A kollektív szerződésnek a béreket érintő részeiről volt szó
A
hétfői tárgyaláson sem született megállapodás a Ferihegyi repülőteret
üzemeltető Budapest Airport (BA) és a szakszervezetek között. Az
érdekképviseletek szerint a munkáltató az időt húzza, amikor
felhatalmazás nélküli delegációt küld a tárgyalásra. A BA ezt cáfolta,
szerintük az általuk egyoldalúan aláírt megállapodás rendezné a vitás
kérdéseket.
Az RTL hírek.hu szerint a szakszervezetek kifogásolták, hogy a tárgyalásokon nem a legmagasabb
szinten és döntési kompetenciával bíró vezetőkkel képviseltette magát a
BA - mondta a Független Hírügynökségnek a Repülőtéri Dolgozók és
Szolgáltatók Szakszervezetének elnöke. Kovács Zoltán hozzátette: a
hétfői egyeztetés látszat-tárgyalás volt. A sztrájkot meghirdető
szakszervezetek a korábbinál is kiterjedtebb akciókat helyeztek
kilátásba, amennyiben nem tapasztalnak elmozdulást a vezetőség részéről.
A
BA a bíróság által jogszerűnek ítélt négy és a jogtalannak ítélt nyolc
szakszervezeti követelésre is megnyugtató választ adott az egyoldalúan
aláírt megállapodásban - mondta a Független Hírügynökségnek a BA Zrt.
szóvivője. Szollár Domokos szerint a délelőtti tárgyaláson a
szakszervezetek a megállapodás több pontját kívánták tisztázni és
vállalták, hogy a javasolt módosításokat még hétfőn írásban eljuttatják
a munkáltatónak.
Szollár Domonkos szerkesztőségünkhöz
eljuttatott közleményében tájékoztatott a BA által egyoldalúan aláírt
megállapodás tartalmáról, mely a négy jogszerűnek ítélt követelés
rendezésére jelenthetne megoldást. Ennek értelmében a munkáltató a
következőket vállalta:
- a munkarendekről rendelkező Kollektív
Szerződés (KSZ) hatályát 2009. április 30-ig kitolja, és január 5-től
intenzív tárgyalásokat kezdeményez az új KSZ és az új munkarendekről.
Egyúttal vállalta, hogy az új KSZ-ben változatlan marad a jelenlegi
Cafeteria rendszer, nem lesz osztott munkaidő és változatlan marad a
mostani végkielégítés és felmondás illetve a rendkívüli munkavégzésre
járó pótlék mértéke.
- a munkahelyek szociális körülményeinek
javítása a korábban kidolgozott akcióterv alapján. Az apróbb javítási,
karbantartási munkák már elkezdődtek, a nagyszabású felújítások jövő év
elején valósulnak meg.
- kéri a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt-től
az üdülő BA vagyonkezelésébe történő visszaadását. Vállalta azt is,
hogy az üdülőt nem hasznosítja más célból.
- az egyenlő elbánás elve
szerint rendezi az elsősorban a biztonsági területen meglévő
bérfeszültségeket. Az év során a BA kidolgoz egy tervet és 2009.
december 31-ig. az azonos munkakörök közötti bérollót összezárja.
A
szakszervezetek többi követelését a Fővárosi Munkaügyi Bíróság nem
ítélte jogszerűnek, így nem képezheti jogszerű sztrájk alapját a 12
követelés első pontja, amely a munkaerő állítólagos csökkentésével
kapcsolatos. Ugyancsak bírósági hatáskörbe tartozik a túlórákra
vonatkozó szakszervezeti felvetés, és nem lehet sztrájkolni a
munkaszerződések miatt sem. A szakszervezetek követelték a jelenlegi
Kollektív Szerződés meghosszabbítását a következő három évre, ám a
bíróság döntése alapján ez nem megfelelő indok a munkabeszüntetéshez. A
bírósághoz kell fordulniuk a szakszervezetek vezetőinek a repülőtéri
szabad közlekedésükkel kapcsolatban is. Mint emlékezetes, a
sztrájkbizottság korlátlan belépési engedélyt követelt a vezetői
számára. A bíróság szerint nem jogszerű a sztrájk a kiszervezések
azonnali leállítását követelő pontja sem. Az utasbiztonsági
ellenőröknek követelt öt plusz szabadnap szintén nem állta ki a bíróság
próbáját. Megbukott a bíróság előtt sztrájkbizottság azon követelése
is, hogy 2010-ig a BA egyáltalán ne bocsásson el munkavállalókat - írta
közleményében a Budapest Airport.
Kapcsolódó hírek:
A repülőtéri dolgozók szakszervezete az utasok megértését kéri a sztrájkért
Vasárnap hajnalban megnyílik az 1-es terminál
December 20. hírei - a sztrájk 11. napja
Sztrájk - kölcsönzött munkaerő nélkül