, a biztonságot érintő veszélyektől. Az érdekképviselet szerint az Európai Unió a légitársaságok erős lobbi tevékenységének köszönhetően nem változtatott a szabályokon.
Az Európai Pilótakabin Szövetség (ECA) - amelynek tagja a HUNALPA is - és az Európai Közlekedési és Szállítási Dolgozók Szövetsége szerint Brüsszelnek most már cselekednie kell a pilóták és a légiutas-kísérők munkaidejének szabályozása ügyében - közölte a pilóták érdekvédelmi szervezete.
Ma egy pilóta 13 vagy akár 14 órát is dolgozhat egyfolytában
Három héten belül 180 órát is eltölthet munkában, ez heti 60 munkaórát jelenthet 3 egymást követő héten át.
Éjszaka dolgozva 11 óra 45 percet is szolgálatban tölthet el.
A budapesti demonstrációval egy időben több európai repülőtéren is tájékoztatják az utasokat a szabályozásban rejlő veszélyekről. Ezek rögzítenek egy minimális biztonsági korlátot a fáradtságból adódó balesetek elkerülése érdekében, de ettől az egyes országok előírásai sok esetben eltérnek, szigorúbbak annál.
Hasonló akcióra készülnek a pilóták Nagy-Britanniában is. A brit pilóták kifogásolják, hogy az európai szövetség figyelmen kívül hagyja a Moebius-jelentést és a kölni központú Európai Légibiztonsági Ügynökség (EASA) nem vezet be szigorúbb előírásokat, még úgy is, hogy a brit előírások a legkeményebbek közé tartoznak a kontinensen - írja a Guardian című lap.
14 óra egyhuzamban a pilótafülkében
A HUNALPA honlapján lévő tájékoztató szerint az Európai Unióban a pilóták és légiutaskísérők munka és repülési idő szabályait is rögzítő egységes minimum szabályzást 2008 nyarán léptették érvénybe. Ettől a minimum szabályozástól a nemzeti szabályok eltérhettek, de ennél nem tartalmazhattak - a pilótákra nézve - rosszabb munka és repülési idő szabályokat. Sok ország így megtarthatta a magasabb szintű biztonságot nyújtó korábbi szabályait, ám sok helyen a minimum szabályzást nyújtó új előírás váltotta fel a korábbi nemzeti szabályokat.
Az EU már a szabályok tavaly nyári bevezetésekor rögzítette, hogy rövid időn belül tudományos felülvizsgálat alá kell azokat vonni és a tudományos jelentés eredményeit késlekedés nélkül be kell majd építeni egy módosított szabályzásba. Az EU egy független tudományos és szakértői konzorciumot kért fel erre a feladatra, amelyben hat ország tudósai vettek részt. A szakértők abból a szempontból vizsgálták a szabályokat, hogy milyen hatással lehetnek a pilóták kifáradására. A vizsgálat eredménye számos ponton kifogásolta a jelenleg érvényben lévő szabályokat. A jelentés javaslatai közt szerepel többek közt a napi szolgálati időszak csökkentése, az éjszakai munkavégzés hosszának rövidítése és a maximális heti, havi munkaidő csökkentése.
Az érdekvédelmi szervezet azt panaszolja, hogy ugyan a Moebus jelentést 2008 szeptemberében kapta meg az EU szabályokat alkotó szervezete, a European Aviation Safety Agency (EASA), ám azóta nem történt változás. A HUNALPA szerint a légitársaságok azonnali és erőteljes lobbyzásba kezdtek, hogy ne történjenek meg a szabályváltoztatások. Ezek életbeléptetése esetén ugyanis vélhetően több pilótát kellene alkalmaznia a légicégeknek. A lobbyzás hatására az EU cselekvésképtelenné vált, nem vállalta fel a légitársaságokkal való konfrontálódást - vélik a pilóták.
Az EASA ráadásul 2009 januárjában adta közre az általa szerkesztett új szabályok tervezetét, ami teljességgel figyelmen kívül hagyta a Moebus-jelentés megállapításait és javaslatait. A HUNALPA úgy véli, hogy ha ebből a tervezetből érvénybe lépő szabályzás lesz, akkor az Európai Unióban a biztonsági előírások szintje komolyan csökken és megszűnnek a magasabb biztonsági szintet garantáló nemzeti szabályzások.
A Malév engedékenyebb
A Malévnél érvényben lévő Kollektív Szerződés az európai uniós szabálynál kevesebb óraszámban limitálja a maximálisan repülhető órák számát és minden másban is kedvezőbb munkafeltételeket biztosít a légitársaság pilótái és légiutas-kísérői számára. Az EU szabálya szerint a pilóták esetében az egy éves maximális repült órák száma 900 óra, míg a Malévnél ez a szám 850 óra/évben van maximálva.
A magyar nemzeti légitársaság több más területen is megengedőbb a pilóták szolgálati beosztásra vonatkozóan az EU-s alapszabálynál. Ez utóbbi például akár ötször is lehetővé teszi az éjszakázó járatra való beosztást egy héten, míg a Malévnél érvényben lévő szabályozás ezt heti kettőben maximálja. További különbség, hogy míg az EU szabályozás lehetővé teszi két munkavégzés megkezdését, az ún. osztott munkaidő alkalmazását a Malév belső szabályzata ilyet nem enged meg.
A Malévnél a repült órára, a szolgálatban tölthető időre valamint a pihenő idők szabályozására vonatkozóan a légitársaság vezetése a pilótákkal és a légiutas-kísérőkkel közösen állapodott meg - derül ki a nemzeti légitársaság állásfoglalásából.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Köszönöm nektek a feledhetetlen 9 évet, és örülök hogy részese lehettem a Magyar Nemzeti Légitársaságnak..
Pilóták üdvözölték augusztus 20-án az ünneplőket - fotógaléria
Mi a légtér? Mit kell tudnia egy pilótajelöltnek?
Hozzák nyilvánosságra a Malév és a Budapest Airport privatizációs szerződéseit - szorgalmazzák a légi szakszervezetek