Ferihegy repülőtér: Mi újság a MALÉV-nél?

Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 2479 fő
  • Képek - 2478 db
  • Videók - 206 db
  • Blogbejegyzések - 781 db
  • Fórumtémák - 53 db
  • Linkek - 202 db

Üdvözlettel,

Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 2479 fő
  • Képek - 2478 db
  • Videók - 206 db
  • Blogbejegyzések - 781 db
  • Fórumtémák - 53 db
  • Linkek - 202 db

Üdvözlettel,

Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 2479 fő
  • Képek - 2478 db
  • Videók - 206 db
  • Blogbejegyzések - 781 db
  • Fórumtémák - 53 db
  • Linkek - 202 db

Üdvözlettel,

Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 2479 fő
  • Képek - 2478 db
  • Videók - 206 db
  • Blogbejegyzések - 781 db
  • Fórumtémák - 53 db
  • Linkek - 202 db

Üdvözlettel,

Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

A kormánynak elege van abból, hogy Abramovicsék teljesíthetetlen követeléssel sodorják egyre nagyobb bajba a légitársaságot. A kormány arra készül, hogy felülvizsgálja a Malév privatizációs szerződését. A Hír tévé arról tudósít, hogy Veres János pénzügyminiszter szerint a szerződést még nem mondta fel a magyar állam, de felülvizsgálja azt.
A pénzügyminiszter elismerte, hogy más szerződésekkel együtt a Malév privatizációs szerződését is felülvizsgálják. Ha pedig a kormány nem tudna megegyezni a légitársaságot jelenleg birtokló AirBridge Zrt.-vel, akkor szerződésbontás is történhet. A tulajdonos Abramovics testvérpár ellenállását szeretnék megtörni ezzel a lépéssel, az orosz üzletemberek ugyanis olyan követeléseket támasztanak a légitársaság átadásáért cserébe, amit a leendő közvetett tulajdonos, az orosz VEB Bank nem tud vagy nem hajlandó teljesíteni. Az időhúzással pedig adósságai miatt egyre rosszabb helyzetbe kerül a Malév.
A nemzeti légitársaság 2007-ben került közvetetten orosz tulajdonba. A vevő a formálisan az Abramovics kisebbségi tulajdonában lévő, gyakorlatilag általa irányított AirBridge Zrt. volt, az ügyletet és a Malév működését a magánosítás óta a VEB Bank finanszírozta.
Az AirBridge az elmúlt két évben a privatizációs szerződésben leírt vállalások számottevő részét nem teljesítette. Emiatt a Malév mára gyakorlatilag a csőd szélére sodródott – írja a Hír tévé. A légitársaság dolgozói januári fizetésüket csak késve kapták meg, az államnak 2,2 millió eurós tulajdonosi kölcsönnel kellett kisegítenie a Malév bizonyos vagyonelemeit birtokló, és ennek fejében MFB-hitelét fizető Malév Vagyonkezelőt - tudósít az index.hu.

 

 

Felmondta Magyar Hírlap szerint az állam a Malév Zrt. eladásáról szóló privatizációs szerződést az AirBridge Zrt.-vel. Az indok: a 49 százalékban orosz állami tulajdonban lévő cég nem teljesítette a szerződésben foglalt feltételeket és követelményeket, amivel a csőd szélére sodorta a nemzeti légitársaságot.

 

 

Hogy miért?

 

A vártnál nehezebben haladt a Malév-tulajdonos AirBridge (AB) Zrt. tulajdonosi szerkezetének megváltoztatása. Az AB-nek továbbra is  Abramovicsék a kisebbségi tulajdonosai, az orosz állami bank, a VEB csak akkor száll be, ha irányítást tud szerezni a cégben, vagy ha a magyarok is adnak pénzt a működtetésre. Utóbbira nincs esély, előbbihez strómanokat kell találni, különben a súlyos pénzhiánnyal küszködő légitársaság napjai meg vannak számlálva.
Az év végén a CIB Bank, érvényesítve jelzálogjogát, egy 3 milliárd forintos tartozás fejében, bejelentkezett a Malév egyik Boeing 767-es repülőgépéért, valamint zárolta a légitársaság több számláját – értesült az Index. A pénzintézet banktitokra hivatkozva nem kommentálta lapunk információját. Ez a repülőgép azonban elvileg nem is a Malévé. Azon vagyonelemek egyike ugyanis, amelyek a légitársaság privatizációjakor az állami tulajdonban lévő Malév Vagyonkezelő Kft.-hez kerültek; ilyen vagyonelem még a Malév márkanév és a Százhalombatta és Ferihegy közötti kerozinvezeték repülőtéren kívüli része.


A Malév Vagyonkezelőnek tehát ezt a húszéves, nagyjából 9-10 millió euró értékű repülőgépet úgy adták oda, hogy előzőleg már fedezetként a CIB-nek is felajánlották. Tudomásunk szerint a zálogjogot még a privatizáció előtt jegyeztették be, eddigi információink szerint anélkül, hogy erről a tényről az akkori állami tulajdonost, az ÁPV-t tájékoztatták volna (a Malév Vagyonkezelő létrehozásakor ugyanis a privatizációs szerződés szerint csak tehermentes vagyonelemeket lehetett volna a cégbe bevinni).


Információink szerint a Malév Vagyonkezelőben az állami tulajdonost képviselő Magyar Nemzeti Vagyonkezelőnél (MNV) úgy tekintenek erre az ügyre, hogy ezt a gépet – amit, miután a téli menetrend bevezetésekor megszűntek a tengerentúli járatok, értékesíteni akartak – elbukták. Hivatalosan viszont az MNV Zrt. kérdésünkre annyit válaszolt: nem kívánják kommentálni az ügyet, a Malévnál pedig azt választ kaptuk, hogy a légitársaság és a vagyonkezelő "közötti szerződéses kapcsolatokról nem áll módunkban nyilatkozni".
A dolognak ugyanakkor várhatóan jogi következményei is lesznek, feltéve, hogy nem találnak a privatizáció idejéről olyan hivatalos ÁPV-s okmányt, amely szerint az akkori állami vagyonkezelő cég tudott a CIB jelzálogjogáról. Enélkül akár bűncselekmény gyanúja is felmerülhet.


A légitársaság egyébként mostanra kritikus anyagi helyzetbe került, összes adóssága 70 milliárd forint, ebből a lejárt tartozása – egyebek között az adóhivatalnak, a repülőtérnek, a szállítóknak és a lízingcégnek – 15 milliárd forint körül van. A ferihegyi reptér például már csak napi készpénzfizetés fejében ad kerozint a légitársaságnak, „ha van reggel 150 ezer euró, mehetnek a gépek, ha nincs, állni fognak" – mondta egy forrásunk. Ezzel kapcsolatban Németh Kriszina szóvivő az Index kérdésére csak annyit mondott, "a Malév a beszerzéseit a partnereivel kötött megállapodásoknak megfelelően intézi és fizeti".
Eközben akadozik a Malév-tulajdonos AirBridge Zrt. tulajdonosi szerkezetének átalakítása. A légitársaságot megvásárló orosz üzletemberek, az Abramovics-fivérek lényegében hónapokkal ezelőtt visszavonultak az operatív irányításból. Január 24-én megszületett a megállapodás a magyar pénzügyminiszter és az orosz miniszterelnök-helyettes között arról, hogy az orosz állami tulajdonban lévő VEB lesz az AiBridge új 49 százalékos tulajdonosa, és a Malév az Aeroflottal partnerségben működik majd.


A tulajdoni részesedésnek az uniós elvárások miatt van jelentőségük. A tulajdonosi körben és a menedzsment többségének is uniós és nemzeti karaktert kell felmutatnia ahhoz, hogy a Malév nemzeti légitársasági jellege és uniós repülési licensze megmaradjon. A jelenlegi helyzetben ez megvan, ahogyan a cég helyzetének egy ismerője fogalmazott, „hogy egy magyar állampolgár neve -ovra végződik-e, ahhoz senkinek semmi köze".


Az AirBridge részvényeinek tehát a 49 százalékáról megy a kötélhúzás a VEB és Abramovicsék között. Az AirBridge-tulajdon a mai napig Abramovics kezében van, mert bár ő aláírta a szerződést a tulajdonosváltásról, a VEB ódzkodik ettől. Pontosabban eddig nem teljesített követelményeket fogalmazott meg. Azt mondta, akkor száll be az AB-be, ha a Malév finanszírozását az AB tulajdonosai a tulajdoni aránynak megfelelően biztosítják [1], vagyis a két magyar magánszemély, Költő Magdolna és Kiss Kálmán adja a pénz 51 százalékát.


Ha a VEB-nek ez az elvárása nem teljesül – márpedig erre nincs érdemi esély –, akkor az orosz bank csak azzal a feltétellel száll be az üzletbe, hogy a formális 49 százalékos tulajdonrésze ellenére is ellenőrzése alatt tudja tartani a 100 százalékot. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a VEB-nek olyan magyar állampolgárságú strómanok kellenek az AB-be, akik a kisebbségi tulajdonos akaratát jelenítik meg a döntésekben.


Ehhez azonban először meg kell állapodni Kissel és Költővel, ami aligha lesz egyszerű: információink szerint egyikük millió eurós nagyságrendű „lelépési pénzt" kérne, miközben a VEB eredeti ajánlata 1 euró volt. A Malév közgyűlése március 4-én lesz, tehát már csak mintegy tíz nap van arra, hogy megszülessen a megállapodás az AirBridge tulajdonosi szerkezetéről.


A VEB-nek egyébként zálogjoga van a két magánszemély AB-részvényeire, tehát akár ingyen is elvehetné, ekkor azonban az AirBridge – és ezáltal a többségi tulajdonában lévő Malév is – többségi orosz tulajdonba kerülne, amit minden bizonnyal azonnal megtámadnának Brüsszelben a Malév és az oroszok üzleti ellenlábasai.


Ilyenek szép számmal vannak: nagyon útban van a Malév a Lufthansának, miután a német légitársaság az osztrák Austrian Airlines-szal akar közép-európai regionális vezető szolgáltatóvá és elosztóbázissá válni, míg az Aeroflott európai térnyerését – amelyhez ideális eszköz a Malév – az amerikai légitársaságok is ellenzik.

 

Index.hu

Címkék: dolgozó malév privatizáció szerkezet tulajdonos

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu