Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ferihegyi Repülőtér közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ferihegyi Repülőtér közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
14 éve | B Klári | 0 hozzászólás
A már évek óta elhúzódó eredménytelen tárgyalások ez év végén is arra készteti a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezetet (LESZ), hogy rövid sztrájk-sorozattal igyekezzen előmozdítani a dolgozók kollektív szerződéseinek véglegesítését és érvényre juttatását.
A LESZ közleményében hangsúlyozza: napi rendszerességű tárgyalások során szeretnének megállapodni három repülőtéri cég - a Malév Ground Handling Zrt. (GH), a Budapest Airport Zrt. (BA) és a Repülőtéri Üzemanyag-Kiszolgáló Kft. (RÜK) vezetésével a kollektív szerződések újrakötéséről.
Az érdekképviselet szerint azért nincs már egy éve érdemi előrelépés ezeknél a társaságoknál a kollektív szerződések ügyében, mert a cégvezetők a jelenlegi bizonytalanság fenntartására törekednek.
|
|
Ferihegyi repülőtéren december második hetétől kezdődne a sztrájk, ha nem sikerül megállapodni a kollektív szerződésekről - közölte az érdekképviselet november19.-én.
A Budapest Airport (BA) szerint felelőtlenség a fenyegetés, és miután a szakszervezet néhány állítását hazugságnak tartja, jogi lépéseket fontolgat.
Előzmény a Malévnál:
A Malév német vezérigazgatója minden előzmény nélkül felmondta az öt évre kötött jogutódlási megállapodást és ennek részeként a vállalatnál hatályos kollektív szerződést.
Miközben a LESZ hónapok óta tárgyal a cégvezetéssel az évek óta elmaradt béremelések rendezéséről, a kollektív szerződés kisebb megsértéseiről és a leépítések elkerüléséről, Martin Gauss vezérigazgató szeptember 29-én váratlanul felmondta a vállalatnál hatályos kollektív szerződést. Ez érzékeny veszteséget jelent az így is hónapról hónapra élő, felelősségteljes munkájukat világszínvonalon ellátó dolgozók számára.
A cégcsoportnál, a megszorításoknak és a munkavállalók türelmének is köszönhetően, a közelmúltban kedvező eredmények láttak napvilágot. A vezetői nyilatkozatok szerint, 2008-ban 4 milliárd forinttal csökkent a cég üzemi vesztesége. Az idei második negyedévben pedig 8 százalékkal tudta növelni forgalmát a vállalat 2008-hoz képest.
Azonban mindennek előfeltétele volt, hogy a dolgozók messzemenőkig tekintettel voltak a cég érdekeire. Szemet hunytak többek között afölött is, hogy a menedzsment létszáma, fizetése és egyéb juttatásai a válság ellenére sem csökkentek, több tízezer euróért fogadtak külföldi vezetőket és tanácsadókat miközben a kétkezi munkásokat sorra bocsátják el. Most a megmaradtak jövedelmének drasztikus csökkentésére tesznek kísérletet.
A kollektív szerződés a Malév GH-nál számos olyan juttatást tartalmaz, amelyek részben kompenzálják az itt dolgozókat az egyre kevésbé versenyképes fizetésekért. A dokumentum tartalmazza a jelenlegi munkarendeket és munkaidő-beosztásokat, a felmondások és a végkielégítések szabályait is. A megállapodás– valószínűleg jogellenes – felmondásával valamennyi kedvezmény és juttatás veszélybe került, amit 2005-ben, hosszú és kemény alkufolyamat során kiharcolt a dolgozói oldal.
Így nem csak az üdülési hozzájárulás, a sportlehetőség vagy épp a szociális segélyek különféle fajtái miatt kell izgulni. Nem is csupán a törzsgárda-tagok életbiztosításának és jutalmának kérdése, az „ID card” kedvezményei, vagy a balesetmentes vezetett kilométerek után fizetett jutalom vált bizonytalanná.
A kollektív szerződés olyan, közvetlenül húsbavágó tételeket is
rögzít például, mint a 6,75 százalékos nyugdíjpénztári támogatás, vagy
az üzemanyag-költségtérítés a gépkocsival munkába járó dolgozóknak.
A cateringben fizetett súlypénz is a kollektív szerződés függvénye. A megállapodás rögzítette azt is, hogy csak szezonális jelleggel alkalmaznak kölcsönzött munkaerőt. Jelenleg az sem tudható, hogy mi lesz a céges üdülő vagy a horgásztó sorsa.
Martin Gauss ezzel a lépésével a LESZ szerint azt az érzékeny egyensúlyt, azt a munkahelyi békét rúgta fel, ami a légitársaság talpra állításának, zavartalan működésének előfeltétele. A LESZ a továbbiakban ezért nem tud türelemmel lenni a cégvezetés iránt, és a dolgozókkal egyeztetve dönt a válaszlépésekről. Elfogadhatatlan, hogy a vállalatnál évek óta folyó, egyre átláthatatlanabb folyamatoknak ismét a munkavállalók legyenek a vesztesei.
Hardy Mihály, a Budapest Airport vállalati kapcsolatok igazgatója közölte, hogy a repülőtér által nyújtott szolgáltatásokat nemzetközi szabvány szerint, rendszeresen ellenőrzik, és nemhogy színvonal csökkenést, hanem némi javulást regisztráltak. Az MTI-nek hazugságnak nevezte a szakszervezet feketefoglalkoztatásról és a minőségről tett állításait. Hozzáfűzte: a BA jogi lépéseket fontolgat arról, hogy hogyan válaszoljon "ezekre a nyilvánvaló hazugságokra".
A Budapest Airport 2008 őszén mondta fel a dolgozók munkaidő-beosztását, fizetéseit és juttatásait is szabályozó kollektív szerződést. A lépés tavaly decemberben sztrájkhoz vezetett, amely jelenleg szünetel. A tárgyalások több mint egy éve folynak, kevés eredménnyel. A munkaadó nem engedett a legfontosabb pontokat érintő diktátumából, pedig azóta számos problémára derült fény az új rendszerrel kapcsolatban.
Többször előfordult, hogy a dolgozók a munkaerő-hiány és az utolsó pillanatban véglegesített beosztások miatt nem tudták kivenni szabadságukat. A fizetések csökkentek, az új, „rugalmas” műszak-beosztások pedig tervezhetetlenné tették a dolgozók életét. A menedzsment legutóbb elzárkózott az egyeztetések sűrítése elől.
Ráadásul, az eltelt hónapok alatt folytatódtak az elhibázott kiszervezések a cégnél. A takarítás után az üzemeltetési osztály is külső vállalkozóhoz került, hiába tiltakoztak ez ellen a dolgozók. Az eddigi tapasztalatok alapján a reptéren a kiszervezéseket sokszor a fekete foglalkoztatás bevezetése, a szolgáltatási színvonal csökkenése, a dolgozók végletes kizsigerelése követi.
A munkakörülmények javítására tett szakszervezeti kezdeményezések, szinte minden esetben kudarcot vallottak, a menedzsment a fontosabb feladatokkal ma is a dolgozók adósa.
A szakszervezet nehezményezi egyebek között, hogy - véleménye szerint - a reptéren a kiszervezéseket sokszor a fekete foglalkoztatás bevezetése, a szolgáltatási színvonal csökkenése, a dolgozók végletes kizsigerelése követi.
Hardy Mihály kiemelte: annak ellenére, hogy január óta nincs érvényes kollektív szerződés, a BA egyoldalúan továbbra is biztosítja az előző kollektív szerződésben biztosított juttatásokat, így például a cafeteria rendszert, vagy a törzsgárda számára adott jutalmakat.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Színfalak mögött: Milyen megállapodás született a Budapest Airport vezetése és dolgozói között a több mint egy éve folyó tárgyalás során?
Tovább folytatódik a Malév földi kiszolgálóinak sztrájkja
Tiszta víz a pohárba a Kollektív Szerződésről a Budapest Airportnál
Semmi bíztató sztrájkügyben január 13.-án, mint kiderült, a takarítás kiszervezésében is csak a dolgozók egy töredéke írt alá megállapodást a menedzsmenttel