Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A kormánynak elege van abból, hogy Abramovicsék teljesíthetetlen
követeléssel sodorják egyre nagyobb bajba a légitársaságot.
A kormány arra készül, hogy felülvizsgálja a Malév privatizációs
szerződését. A Hír tévé arról tudósít, hogy Veres János
pénzügyminiszter szerint a szerződést még nem mondta fel a magyar
állam, de felülvizsgálja azt.
A pénzügyminiszter elismerte, hogy más szerződésekkel együtt a
Malév privatizációs szerződését is felülvizsgálják. Ha pedig a kormány
nem tudna megegyezni a légitársaságot jelenleg birtokló AirBridge
Zrt.-vel, akkor szerződésbontás is történhet. A tulajdonos Abramovics
testvérpár ellenállását szeretnék megtörni ezzel a lépéssel, az orosz
üzletemberek ugyanis olyan követeléseket támasztanak a légitársaság
átadásáért cserébe, amit a leendő közvetett tulajdonos, az orosz VEB
Bank nem tud vagy nem hajlandó teljesíteni. Az időhúzással pedig
adósságai miatt egyre rosszabb helyzetbe kerül a Malév.
A nemzeti légitársaság 2007-ben került közvetetten orosz
tulajdonba. A vevő a formálisan az Abramovics kisebbségi tulajdonában
lévő, gyakorlatilag általa irányított AirBridge Zrt. volt, az ügyletet
és a Malév működését a magánosítás óta a VEB Bank finanszírozta.
Az AirBridge az elmúlt két évben a privatizációs szerződésben
leírt vállalások számottevő részét nem teljesítette. Emiatt a Malév
mára gyakorlatilag a csőd szélére sodródott – írja a Hír tévé. A
légitársaság dolgozói januári fizetésüket csak késve kapták meg, az
államnak 2,2 millió eurós tulajdonosi kölcsönnel kellett kisegítenie a
Malév bizonyos vagyonelemeit birtokló, és ennek fejében MFB-hitelét
fizető Malév Vagyonkezelőt - tudósít az index.hu.
Felmondta Magyar Hírlap szerint az állam a Malév Zrt. eladásáról szóló privatizációs szerződést az AirBridge Zrt.-vel. Az indok: a 49 százalékban orosz állami tulajdonban lévő cég nem teljesítette a szerződésben foglalt feltételeket és követelményeket, amivel a csőd szélére sodorta a nemzeti légitársaságot.
Hogy miért?
A vártnál nehezebben haladt a Malév-tulajdonos AirBridge (AB) Zrt.
tulajdonosi szerkezetének megváltoztatása. Az AB-nek továbbra is
Abramovicsék a kisebbségi tulajdonosai, az orosz állami bank, a VEB
csak akkor száll be, ha irányítást tud szerezni a cégben, vagy ha a
magyarok is adnak pénzt a működtetésre. Utóbbira nincs esély, előbbihez
strómanokat kell találni, különben a súlyos pénzhiánnyal küszködő
légitársaság napjai meg vannak számlálva.
Az év végén a CIB Bank, érvényesítve jelzálogjogát, egy 3 milliárd
forintos tartozás fejében, bejelentkezett a Malév egyik Boeing 767-es
repülőgépéért, valamint zárolta a légitársaság több számláját –
értesült az Index. A pénzintézet banktitokra hivatkozva nem kommentálta
lapunk információját.
Ez a repülőgép azonban elvileg nem is a Malévé. Azon vagyonelemek
egyike ugyanis, amelyek a légitársaság privatizációjakor az állami
tulajdonban lévő Malév Vagyonkezelő Kft.-hez kerültek; ilyen vagyonelem
még a Malév márkanév és a Százhalombatta és Ferihegy közötti
kerozinvezeték repülőtéren kívüli része.
A Malév Vagyonkezelőnek tehát ezt a húszéves, nagyjából 9-10
millió euró értékű repülőgépet úgy adták oda, hogy előzőleg már
fedezetként a CIB-nek is felajánlották. Tudomásunk szerint a zálogjogot
még a privatizáció előtt jegyeztették be, eddigi információink szerint
anélkül, hogy erről a tényről az akkori állami tulajdonost, az ÁPV-t
tájékoztatták volna (a Malév Vagyonkezelő létrehozásakor ugyanis a
privatizációs szerződés szerint csak tehermentes vagyonelemeket
lehetett volna a cégbe bevinni).
Információink szerint a Malév Vagyonkezelőben az állami
tulajdonost képviselő Magyar Nemzeti Vagyonkezelőnél (MNV) úgy
tekintenek erre az ügyre, hogy ezt a gépet – amit, miután a téli
menetrend bevezetésekor megszűntek a tengerentúli járatok, értékesíteni
akartak – elbukták. Hivatalosan viszont az MNV Zrt. kérdésünkre annyit
válaszolt: nem kívánják kommentálni az ügyet, a Malévnál pedig azt
választ kaptuk, hogy a légitársaság és a vagyonkezelő "közötti
szerződéses kapcsolatokról nem áll módunkban nyilatkozni".
A dolognak ugyanakkor várhatóan jogi következményei is lesznek,
feltéve, hogy nem találnak a privatizáció idejéről olyan hivatalos
ÁPV-s okmányt, amely szerint az akkori állami vagyonkezelő cég tudott a
CIB jelzálogjogáról. Enélkül akár bűncselekmény gyanúja is felmerülhet.
A légitársaság egyébként mostanra kritikus anyagi helyzetbe
került, összes adóssága 70 milliárd forint, ebből a lejárt tartozása –
egyebek között az adóhivatalnak, a repülőtérnek, a szállítóknak és a
lízingcégnek – 15 milliárd forint körül van. A ferihegyi reptér például
már csak napi készpénzfizetés fejében ad kerozint a légitársaságnak,
„ha van reggel 150 ezer euró, mehetnek a gépek, ha nincs, állni fognak"
– mondta egy forrásunk. Ezzel kapcsolatban Németh Kriszina szóvivő az
Index kérdésére csak annyit mondott, "a Malév a beszerzéseit a
partnereivel kötött megállapodásoknak megfelelően intézi és fizeti".
Eközben akadozik a Malév-tulajdonos AirBridge Zrt. tulajdonosi
szerkezetének átalakítása. A légitársaságot megvásárló orosz
üzletemberek, az Abramovics-fivérek lényegében hónapokkal ezelőtt
visszavonultak az operatív irányításból. Január 24-én megszületett a
megállapodás a magyar pénzügyminiszter és az orosz
miniszterelnök-helyettes között arról, hogy az orosz állami tulajdonban
lévő VEB lesz az AiBridge új 49 százalékos tulajdonosa, és a Malév az
Aeroflottal partnerségben működik majd.
A tulajdoni részesedésnek az uniós elvárások miatt van
jelentőségük. A tulajdonosi körben és a menedzsment többségének is
uniós és nemzeti karaktert kell felmutatnia ahhoz, hogy a Malév nemzeti
légitársasági jellege és uniós repülési licensze megmaradjon. A
jelenlegi helyzetben ez megvan, ahogyan a cég helyzetének egy ismerője
fogalmazott, „hogy egy magyar állampolgár neve -ovra végződik-e, ahhoz
senkinek semmi köze".
Az AirBridge részvényeinek tehát a 49 százalékáról megy a
kötélhúzás a VEB és Abramovicsék között. Az AirBridge-tulajdon a mai
napig Abramovics kezében van, mert bár ő aláírta a szerződést a
tulajdonosváltásról, a VEB ódzkodik ettől. Pontosabban eddig nem
teljesített követelményeket fogalmazott meg. Azt mondta, akkor száll be
az AB-be, ha a Malév finanszírozását az AB tulajdonosai a tulajdoni
aránynak megfelelően biztosítják [1], vagyis a két magyar magánszemély,
Költő Magdolna és Kiss Kálmán adja a pénz 51 százalékát.
Ha a VEB-nek ez az elvárása nem teljesül – márpedig erre nincs
érdemi esély –, akkor az orosz bank csak azzal a feltétellel száll be
az üzletbe, hogy a formális 49 százalékos tulajdonrésze ellenére is
ellenőrzése alatt tudja tartani a 100 százalékot. Ez a gyakorlatban azt
jelenti, hogy a VEB-nek olyan magyar állampolgárságú strómanok kellenek
az AB-be, akik a kisebbségi tulajdonos akaratát jelenítik meg a
döntésekben.
Ehhez azonban először meg kell állapodni Kissel és Költővel, ami
aligha lesz egyszerű: információink szerint egyikük millió eurós
nagyságrendű „lelépési pénzt" kérne, miközben a VEB eredeti ajánlata 1
euró volt. A Malév közgyűlése március 4-én lesz, tehát már csak mintegy
tíz nap van arra, hogy megszülessen a megállapodás az AirBridge
tulajdonosi szerkezetéről.
A VEB-nek egyébként zálogjoga van a két magánszemély
AB-részvényeire, tehát akár ingyen is elvehetné, ekkor azonban az
AirBridge – és ezáltal a többségi tulajdonában lévő Malév is – többségi
orosz tulajdonba kerülne, amit minden bizonnyal azonnal megtámadnának
Brüsszelben a Malév és az oroszok üzleti ellenlábasai.
Ilyenek szép számmal vannak: nagyon útban van a Malév a
Lufthansának, miután a német légitársaság az osztrák Austrian
Airlines-szal akar közép-európai regionális vezető szolgáltatóvá és
elosztóbázissá válni, míg az Aeroflott európai térnyerését – amelyhez
ideális eszköz a Malév – az amerikai légitársaságok is ellenzik.
Index.hu
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Megszületett a megállapodás – 26,7 milliárd költségvetési forint és 4,66 milliárd forint apport összegért 95 százalékban állami tulajdonba kerül a Malév
A Malév visszaprivatizálásának a forgatókönyve
Alighanem részben újra a magyar államé lesz a Malév
Hónig Péter - hogyan adta el légitársaságunkat a MOL teleppel, kerozinvezetékkel együtt?