Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
|
||||
A 84 méter hosszú és 88 méter széles monstrum képes 600 tonnás felszállósúllyal a levegőbe emelkedni. Egyetlen hajtóműve nagyobb, mint a gépet a helyére kísérő autó. Ez az Antonov 225-ös, azaz Mrija, magyarul Álom, a világ leghatalmasabb repülőgépe. Egyetlen példány létezik belőle. Csak különlegesen képzett pilóták repülhetnek vele. A gépóriás eredetileg pénteken érkezett volna, de a köd miatt szombatra csúszott az indulás. Fotó:buran.ru
A látótávolság minden irányba csak pár száz méter volt. Ezzel a géppel csak úgy lehet biztonságosan landolni, ha legalább 800 méter a látótávolság– mondta a Mrija elsőpilótája. Fotó:air-and-space.com A gép ki tudja nyitni a száját, így lehet bejutni a hatalmas raktérbe. Ide hivatalosan 250 tonna áru fér be. A Mriját kizárólag árufuvarozásra használják. Magyarországra azért jött, hogy alkatrészeket szállítson a MOL ománi telepére. A ferihegyi leszállópályán épphogy csak elfért a gép. Fotó:buran-energia.com
„Cipőkanállal, de befért Ferihegyre. Egy gond volt csak, hogy a gurulóutakon túlér a szárnya a repülőnek. 88 méteres a fesztávolsága, így a két szélső hajtóművet ki kellett kapcsolnia a pilótának, nehogy sarat szívjon magába” – mondta Szollár Domokos, a Budapest Airport szóvivője. Az AN-225-öst 1988-ban építették. Eredetileg a szovjet űrsiklókat kellett volna szállítania, de az űrsiklóprogram félbemaradt, ezért - több mint 10 évre - hangárba került. A Mrija 2002 óta repül újra, miután a gyártó rájött, hogy az óriásgépre óriási igény van a teherszállításban. Információk szerint a siker miatt Oroszországban már építik a második AN-225-öst.
Forrás: Ferihegy Airport
A tudomány és technika világában nagyon sok olyan dolog született már, amely a létrehozásának eredeti céljára nem felelt meg, vagy egyszerűen csak feleslegessé, értelmetlenné vált, ugyanakkor valami másra kiválóan alkalmazhatónak bizonyult. Ilyen az ukrán Antonov An–225 Mrija (azaz Álom) elnevezésű – jelenleg mindössze egyetlen repülőképes példányban létező – óriás teherszállító repülőgép is. Az eredetileg űrsiklók továbbítására szánt, végül szerepét extra méretű és tömegű terhek szállításában meglelő An–225 részletes bemutatásának apropóját az a tény szolgáltatta, hogy története során először szállt le hazánkban ez az égi monstrum.
Egy futurisztikus álom, mely valósággá vált
Valami olyat kell létrehozni, ami még nem volt – ez talán a feltalálók és a tervezők legszebb álma. Pláne ha ehhez minden anyagi és majdnem minden technikai lehetőség adott. Márpedig ha az egykori Szovjetunióban a fegyverkezésről vagy az űrkutatásról volt szó, akkor szinte nem ismertek lehetetlent, sem anyagi, sem egyéb erőforrás terén. Ez a szemlélet számos kiváló technikai, technológiai remekművet eredményezett, melyek között egyértelműen helye van az An–225 (NATO-kódneve: Cossack) óriás repülőgépnek is.
„Gólya viszi a fiát”, a világ meg csak ámul és bámul. Az An–225-ös eredetileg a szovjet Buran űrsikló hordozó repülőgépének készült, így 1989-ben, amikor először bemutatták a Párizsi Légiszalonon a világnak ezt az egyedülálló méretű repülőszerkezetet, akkor is ebben a konfigurációban volt látható. A Buran program azóta már a múlté, a Mrija azonban teherszállítóként a másodvirágzását éli
Hatalmas gépnek hatalmas hangár dukál...
Ez a felvétel jól szemlélteti a gép irdatlan méreteit. A repülőterek infrastruktúrájával szemben is különleges követelményeket állít a monstrum, hiszen a le- és felszálláshoz megfelelő hosszúságú pálya, a guruláshoz és a manőverezéshez széles gurulóutak kellenek, ráadásul a rakodás és a kiszolgálás sem egyszerű a nem feltétlenül ekkora gépekre tervezett állóhelyeken
Sárkányszerkezet, hajtóművek, elektronika
Ha egymás mellé tesszük az An–124 Ruszlanról és az An–225 Mrijáról készült felvételeket, akkor egyértelműen megállapítható a gépek közötti hasonlóság, persze a méretbeli és néhány részlet tekintetében meglévő különbségeket leszámítva. Az egyik legszembetűnőbb eltérés a vezérsíkok kialakításában van, hiszen míg a Ruszlan egy függőleges vezérsíkkal rendelkezik, addig a Mrija dupla svancot kapott. Ennek oka kettős: egyrészt a megnövelt méretek miatti stabilitás és kormányozhatóság, másrészt a külső terhek szállításának igénye eredményezte az osztott, a nagyméretű vízszintes vezérsíkok végén elhelyezett, némileg befelé dőlő függőleges vezérsíkmegoldást. A több mint 900 négyzetméter (!) felületű szárnyak esetében kisebb az eltérés, ez a konstrukció is az An–124-esből származik, de fesztávolságát 73,3 méterről 88,4 méterre növelték. A törzs kialakításánál szintén az elődtípust vették alapul, a keresztmetszet nem változott, a hosszt azonban lényegesen megnövelték, mivel jóval nagyobb raktérre volt szükség. A repülőgép teljes hossza 84 méter, ebből a hermetizált tehertér hossza 43 m, szélessége 6,4 m, magassága 4,4 m. A raktér fölötti törzsrészben egy utaskabin található, mely 70 fő szállítására alkalmas. A tervezés során úgy gondolták, hogy elegendő a felhajtható orr-részen kialakítani a rakodónyílást, így sem a gép oldalán, sem a hátsó részén nincs sem rámpa, sem nagyméretű teherajtó. Ezt az elképzelést később felülbírálták, hiszen az építés alatt álló második példányt már úgy tervezték, hogy rendelkezzen hátsó rakodónyílással is.
Az „óriás eltátja a száját”. A minél könnyebb rakodás érdekében a gép az orrfutómű szárának hosszát leszállás után parkolási pozícióban tudja rövidíteni, így mintegy „letérdelve” fogadhatja a különlegesen nagy és nehéz terheket
A tervezéskori igények között szerepelt, hogy harckocsikat, rakétaütegeket és leszerelt szárnyakkal repülőgépeket is tudjon szállítani. Ezek mellett azonban akár egy kézilabdameccset is le lehet a rakterében játszani...
A pilótafülke analóg világában még nyomuk sincs a korszerű, többfunkciós digitális kijelzőknek, a rendszer azonban működik, és jól ellátja feladatát
Keserédes karrier
A gyors tervezői munka és a gyártás jó megszervezésének következtében a repülőgép első repülésére már 1988. december 21-én sor került az ukrajnai Kijevben. A Szovjetunió azonban ekkor már minden eresztékében recsegett, a pénztelenség mindenre rányomta a bélyegét, így a félkész második példányt be sem fejezték. Az egyetlen létező példánnyal kezdődtek meg a berepülések és a világjáró turné. 1989 márciusában például 500 t-s felszállótömeggel több repülési világrekordot is felállítottak a szovjet tudomány és technika eme büszkeségével.
A nagy nemzetközi repülési és űrhajózási szakkiállításokon is bemutatták a típust, valós piaci kereslet azonban akkor még nem volt az égi monstrumra. Ahhoz, hogy a gép egyedülálló képességeit felmérjék, és kidolgozzák a hasznosítás ésszerű módját, közel egy évtizednek kellett eltelnie. A közbenső időszakban – részben a szovjet űrsiklóprogram leállítása miatt – a Mrija mély álomba szenderült, tetszhalott állapotban várta a feltámadást. Időközben a világ nagyot változott, a légi szállítási kapacitás felértékelődött, különösen keresetté váltak az extra méretű és tömegű rakományok elszállítására alkalmas gépek. Az An-124-es és a hasonló méretű C-5 Galaxy gépek az esetek többségében meg is felelnek a követelményeknek, azonban előfordul, hogy ők sem boldogulnak valamivel. Éppen ezért nyert ismét létjogosultságot a mellőzés évei után haló poraiból feltámasztott An-225. A gyártó által létrehozott, nehéz terhek légi szállítására szakosodott Antonov Airlines látott fantáziát a monstrumban, ezért újra repülőképes állapotba hozta a Mriját, és megszerezte a nemzetközi légi alkalmassági engedélyt is. 2002 óta a világ számos pontján megfordult a hófehér „repülő bálna”, hogy különleges rakományait eljuttassa az éppen aktuális célállomásra. Az üzlet sikerességét jelzi, hogy komolyan fontolóra vették a második példány befejezését és rendszerbe állítását is.
Ha kecsesnek nem is, de – ezzel az elegáns festéssel – igazán látványosnak mondható az ukránok büszkesége. Érdemes megfigyelni a robusztus főfutót és az uszonyszerű függőleges vezérsíkokat
Rekorder a javából
Az An–225-ös elképesztő méretei és hatalmas teljesítménye révén az elmúlt két évtizedben számos rekordot állított fel, melyek a Guiness Rekordok könyvébe is bekerültek. Ugyanakkor a FAI (Federation Aeronautique Internationale) honlapján az általuk hitelesített rekordok is megtekinthetőek.
Általában a felszállópályák szinte teljes hosszát kihasználja az akár 250 tonna (!) hasznos teherrel az égbe rugaszkodó Antonov An–225 Mrija
Jellemző, hogy a nemrég szolgálatba állt Airbus A380-asnál is nagyobb ukrán óriásgép akár a hátára tudna venni egy Boeing 737-es utasszállítót is...
Legfontosabb műszaki adatok:
Hossz: 84 m
jetfly.hu
|
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Amerikából jöttem, mesterségem címere: M-R. - interjú egy marshallerrel
Érdekes vállszárnyas repülő jár Ferihegyre az ukrán AeroSvit légitársaság üzemeltetésében
Zökkenőmentesen sikerült az 1. terminál bezárása
Vádat emelnek a Budapest Airport-ügyben