Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
14 éve | B Klári | 0 hozzászólás
A Malév pénzügyi helyzete átmenetileg rendeződött, de a problémák fél éven belül ismét megjelenhetnek. A kormány viszont úgy tűnik, nem nagyon tudja, mihez kezdjen a nemzeti légitársasággal, akár el is adná, ha lenne kinek. Az Orbán-kabinet ráadásul három oldalról is komoly nyomás alatt van: a Budapest Airport miatt mindenképpen el kell kerülnie a Malév bedőlését, valamint meg kell állapodnia az oroszokkal és az unióval.
Rövid időre rendeződött a Malév tőkehelyzete és fizetőképessége,
ugyanis több mint 20 milliárd forintos állami támogatásról döntött a
cég rendkívüli közgyűlése pénteken. Ebből 14,7 milliárd forint a
légitársaság tőkeemelésére kellett, további 5,7 milliárd forintot pedig hitelként vett fel
a Magyar Nemzeti Vagyonkezelőtől (MNV). A tőkeemelésre fordított
összegből 9,4 milliárd forint nem más, mint a Bajnai-kormány által
nyújtott hitel elengedése, 5,3 milliárdot pedig készpénzben kapott meg
a társaság. Könnyen lehet azonban, hogy az új mentőövvel a tél végéig
sem húzza ki a Malév, ugyanis az 5,7 milliárdos hitelből mintegy 3
milliárdot már nyár végén elköltött flottája elmaradt lízingdíjának
kifizetésére - írta a Figyelő szeptember elején.
A tartós megoldáshoz sokkal több pénzre lenne szükség, egy egyszeri,
nagyarányú tulajdonosi támogatás körülbelül három év alatt tehetné
rendbe a céget - vélekedett a Malév ügyeit jól ismerő, neve
elhallgatását kérő forrásunk, ugyanakkor úgy vélekedett, hogy a kormány
még mindig nem tudja mihez is kezdjen a légitársasággal. Ez világosan
látszik a nemzeti fejlesztési miniszter Világgazdaságnak adott pénteki
interjújából is, melyben Fellegi Tamás egyfelől hangsúlyozta az állami
tulajdon megtartásának, erősítésének szándékát, ugyanakkor a Malév
eladását sem zárta ki.
Csakhogy a veszteségesen működő, adósságokkal terhelt légitársaság
jelenlegi állapotában nem egy "könnyen" eladható vállalat. Erre
legfeljebb akkor mutatkozna komolyabb esély, ha a társaság nyereségessé
válna, amire leghamarabb 2012-ben kerülhet sor, feltéve, hogy az előző
kormány által elindított reorganizációs program sikeres lesz.
Meg kell állapodni az oroszokkal
Információink szerint ahhoz, hogy bármilyen pozitív irányú változás
elkezdődhessen a légitársaságban, a kormánynak mindenekelőtt az oroszokkal
kell megállapodnia. A Malév kisebbségi tulajdonosa, az AirBridge Zrt.
ugyanis 49 százalékban az orosz állami Vnyesekonombank tulajdonában
van, melynek a magyar légitársaság 102 millió euróval (jelenlegi
árfolyamon körülbelül 29 milliárd forinttal) tartozik. Ezen felül
további 32 millió eurónyi viszontgaranciával is adósa az orosz banknak,
amit az hitel formájában terhelt vissza a Malévre. A hitelekre azért
volt szüksége a Malévnek, mert 2007-es privatizációja óta folyamatosan
veszteségesen működött. Ennek az adósságnak az ellentételezésére
kellene találnia valamilyen megoldást az Orbán-kabinetnek.
Nyert egy kis időt a Malév, de rövid időn belül újra jelentkeznek a finanszírozási problémák (Fotó: Túry Gergely) |
A kormány mozgásterét jelentős mértékben korlátozza az a Malév visszaállamosításakor,
a Bajnai-kormány által idén februárban megkötött magyar-orosz
megállapodás is, mely szerint minden 50 millió forint feletti pénzügyi
tranzakció az orosz résztulajdonos engedélyéhez kötött. A
Vnyesekonombank ezt a kitételt azért csatolta a szerződéshez, hogy
megvédje hiteleit, illetve ez alkalmas eszköz arra is, hogy az orosz
kormány sakkban tartsa az Orbán-kabinetet). Ráadásul a két fél nem a
magyar, hanem az angolszász üzleti jog szerint kötött szerződéseket, és
a felek londoni választott bíróságot kötöttek ki a vitás kérdések
rendezésére. Ennek oka, hogy a magyar jog alapján kivitelezhetetlen
lett volna a konstrukció - vélekedett Márton Attila légi közlekedésért
felelős miniszteri biztos egy július elején tartott sajtótájékoztatón.
A legnagyobb gond a Budapest Airporttal lehet
A miniszteri biztos az említett sajtótájékoztatón elmondta azt is: a
ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport privatizációban
vállalt fejlesztéseit visszamenőlegesen átvizsgálják. Tételesen nézik
át, hogy milyen beruházásokat végeztek el, és azt hogyan számolták el.
Ezt azért teszik - magyarázta Márton Attila -, hogy lássák, mi a BA
hosszú távú elképzelése a további fejlesztésekről, és az hogyan
illeszthető a magyar közlekedéspolitikába, stratégiába.
A Budapest Airport vizsgálatának azonban vélhetően nem a miniszteri
biztos által említett közlekedéspolitikai megfontolás a fő oka, sokkal
inkább az, hogy ha a Malév bedőlne, a Ferihegyi repülőteret vissza
kellene vásárolni a BA Airportot üzemeltető Hochtief-csoporttól, ami
akár 5-600 milliárd forintjába is kerülhetne a magyar államnak -
mutatott rá a Figyelő szeptember elején. A repülőtér 2005-ös
privatizációjakor ugyanis a Gyurcsány-kormány olyan szerződést kötött,
mely szerint az államnak vissza kell fizetnie a vételárat és az
időközben történt fejlesztéseket, amennyiben a BA bedől. Márpedig erre
a Malév csődje esetén komoly esély lenne, ugyanis a magyar légitársaság
adja a repülőtér árbevételének 45 százalékát.
A kormány tehát már csak emiatt is kénytelen önteni a pénzt a Malévbe,
mely miatt viszont könnyen lehet, hogy az unió ellenállásába ütközik
majd. A légitársaság állami támogatása ugyanis nagy valószínűséggel
megszegi az uniós légi közlekedés szabályait, amelyek tiltják a
versenytorzító állami beavatkozást. Emiatt a Malév több konkurense is
tiltakozott az uniós szerveknél a februári visszaállamosítás miatt,
Brüsszelben még nem döntöttek az ügyben.
(Forrás: Hírszerző, Figyelő, MTI)
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Pörögnek a hogyanok és a miértek a Malév-dolgozók körében
Gondosan megtervezett több éves játszma eredménye vagy kedvezőtlenül elsült gazdasági döntések spirálja nemzeti légitársaságunk bedőlése?
Politikai elitünk tevékenységét minősíti hogy a magyar légiközlekedés a mostani helyzetbe került
A repülőterünk, mely állami részének eladásán épp fáradozik a kormány, jelentősen hozzájárul hazánk gazdaságának növekedéséhez. Nézd meg hogyan.