Ferihegy repülőtér: Ma egy pilóta akár 14 órát is dolgozhat egyfolytában - a HUNALPA meg szeretné védeni az utasokat és a személyzetet a fáradsággal összefüggésbe hozható repülési veszélyektől

Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 2476 fő
  • Képek - 2478 db
  • Videók - 206 db
  • Blogbejegyzések - 781 db
  • Fórumtémák - 53 db
  • Linkek - 202 db

Üdvözlettel,

Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 2476 fő
  • Képek - 2478 db
  • Videók - 206 db
  • Blogbejegyzések - 781 db
  • Fórumtémák - 53 db
  • Linkek - 202 db

Üdvözlettel,

Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 2476 fő
  • Képek - 2478 db
  • Videók - 206 db
  • Blogbejegyzések - 781 db
  • Fórumtémák - 53 db
  • Linkek - 202 db

Üdvözlettel,

Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 2476 fő
  • Képek - 2478 db
  • Videók - 206 db
  • Blogbejegyzések - 781 db
  • Fórumtémák - 53 db
  • Linkek - 202 db

Üdvözlettel,

Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Demonstrációt tartottak 2009. októberében a magyar pilóták a budapesti Vörösmarty téren, hogy felhívják a figyelmet munkaidejük szabályainak potenciális veszélyeire. A pilóták szerint az uniós szervezet a szükségesnél megengedőbb a szolgálatban eltöltött idő mennyiségét illetően.

 

Október 5-én az európai reptereken több száz pilóta és légiutas-kísérő tájékoztatja az utasokat arról, hogy az Európai Unió megrendelésére készült tanulmány szerint a légi személyzetek kifáradását megakadályozni hivatott jelenlegi uniós szabályok potenciális veszélyeket rejtenek magukban.

 

A magyar közforgalmi pilóták egyesülete, a HUNALPA tájékoztatása szerint az Európai Unió egy éve kapta meg az általa megrendelt Moebus jelentést, amely konkrét jogszabályi változtatásokat javasol annak érdekében, hogy megfelelően megvédjék az utasokat és a személyzetet a fáradsággal összefüggésbe hozható, a biztonságot érintő veszélyektől. Az érdekképviselet szerint az Európai Unió a légitársaságok erős lobbi tevékenységének köszönhetően nem változtatott a szabályokon.

 

 

Forrás: MTI

 

 

Az Európai Pilótakabin Szövetség (ECA) - amelynek tagja a HUNALPA is - és az Európai Közlekedési és Szállítási Dolgozók Szövetsége szerint Brüsszelnek most már cselekednie kell a pilóták és a légiutas-kísérők munkaidejének szabályozása ügyében - közölte a pilóták érdekvédelmi szervezete.

 

Ma egy pilóta 13 vagy akár 14 órát is dolgozhat egyfolytában

 

Három héten belül 180 órát is eltölthet munkában, ez heti 60 munkaórát jelenthet 3 egymást követő héten át.

 

Éjszaka dolgozva 11 óra 45 percet is szolgálatban tölthet el.


A budapesti demonstrációval egy időben több európai repülőtéren is tájékoztatják az utasokat a szabályozásban rejlő veszélyekről. Ezek rögzítenek egy minimális biztonsági korlátot a fáradtságból adódó balesetek elkerülése érdekében, de ettől az egyes országok előírásai sok esetben eltérnek, szigorúbbak annál.

 

Hasonló akcióra készülnek a pilóták Nagy-Britanniában is. A brit pilóták kifogásolják, hogy az európai szövetség figyelmen kívül hagyja a Moebius-jelentést és a kölni központú Európai Légibiztonsági Ügynökség (EASA) nem vezet be szigorúbb előírásokat, még úgy is, hogy a brit előírások a legkeményebbek közé tartoznak a kontinensen - írja a Guardian című lap.

 

14 óra egyhuzamban a pilótafülkében


A HUNALPA honlapján lévő tájékoztató szerint az Európai Unióban a pilóták és légiutaskísérők munka és repülési idő szabályait is rögzítő egységes minimum szabályzást 2008 nyarán léptették érvénybe. Ettől a minimum szabályozástól a nemzeti szabályok eltérhettek, de ennél nem tartalmazhattak - a pilótákra nézve - rosszabb munka és repülési idő szabályokat. Sok ország így megtarthatta a magasabb szintű biztonságot nyújtó korábbi szabályait, ám sok helyen a minimum szabályzást nyújtó új előírás váltotta fel a korábbi nemzeti szabályokat.

 

 

Forrás: MTI

 

 

 

Az EU már a szabályok tavaly nyári bevezetésekor rögzítette, hogy rövid időn belül tudományos felülvizsgálat alá kell azokat vonni és a tudományos jelentés eredményeit késlekedés nélkül be kell majd építeni egy módosított szabályzásba. Az EU egy független tudományos és szakértői konzorciumot kért fel erre a feladatra, amelyben hat ország tudósai vettek részt. A szakértők abból a szempontból vizsgálták a szabályokat, hogy milyen hatással lehetnek a pilóták kifáradására. A vizsgálat eredménye számos ponton kifogásolta a jelenleg érvényben lévő szabályokat. A jelentés javaslatai közt szerepel többek közt a napi szolgálati időszak csökkentése, az éjszakai munkavégzés hosszának rövidítése és a maximális heti, havi munkaidő csökkentése.

 

 

 

Forrás: Getty Images

 

 

 

Az érdekvédelmi szervezet azt panaszolja, hogy ugyan a Moebus jelentést 2008 szeptemberében kapta meg az EU szabályokat alkotó szervezete, a European Aviation Safety Agency (EASA), ám azóta nem történt változás. A HUNALPA szerint a légitársaságok azonnali és erőteljes lobbyzásba kezdtek, hogy ne történjenek meg a szabályváltoztatások. Ezek életbeléptetése esetén ugyanis vélhetően több pilótát kellene alkalmaznia a légicégeknek. A lobbyzás hatására az EU cselekvésképtelenné vált, nem vállalta fel a légitársaságokkal való konfrontálódást - vélik a pilóták.

Az EASA ráadásul 2009 januárjában adta közre az általa szerkesztett új szabályok tervezetét, ami teljességgel figyelmen kívül hagyta a Moebus-jelentés megállapításait és javaslatait. A HUNALPA úgy véli, hogy ha ebből a tervezetből érvénybe lépő szabályzás lesz, akkor az Európai Unióban a biztonsági előírások szintje komolyan csökken és megszűnnek a magasabb biztonsági szintet garantáló nemzeti szabályzások.

 

A Malév engedékenyebb


A Malévnél érvényben lévő Kollektív Szerződés az európai uniós szabálynál kevesebb óraszámban limitálja a maximálisan repülhető órák számát és minden másban is kedvezőbb munkafeltételeket biztosít a légitársaság pilótái és légiutas-kísérői számára. Az EU szabálya szerint a pilóták esetében az egy éves maximális repült órák száma 900 óra, míg a Malévnél ez a szám 850 óra/évben van maximálva.

A magyar nemzeti légitársaság több más területen is megengedőbb a pilóták szolgálati beosztásra vonatkozóan az EU-s alapszabálynál. Ez utóbbi például akár ötször is lehetővé teszi az éjszakázó járatra való beosztást egy héten, míg a Malévnél érvényben lévő szabályozás ezt heti kettőben maximálja. További különbség, hogy míg az EU szabályozás lehetővé teszi két munkavégzés megkezdését, az ún. osztott munkaidő alkalmazását a Malév belső szabályzata ilyet nem enged meg.

A Malévnél a repült órára, a szolgálatban tölthető időre valamint a pihenő idők szabályozására vonatkozóan a légitársaság vezetése a pilótákkal és a légiutas-kísérőkkel közösen állapodott meg - derül ki a nemzeti légitársaság állásfoglalásából.

Címkék: európai légibiztonsági Ügynökség hunalpa munkaóra pilóta szolgálat

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Rakusz Regina üzente 14 éve

Majd ha ráérek sajnálom őket....

Válasz

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu