Ferihegy repülőtér: Labdázások milliárdokkal a légitársaságunk körül: magántulajdon, jelzálog, repülési jogok, hitel, állami tőkeinjekció, tulajdonosváltás, mszp érdekeltség, AirBridge szövevényei

Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 2476 fő
  • Képek - 2478 db
  • Videók - 206 db
  • Blogbejegyzések - 781 db
  • Fórumtémák - 53 db
  • Linkek - 202 db

Üdvözlettel,

Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 2476 fő
  • Képek - 2478 db
  • Videók - 206 db
  • Blogbejegyzések - 781 db
  • Fórumtémák - 53 db
  • Linkek - 202 db

Üdvözlettel,

Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 2476 fő
  • Képek - 2478 db
  • Videók - 206 db
  • Blogbejegyzések - 781 db
  • Fórumtémák - 53 db
  • Linkek - 202 db

Üdvözlettel,

Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 2476 fő
  • Képek - 2478 db
  • Videók - 206 db
  • Blogbejegyzések - 781 db
  • Fórumtémák - 53 db
  • Linkek - 202 db

Üdvözlettel,

Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

A magyar állam 200 millió forintért eladta és most mégis kilencmilliárdot fizet a Malévra.

Magyarország tehát fizet - és csöppet sem keveset - az orosz államnak azért, hogy a jövőben egy orosz állami bank és az orosz állami légitársaság bábáskodjon a Malév felett.

A több szempontból érdekes tulajdonosi szerkezet azonban mindinkább felkeltheti Brüsszel érdeklődését.


A történelem ismétli önmagát: amint 1946-ban, a világháború után szovjet segítséggel élesztették fel a magyar polgári repülést, úgy most is az oroszok kezében van a lehetőség, hogy a magyar nemzeti légitársaságot talpra állítsa. Eddig a Malév adósságait finanszírozó, orosz állami kézben lévő külkereskedelmi bank, a Vnyesekonombank (VEB) ugyanis tulajdonossá lépett elő, miután a légitársaság januári közgyűlése menesztette a Malévot birtokló AirBridge Zrt.-ből a 49 százalékos tulajdonrésszel bíró Borisz Abramovics orosz üzletembert. Ezzel közvetetten ugyan, de az orosz állam kezébe került a magyar légitársaság. A VEB pénzügyi befektető lesz az üzletben, és amint eddig, úgy várhatóan neki is mélyen a zsebébe kell nyúlnia ahhoz, hogy a levegőben tartsa a gépeket. Az orosz tulajdonos mostanáig 68 millió eurót fektetett a Malévba.


A létrejött megállapodás szerint - amit Veres János pénzügyminiszter és Viktor Zubkov orosz miniszterelnök-helyettes látott el kézjegyével - a VEB szakmai partnernek az orosz nemzeti légitársaságot, az Aeroflotot kéri fel. Egyelőre azonban sem a VEB-nél, sem az Aeroflotnál nem tudnak további részleteket. Zubkov mindössze annyit jelzett, hogy a magyar cég járatai új útvonalakkal bővülnek - igaz, főként Oroszországon belül. Egyúttal azt is jelezte, hogy a magyar félnek is hozzá kell majd járulnia a finanszírozáshoz - mintegy harmincmillió euróval, azaz kilencmilliárd forinttal.




A tulajdonosváltáshoz kapcsolódó döntésekről várhatóan február 10-én szavaz majd a Malév közgyűlése, és ekkor döntenek majd az alaptőke leszállításáról is, hogy aztán az AirBridge új tulajdonosai megemeljék.

Mindenkinek adós

A Borisz Abramovics és két magyar magánszemély, Kiss Kálmán és Költő Magdolna (róluk majd később szólunk) által korábban birtokolt AirBridge kétéves működése alatt zuhanórepülésbe kezdett a Malév, amely ma már fűnek-fának adósa: összes tartozása eléri a húszmilliárd forintot, ezen belül pedig a lejárt követelései mintegy négymilliárd forintra rúgnak. A Budapest Airport amellett, hogy korlátozta a Malévnak eladható napi kerozinmennyiséget, a tartozásai fejében még jelzálogot is bejegyeztetett a légitársaság karbantartó leányvállalatára, az Aeroplex Kft.-re. Kis híján felszámolási eljárást is indított a napokban 200 millió forintos tartozásának kiegyenlítéséért az Airport Security Kft. A biztonsági cég csak azért nem terelte jogi útra követeléseit, mert az utolsó pillanatban a Malév kifizetett 45 millió forintot, és megegyeztek a fizetés átütemezéséről. Persze a gazdasági környezet sem sietett a Malév-tulajdonosok segítségére: az elmúlt évben ugyan sikerült kilencmilliárd forintot lefaragniuk a működési költségekből, de az olajárrobbanás nyomán a megtakarítás azonnal elolvadt.


A privatizációs szerződés teljesítésében sem vitézkedett az Airbirdge. Két éve rendkívül alacsony összegért, mindössze 200 millió forintért került az orosz-magyar vállalat kezébe a Malév. Az új tulajdonosok vállalták a hitelek visszafizetését: ez azonban a mai napig nem történt meg. A Malévnak 18 milliárd forint hitelt nyújtott a Magyar Fejlesztési Bank (MFB), és 8-10 milliárd forint kölcsöne van az Európai Beruházási Banktól. Ez utóbbit 2007. december 31-ig kellett volna visszafizetnie.

Az MFB-nek is jócskán tartozik még a cég, bár az ottani törlesztést meglehetősen összetett módon kell fizetnie. A privatizáció ugyanis úgy zajlott le, hogy nem szállt ki teljesen a magyar állam a társaságból. A Malév márkanevet, a Ferihegy és Százhalombatta közti kerozinvezetéket és egy repülőgépet visszatartott az állam, és ezeket az e célra létrehozott Malév Vagyonkezelő Kft.-nek adta. Az AirBridge pedig fizet a használatukért a kft.-nek, amely ebből törleszti az MFB-kölcsönt. Csakhogy az elmúlt fél évben - miután Oroszországban összeomlott Abramovics légibirodalma - már ide sem érkezett egyetlen kopejka sem. A Malév Vagyonkezelő így 2,2 millió euró tulajdonosi kölcsönt volt kénytelen felvenni a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-től (MNV). De nem ez az egyetlen kényes pont, amely nem tesz eleget a privatizációs szerződésnek. Az Airbridge annak fejében kapott 50 millió euró hitelt a VEB-tól, hogy a bank jelzálogot jegyzett be a Malév részvényekre. Ez pedig koránt sincs összhangban a privatizációs szerződésben foglaltakkal.


Brüsszel figyel


Az új felállásban kérdéses még az AirBridge magyar tulajdonosainak sorsa. A VEB ugyanis nem véletlenül kaphatta meg csak a kisebbségi tulajdonrészt a cégből. A nemzeti légitársaság cím megőrzéséhez - és a sokat érő európai repülési jogok megtartásához - többségi magyar tulajdonban kell maradnia a Malévnak. Az Aeroflotnak pedig nagy kincset jelent ez a jog: az orosz állami légitársaság már keresgélt a piacon, melyik régióbeli cég megvásárlásával tudna belépni az uniós légtérbe. Emiatt Brüsszel árgus szemekkel figyeli a privatizáció minden elemét. A mostani tulajdonosváltás pedig még inkább a Malévra irányíthatja a figyelmet. Hiszen eddig magánszemélyek voltak a tulajdonosok, most viszont kisebbségben ugyan, de állami kézbe került a légitársaság. Finanszírozási szempontból az AirBridge-ben jelen lévő magánszemélyek nem tekinthetők erős partnernek. Jelenlétük inkább politikai szempontból érdekes.


A 2005-ben, nem sokkal a magánosítás startja előtt, húszmillió forintos alaptőkével bejegyzett AirBridge-ben Borisz Abramovics tulajdonostársai között a pártállamban határőrtiszti karriert befutott Kiss Kálmán, és egy szocialistákhoz kötődő vállalkozó élettársaként is ismert Költő Magdolna, valamint az előszeretettel Leonov Péterként emlegetett Leonov Pjotr Viktorovics található meg mindmáig.


A "magyarosított" Leonov nemzetközi vállalatoknál szerzett közel tízéves felsővezetői tapasztalattal rendelkezik. A budapesti Műegyetemen tanult, de a rendszerváltás után főként Oroszországban tevékenykedett. A Gyurcsány-kormány első évében bukkant fel újra Magyarországon egy magyar-orosz közös vállalat, a Mekor Kft. ügyvezető igazgatójaként. A nagy dobás - vagyis a Malév megszerzése - első lépéseként 2005-ben ott bábáskodott az orosz kormányzat által nemcsak erkölcsileg, hanem anyagilag is támogatott, és a bizniszbe szocialistákhoz közelálló üzletembereket is bevonó AirBridge Zrt. születésénél. A privatizációt követően a légitársaság igazgatóságának alelnöke lett.





Szocialistákhoz közel


Idén tavasszal Leonov - Power Holding Kft. néven - új céget alapított a Kádár-éra ipari miniszteréből szociáldemokrata politikus-vállalkozóvá átöltöző Kapolyi Lászlóval a magyar és az orosz energetikai piacban lévő potenciál kiaknázására. A malévos karrier csúcsára pedig akkor ért fel, amikor az orosz elnökkel kiváló kapcsolatot ápoló Abramovics a vezérigazgatói székbe emelte. Ekkor a magyar tulajdonosi kör közbenjárására a magyarul tárgyalási szinten beszélő üzletember állampolgársági esküt tett.


Az Airbidge-ben az 51 százalékos magyar részesedés nagyobbik részét birtokló Kiss Kálmán határőr tábornok volt, aki - bírósági ítélet nyomán - azért vesztette el állását, mert többször is vám- és útlevél-ellenőrzés megkerülésével segített orosz és ukrán üzletembereknek Ferihegyen keresztül az országba bejutni. A magyar feleknek az AirBridge-ben leginkább a stróman szerep jutott, amit mi sem bizonyít jobban, mint Kiss Kálmán üzleti ténykedése. A tucatnyi cégben tulajdonos Kiss sertéstenyésztéssel és kereskedelemmel foglalkozó vállalkozásai közül kettő ellen végrehajtást indított adótartozás miatt az adóhivatal.


A kisebbségi magyar tulajdonos, Költő Magdolna még figyelemreméltóbb szereplője a privatizációnak. Már csak azért is, mert a Malév korábbi igazgatósági tagjaként (igaz, a magánosítás hivatalos bejelentése előtt lemondott a posztjáról) érdemi információkkal láthatta el az általa is jegyzett, nyertesnek kiszemelt céget. A versenyszférában több, a Resonator Kft. uralta cégcsoporthoz tartozó társaságban bukkan fel cégvezetőként vagy éppen tulajdonosként. A Resonator és a hozzá köthető cégek fő tulajdonosa pedig az a Szabó András, aki üzleti vállalkozásai mellett jó kormányzati kapcsolataival és annak eredményeivel büszkélkedhet - konkrétan Puch Lászlóhoz kötődő üzletemberként tartják számon. Az azóta a Közlekedési és Energiaügyi Minisztérium államtitkárává avanzsált szocialista politikus neve többször is feltűnt a privatizáció során.


Magyarországon minden magánosításnál előkerül a korrupciós szál, ám a Malév esetében túl sokan és túl sok konkrétummal tudtak szolgálni. A gyanút erősítette, hogy a politikusok mellett a szakma is alacsonynak tartotta a vételárat. A magánosítást a kezdetektől ellenző szakszervezetek pedig még egy lapáttal rátettek erre, amikor azt állították: az AirBridge egyik legnagyobb előnye, hogy az egyik politikai párt pénztárnoka favorizálja őket. Akkoriban pedig csak az MSZP-nek volt ilyen pozíciójú vezető tisztségviselő- politikusa. Költő Magdolna élettársa - Szabó András, aki a részben magyar állami tulajdonban lévő Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Zrt. elnöke is - pedig az akkor éppen pénztárnokként dolgozó Puch Lászlóval tartott fenn és ápol máig is gyümölcsöző kapcsolatot. De más szálakon is találhatók üzleti kötődések a szocialista párttal. Az MSZP új, Jókai utcai székházát építtető és működtető két cég, a Horizont Zrt. és a Kipszer Zrt. közül az utóbbiban felügyelőbizottsági tagként is jelen van Költő Magdolna.

forrás: hetivalasz.hu

Címkék: airbridge zrt hitel jelzálog magántulajdon mszp érdekeltség privatizáció repülési jogok részvények tulajdonosváltás állami tőkeinjekció

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu